Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rizek, João Gabriel [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/111025
Resumo: The concepts of Canon and Tradition are of the most importance inside the artistic debate. Not only they shape our understanding of what music should be but also what we take as being classical music. Their mechanisms help us shape practices and transform what we take as being theories. Through the investigation of the canon’s mechanisms, as exemplified by several notions ranging from musicology, philosophy and literary criticism, we will investigate in this dissertation how one particular canon took shape. It has to do with the music being created and played in the Post-war period, that is, serialism. Far from being the only music composed in those years, Pierre Boulez, among several musical institutions and publications, took every measure to guarantee its power among all the other artistic languages. We will analyze here how Boulez defended that music, being responsible for the dimension it has achieved in those years. In order to do that we will investigate more accurately Boulez’s essays collected in Stocktakings from an Apprenticeship. As we will see, far from being an arbitrary solution, the manipulation of the canon has political implications, responsible for what governs our ways of understanding and practicing music.
id UNSP_32cc0665cf5a9b0dccf4bd663294abcb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/111025
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)Boulez, Pierre, 1925-Cânone (Música)Politica culturalCanon (Musical form)The concepts of Canon and Tradition are of the most importance inside the artistic debate. Not only they shape our understanding of what music should be but also what we take as being classical music. Their mechanisms help us shape practices and transform what we take as being theories. Through the investigation of the canon’s mechanisms, as exemplified by several notions ranging from musicology, philosophy and literary criticism, we will investigate in this dissertation how one particular canon took shape. It has to do with the music being created and played in the Post-war period, that is, serialism. Far from being the only music composed in those years, Pierre Boulez, among several musical institutions and publications, took every measure to guarantee its power among all the other artistic languages. We will analyze here how Boulez defended that music, being responsible for the dimension it has achieved in those years. In order to do that we will investigate more accurately Boulez’s essays collected in Stocktakings from an Apprenticeship. As we will see, far from being an arbitrary solution, the manipulation of the canon has political implications, responsible for what governs our ways of understanding and practicing music.Dentro do âmbito artístico, os conceitos de cânone e tradição são basilares. São eles os responsáveis por orientar e restringir desde a prática até a concepção daquilo que tomamos por música clássica. Seus mecanismos moldam a prática e transformam a teoria. A partir do exame destes conceitos, tal como entendidos por uma seleção de abordagens advindas da musicologia, da filosofia e da teoria literária, investigaremos nesta dissertação como se formou um determinado cânone. Trata-se daquele pensado pelos compositores surgidos no pós-guerra europeu, sobretudo nos anos de 1946 a 1954. Encabeçados por Pierre Boulez, instituições musicais e compositores, publicações editoriais e programas de orquestra pareciam apontar apenas para um tipo de música: a música serial. Analisaremos aqui como Boulez a defendeu e mobilizou forças para que ela se tornasse a poética mais comentada e praticada nos anos seguintes à Segunda Guerra. Para tanto, analisaremos sobremaneira os textos contidos na sua coletânea de ensaiosApontamentos de Aprendiz. Como veremos, longe de ser uma postura arbitrária, a tentativa de manipulação do cânone levada a cabo por uma série de atores torna-se uma medida política, praticada por aqueles que possuem concepções e determinações do que a música, sua prática e o seu entendimento devem ser.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Tomás, Lia Vera [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rizek, João Gabriel [UNESP]2014-12-02T11:16:51Z2014-12-02T11:16:51Z2014-08-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis131 f.application/pdfRIZEK, João Gabriel. Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954). 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes., 2014.http://hdl.handle.net/11449/111025000799740000799740.pdf33004013063P46176596691478234Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-10-04T19:13:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/111025Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-10-04T19:13:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
title Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
spellingShingle Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
Rizek, João Gabriel [UNESP]
Boulez, Pierre, 1925-
Cânone (Música)
Politica cultural
Canon (Musical form)
title_short Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
title_full Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
title_fullStr Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
title_full_unstemmed Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
title_sort Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954)
author Rizek, João Gabriel [UNESP]
author_facet Rizek, João Gabriel [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Tomás, Lia Vera [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rizek, João Gabriel [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Boulez, Pierre, 1925-
Cânone (Música)
Politica cultural
Canon (Musical form)
topic Boulez, Pierre, 1925-
Cânone (Música)
Politica cultural
Canon (Musical form)
description The concepts of Canon and Tradition are of the most importance inside the artistic debate. Not only they shape our understanding of what music should be but also what we take as being classical music. Their mechanisms help us shape practices and transform what we take as being theories. Through the investigation of the canon’s mechanisms, as exemplified by several notions ranging from musicology, philosophy and literary criticism, we will investigate in this dissertation how one particular canon took shape. It has to do with the music being created and played in the Post-war period, that is, serialism. Far from being the only music composed in those years, Pierre Boulez, among several musical institutions and publications, took every measure to guarantee its power among all the other artistic languages. We will analyze here how Boulez defended that music, being responsible for the dimension it has achieved in those years. In order to do that we will investigate more accurately Boulez’s essays collected in Stocktakings from an Apprenticeship. As we will see, far from being an arbitrary solution, the manipulation of the canon has political implications, responsible for what governs our ways of understanding and practicing music.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-02T11:16:51Z
2014-12-02T11:16:51Z
2014-08-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIZEK, João Gabriel. Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954). 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes., 2014.
http://hdl.handle.net/11449/111025
000799740
000799740.pdf
33004013063P4
6176596691478234
identifier_str_mv RIZEK, João Gabriel. Tradição e ruptura: Pierre Boulez e a formação do cânone no pós-guerra (1946-1954). 2014. 131 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Artes., 2014.
000799740
000799740.pdf
33004013063P4
6176596691478234
url http://hdl.handle.net/11449/111025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 131 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1813546450727993344