O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Newton [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ferreira, Nathalia Botura de Paula[UNESP], Assumpção, Mariana C.[UNESP], Saccomani, Maria Claudia[UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www4.uninove.br/ojs/index.php/eccos/article/view/3593
http://hdl.handle.net/11449/124979
Resumo: In this article are defended the possibility and the necessity of the teaching of the reception of art works in school education. Firstly, some relations between art and the development of both the human species and the individual are analysed in Georg Lukács and Lev Vygotsky’s works. In order to put in question the old assumption that opposes education and instruction, the discussion made by Gramsci on the grammatical teaching of Latin and Greek in the traditional school education is explored. In the article is concluded its path analysing the intentional and systematic formation of the reception of art works provided by school education based on Aleksei N. Leontiev’s works on the appropriation process of culture by the individual.
id UNSP_31057b230898809ad748b0941c85f94b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124979
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino da recepção estético-lierária e a formação humanaThe teaching of the reception of art works in school education and the individual’s developmental processAntonio GramsciArt and educationGeorg LukácsLev VygotskyEducaçãoArteEnsino de LiteraturaGeorg LukácsLev VigotskiIn this article are defended the possibility and the necessity of the teaching of the reception of art works in school education. Firstly, some relations between art and the development of both the human species and the individual are analysed in Georg Lukács and Lev Vygotsky’s works. In order to put in question the old assumption that opposes education and instruction, the discussion made by Gramsci on the grammatical teaching of Latin and Greek in the traditional school education is explored. In the article is concluded its path analysing the intentional and systematic formation of the reception of art works provided by school education based on Aleksei N. Leontiev’s works on the appropriation process of culture by the individual.Neste artigo defende-se a possibilidade e a necessidade do ensino escolar da recepção estético-literária de obras produzidas nos campos das artes e da literatura. Inicialmente são analisadas, com base em Georg Lukács e Lev Vigotski, algumas relações entre a arte e o processo de desenvolvimento do gênero humano e de cada indivíduo. Na sequência, polemizando com a já antiga contraposição entre ensinar e educar, é explorada a discussão feita por Antonio Gramsci sobre o ensino gramatical de latim e grego na escola tradicional. No artigo conclui-se seu percurso analisando a formação deliberada e sistemática da recepção estético-literária na educação escolar a partir de estudos realizados por Aleksei N. Leontiev sobre o processo de apropriação da cultura pelo indivíduo.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton [UNESP]Ferreira, Nathalia Botura de Paula[UNESP]Assumpção, Mariana C.[UNESP]Saccomani, Maria Claudia[UNESP]2015-07-15T18:28:08Z2015-07-15T18:28:08Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article31-48application/pdfhttp://www4.uninove.br/ojs/index.php/eccos/article/view/3593Eccos Revista Científica, v. 28, n. 1, p. 31-48, 2012.1983-9278http://hdl.handle.net/11449/124979ISSN1983-9278-2012-28-01-31-48.pdf21615939512364362428270471047965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEccos Revista Científicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:00Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124979Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:33:13.337286Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
The teaching of the reception of art works in school education and the individual’s developmental process
title O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
spellingShingle O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
Duarte, Newton [UNESP]
Antonio Gramsci
Art and education
Georg Lukács
Lev Vygotsky
Educação
Arte
Ensino de Literatura
Georg Lukács
Lev Vigotski
title_short O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
title_full O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
title_fullStr O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
title_full_unstemmed O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
title_sort O ensino da recepção estético-lierária e a formação humana
author Duarte, Newton [UNESP]
author_facet Duarte, Newton [UNESP]
Ferreira, Nathalia Botura de Paula[UNESP]
Assumpção, Mariana C.[UNESP]
Saccomani, Maria Claudia[UNESP]
author_role author
author2 Ferreira, Nathalia Botura de Paula[UNESP]
Assumpção, Mariana C.[UNESP]
Saccomani, Maria Claudia[UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Newton [UNESP]
Ferreira, Nathalia Botura de Paula[UNESP]
Assumpção, Mariana C.[UNESP]
Saccomani, Maria Claudia[UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Antonio Gramsci
Art and education
Georg Lukács
Lev Vygotsky
Educação
Arte
Ensino de Literatura
Georg Lukács
Lev Vigotski
topic Antonio Gramsci
Art and education
Georg Lukács
Lev Vygotsky
Educação
Arte
Ensino de Literatura
Georg Lukács
Lev Vigotski
description In this article are defended the possibility and the necessity of the teaching of the reception of art works in school education. Firstly, some relations between art and the development of both the human species and the individual are analysed in Georg Lukács and Lev Vygotsky’s works. In order to put in question the old assumption that opposes education and instruction, the discussion made by Gramsci on the grammatical teaching of Latin and Greek in the traditional school education is explored. In the article is concluded its path analysing the intentional and systematic formation of the reception of art works provided by school education based on Aleksei N. Leontiev’s works on the appropriation process of culture by the individual.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:28:08Z
2015-07-15T18:28:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www4.uninove.br/ojs/index.php/eccos/article/view/3593
Eccos Revista Científica, v. 28, n. 1, p. 31-48, 2012.
1983-9278
http://hdl.handle.net/11449/124979
ISSN1983-9278-2012-28-01-31-48.pdf
2161593951236436
2428270471047965
url http://www4.uninove.br/ojs/index.php/eccos/article/view/3593
http://hdl.handle.net/11449/124979
identifier_str_mv Eccos Revista Científica, v. 28, n. 1, p. 31-48, 2012.
1983-9278
ISSN1983-9278-2012-28-01-31-48.pdf
2161593951236436
2428270471047965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Eccos Revista Científica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 31-48
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128530837405696