As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006 http://hdl.handle.net/11449/124960 |
Resumo: | The present work aims to draw some reflections on the role of art in integral education, particularly of art as a school subject. The paper focuses on the contribution of art to the development the individual and the higher psychological functions. The arguments presented here are based on the studies on art made by Lev Vygotsky and Georg Lukács and also on the educational studies made by Dermeval Saviani. We expect to contribute to the defense of the necessity of an integral education in which art, integrated with science and philosophy, opposes itself to the predominantly fetishistic and unilateral character of the activities that constitutes the life in the contemporary capitalist society. |
id |
UNSP_47f18fa87216232039346d9e6546eff3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124960 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-críticaArt and integral education: an historical-critical analysisIntegral educationArtLev VygotskyGeorg LukácsEducação integralArteLev VigotskiGeorg LukácsThe present work aims to draw some reflections on the role of art in integral education, particularly of art as a school subject. The paper focuses on the contribution of art to the development the individual and the higher psychological functions. The arguments presented here are based on the studies on art made by Lev Vygotsky and Georg Lukács and also on the educational studies made by Dermeval Saviani. We expect to contribute to the defense of the necessity of an integral education in which art, integrated with science and philosophy, opposes itself to the predominantly fetishistic and unilateral character of the activities that constitutes the life in the contemporary capitalist society.O trabalho que ora se apresenta presta-se a traçar algumas reflexões acerca do papel da arte na educação integral, mais precisamente da arte como conteúdo escolar. O artigo concentra-se na contribuição que a arte pode dar ao desenvolvimento do indivíduo e de suas funções psicológicas superiores. Os argumentos desenvolvidos no artigo fundamentam-se em estudos sobre a arte realizados por Lev Vigotski e por Georg Lukács, bem como em estudos educacionais realizados por Dermeval Saviani. Espera-se contribuir para a defesa da necessidade de uma educação integral na qual a arte, juntamente com a ciência e a filosofia, se oponha ao caráter predominante fetichista e unilateral das atividades que constituem a vida na sociedade capitalista contemporânea.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú km 01, Bairro dos Machados, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Duarte, Newton [UNESP]Ferreira, Nathalia Botura de Paula2015-07-15T18:28:04Z2015-07-15T18:28:04Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article115-126application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 115-126, 2011.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124960ISSN1982-5587-2011-06-03-115-126.pdf21615939512364362428270471047965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-11T14:25:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124960Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:02:28.728053Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica Art and integral education: an historical-critical analysis |
title |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
spellingShingle |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica Duarte, Newton [UNESP] Integral education Art Lev Vygotsky Georg Lukács Educação integral Arte Lev Vigotski Georg Lukács |
title_short |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
title_full |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
title_fullStr |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
title_full_unstemmed |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
title_sort |
As artes na educação integral: uma apreciação histórico-crítica |
author |
Duarte, Newton [UNESP] |
author_facet |
Duarte, Newton [UNESP] Ferreira, Nathalia Botura de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Nathalia Botura de Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Newton [UNESP] Ferreira, Nathalia Botura de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integral education Art Lev Vygotsky Georg Lukács Educação integral Arte Lev Vigotski Georg Lukács |
topic |
Integral education Art Lev Vygotsky Georg Lukács Educação integral Arte Lev Vigotski Georg Lukács |
description |
The present work aims to draw some reflections on the role of art in integral education, particularly of art as a school subject. The paper focuses on the contribution of art to the development the individual and the higher psychological functions. The arguments presented here are based on the studies on art made by Lev Vygotsky and Georg Lukács and also on the educational studies made by Dermeval Saviani. We expect to contribute to the defense of the necessity of an integral education in which art, integrated with science and philosophy, opposes itself to the predominantly fetishistic and unilateral character of the activities that constitutes the life in the contemporary capitalist society. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-07-15T18:28:04Z 2015-07-15T18:28:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 115-126, 2011. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/124960 ISSN1982-5587-2011-06-03-115-126.pdf 2161593951236436 2428270471047965 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006 http://hdl.handle.net/11449/124960 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 6, n. 3, p. 115-126, 2011. 1982-5587 ISSN1982-5587-2011-06-03-115-126.pdf 2161593951236436 2428270471047965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
115-126 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129576028602368 |