Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP], Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148
http://hdl.handle.net/11449/124555
Resumo: The current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice.
id UNSP_c410ca52252a431f7336e20829f2798d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124555
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolarTeacher education for working with the theme sexuality in school everydayTeacher trainingSexualityUniversity extensionFormação de professoresSexualidadeExtensão universitáriaThe current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice.O presente estudo tem por objetivo analisar o potencial formativo de um projeto de extensão, para atuação com a questão da sexualidade no cotidiano escolar, assim como a re-significação de valores e preconceitos por parte de universitários. A sexualidade relaciona-se à busca do prazer, manifestada do nascimento à morte. Acredita-se que o ambiente escolar é permeado pela sexualidade e não pode negar o seu papel na informação e formação dos jovens para que a vivenciem de forma refletida e segura. O Projeto de Extensão em questão visa se constituir enquanto espaço formativo para os licenciandos Ciências Biológicas de uma Universidade Pública, a fim de proporcionar condições de reflexão e subjetivação de questões referentes à sexualidade, favorecendo a formação de professores mais capacitados para lidar com o tema no cotidiano escolar. Utilizou-se uma metodologia qualitativa, tendo como instrumentos de coleta de dados: questionários, compostos por questões abertas, respondidos por integrantes e ex-integrantes do Projeto e análise dos registros de supervisão. Constata-se que a participação no projeto é percebida como significativa, sendo indicada como responsável por mudanças de concepções, preconceitos, estereótipos e posturas referentes ao tema sexualidade. Entendem-se ainda mais preparados para o trabalho com o tema em sua atuação docente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de JaboticabalUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de JaboticabalUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]2015-07-15T18:27:06Z2015-07-15T18:27:06Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article34-48application/pdfhttp://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013.2346-4712http://hdl.handle.net/11449/124555ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf5909659700668705451896640274456505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporGóndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Cienciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:19Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124555Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-06-06T14:54:19Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
Teacher education for working with the theme sexuality in school everyday
title Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
spellingShingle Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Teacher training
Sexuality
University extension
Formação de professores
Sexualidade
Extensão universitária
title_short Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
title_full Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
title_fullStr Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
title_full_unstemmed Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
title_sort Formação de professores para o trabalho com o tema sexualidade no cotidiano escolar
author Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
author_facet Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]
author_role author
author2 Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Souza, Tatiana Noronha de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Sexuality
University extension
Formação de professores
Sexualidade
Extensão universitária
topic Teacher training
Sexuality
University extension
Formação de professores
Sexualidade
Extensão universitária
description The current study aims to examine the training potential of an extension project, to work with the issue of sexuality in the daily school environment, as well as the redefinition of values and prejudices on the part of students. Sexuality relates to the pursuit of pleasure, manifested from birth to death. It is believed that the school environment is permeated with sexuality and the school can not deny its role in informing and training young people to experience it sensibly and safe. The extension project in question is intended to constitute as training space for Biological Sciences undergraduates at a public university, to provide conditions for reflection and subjectification of issues related to sexuality, favoring the training of more qualified teachers to deal with the subject in school environment. We used a qualitative methodology, using as instruments to collect data: questionnaires consisting of open-ended questions answered by members and former members of the design and analysis of mentoring records of supervision. It appears that participation in the project is perceived as significant and indicated as responsible for changes in conceptions, prejudices, stereotypes and attitudes regarding the theme of sexuality. Participants feel better prepared to work with the theme in their teaching practice.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:27:06Z
2015-07-15T18:27:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148
Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013.
2346-4712
http://hdl.handle.net/11449/124555
ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf
5909659700668705
4518966402744565
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
url http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5148
http://hdl.handle.net/11449/124555
identifier_str_mv Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 34-48, 2013.
2346-4712
ISSN2346-4712-2013-08-02-30-48.pdf
5909659700668705
4518966402744565
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 34-48
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045320146288640