Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Thaise Da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150
http://hdl.handle.net/11449/212191
Resumo: This study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen.
id UNSP_33aab283b5241ca070583dd0ed5afb2d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212191
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolarThe use of graded reading series at a primary school in Mato Grosso do Sul: consolidating the reading processes in schoolSerie de lectura graduada en la escuela primaria en Mato Grosso do Sul: consolidación de los procesos de lectura escolarhistory of the bookset of graded readingdidactic bookhistória do livrosérie de leitura graduadalivro didáticoThis study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen.El presente trabajo analiza dos series de lectura (Vamos Estudar? e Vamos Sorrir?) utilizadas en Mato Grosso do Sul, entre las décadas de 1960 y 1970, teniendo como objetivo examinar la especificidad de esos materiales en la consolidación de los procesos de lectura escolar, en el escenario educativo brasileño y de circulación en ese estado. Se realizó una investigación cualitativa de base documental, en la cual se examinaron las dos series de lectura utilizadas en la región en el período indicado, bajo los presupuestos teóricos de la historia del libro y de la lectura. Los resultados permiten concluir que, en el caso de las series en análisis, mediante un discurso exhortativo del estudio (vamos a estudiar) y de la alegría (vamos sonreír), ambas pueden ser consideradas representativas de la escolarización primaria, de la alfabetización y del significado de la infancia subsumido en esa práctica en su época. Además, los textos presentes en los materiales contribuyeron a la constitución de una identidad que pretendía formar el buen hijo, el buen alumno y, en el futuro, el buen ciudadano.Este artigo analisa duas séries de leitura (Vamos Estudar? e Vamos Sorrir) utilizadas em Mato Grosso do Sul, entre as décadas de 1960 e 1970, tendo por objetivo examinar a especificidade desses materiais na consolidação dos processos de leitura escolar, no cenário educacional brasileiro e de circulação nesse estado. Realizou-se uma pesquisa qualitativa de base documental, na qual foram examinadas as duas séries de leitura utilizadas na região no período indicado, sob os pressupostos teóricos da história do livro e da leitura. Os resultados permitem concluir que, no caso das séries em análise, mediante um discurso exortativo do estudo (vamos estudar) e da alegria (vamos sorrir), ambas podem ser consideradas representativas da escolarização primária, da alfabetização e do significado de infância subsumido nessa prática em sua época. Além disso, os textos presentes nos materiais contribuiram para a constituição de uma identidade que visava formar o bom filho, o bom aluno e, no futuro, o bom cidadão.Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Universidade Estadual PaulistaUniversidade Federal da Grande DouradosUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual PaulistaInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande DouradosUniversidade Federal do Rio Grande do SulBertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]Silva, Thaise Da2021-07-14T10:36:02Z2021-07-14T10:36:02Z2019-09-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article366-383application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21219110.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150S2176-66812019000200366S2176-66812019000200366.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-16T06:10:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212191Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-16T06:10:33Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
The use of graded reading series at a primary school in Mato Grosso do Sul: consolidating the reading processes in school
Serie de lectura graduada en la escuela primaria en Mato Grosso do Sul: consolidación de los procesos de lectura escolar
title Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
spellingShingle Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]
history of the book
set of graded reading
didactic book
história do livro
série de leitura graduada
livro didático
title_short Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
title_full Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
title_fullStr Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
title_full_unstemmed Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
title_sort Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
author Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]
author_facet Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]
Silva, Thaise Da
author_role author
author2 Silva, Thaise Da
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal da Grande Dourados
Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.contributor.author.fl_str_mv Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]
Silva, Thaise Da
dc.subject.por.fl_str_mv history of the book
set of graded reading
didactic book
história do livro
série de leitura graduada
livro didático
topic history of the book
set of graded reading
didactic book
história do livro
série de leitura graduada
livro didático
description This study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-12
2021-07-14T10:36:02Z
2021-07-14T10:36:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019.
0034-7183
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/212191
10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150
S2176-66812019000200366
S2176-66812019000200366.pdf
url http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150
http://hdl.handle.net/11449/212191
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019.
0034-7183
2176-6681
10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150
S2176-66812019000200366
S2176-66812019000200366.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 366-383
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649727656361984