Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150 http://hdl.handle.net/11449/212191 |
Resumo: | This study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen. |
id |
UNSP_33aab283b5241ca070583dd0ed5afb2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212191 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolarThe use of graded reading series at a primary school in Mato Grosso do Sul: consolidating the reading processes in schoolSerie de lectura graduada en la escuela primaria en Mato Grosso do Sul: consolidación de los procesos de lectura escolarhistory of the bookset of graded readingdidactic bookhistória do livrosérie de leitura graduadalivro didáticoThis study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen.El presente trabajo analiza dos series de lectura (Vamos Estudar? e Vamos Sorrir?) utilizadas en Mato Grosso do Sul, entre las décadas de 1960 y 1970, teniendo como objetivo examinar la especificidad de esos materiales en la consolidación de los procesos de lectura escolar, en el escenario educativo brasileño y de circulación en ese estado. Se realizó una investigación cualitativa de base documental, en la cual se examinaron las dos series de lectura utilizadas en la región en el período indicado, bajo los presupuestos teóricos de la historia del libro y de la lectura. Los resultados permiten concluir que, en el caso de las series en análisis, mediante un discurso exhortativo del estudio (vamos a estudiar) y de la alegría (vamos sonreír), ambas pueden ser consideradas representativas de la escolarización primaria, de la alfabetización y del significado de la infancia subsumido en esa práctica en su época. Además, los textos presentes en los materiales contribuyeron a la constitución de una identidad que pretendía formar el buen hijo, el buen alumno y, en el futuro, el buen ciudadano.Este artigo analisa duas séries de leitura (Vamos Estudar? e Vamos Sorrir) utilizadas em Mato Grosso do Sul, entre as décadas de 1960 e 1970, tendo por objetivo examinar a especificidade desses materiais na consolidação dos processos de leitura escolar, no cenário educacional brasileiro e de circulação nesse estado. Realizou-se uma pesquisa qualitativa de base documental, na qual foram examinadas as duas séries de leitura utilizadas na região no período indicado, sob os pressupostos teóricos da história do livro e da leitura. Os resultados permitem concluir que, no caso das séries em análise, mediante um discurso exortativo do estudo (vamos estudar) e da alegria (vamos sorrir), ambas podem ser consideradas representativas da escolarização primária, da alfabetização e do significado de infância subsumido nessa prática em sua época. Além disso, os textos presentes nos materiais contribuiram para a constituição de uma identidade que visava formar o bom filho, o bom aluno e, no futuro, o bom cidadão.Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Universidade Estadual PaulistaUniversidade Federal da Grande DouradosUniversidade Federal do Rio Grande do SulUniversidade Estadual PaulistaInstituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal da Grande DouradosUniversidade Federal do Rio Grande do SulBertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP]Silva, Thaise Da2021-07-14T10:36:02Z2021-07-14T10:36:02Z2019-09-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article366-383application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21219110.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150S2176-66812019000200366S2176-66812019000200366.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-16T06:10:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212191Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:50:30.983186Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar The use of graded reading series at a primary school in Mato Grosso do Sul: consolidating the reading processes in school Serie de lectura graduada en la escuela primaria en Mato Grosso do Sul: consolidación de los procesos de lectura escolar |
title |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
spellingShingle |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP] history of the book set of graded reading didactic book história do livro série de leitura graduada livro didático |
title_short |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
title_full |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
title_fullStr |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
title_full_unstemmed |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
title_sort |
Séries de leitura graduada na escola primária em Mato Grosso do Sul: consolidação dos processos de leitura escolar |
author |
Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP] |
author_facet |
Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP] Silva, Thaise Da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Thaise Da |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) Universidade Estadual Paulista (Unesp) Universidade Federal da Grande Dourados Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bertoletti, Estela Natalina Mantovani [UNESP] Silva, Thaise Da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of the book set of graded reading didactic book história do livro série de leitura graduada livro didático |
topic |
history of the book set of graded reading didactic book história do livro série de leitura graduada livro didático |
description |
This study analyzes two reading sets (named Vamos Estudar? and Vamos Sorrir?) used in the state of Mato Grosso do Sul, between the 1960s and 1970s, aiming to examine the specificity of these materials in the consolidation of the reading processes, within Brazil’s educational scene and within the aforementioned state’s circulation. A qualitative document research was carried out, in which two reading series used in the region during the period indicated were examined under the theoretical assumptions of the story of the book and of reading itself. The results point out that, by adopting a stimulating discourse of study (in the case of Vamos Estudar?) and a discourse of joy (in the case of Vamos Sorrir?), both manage to represent primary schooling, literacy and the substance of childhood, constitutive of this practice in their time. Furthermore, the texts in the materials have contributed to the construction of an identity that aimed at educating a good son, a good student and, in the future, a good citizen. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-12 2021-07-14T10:36:02Z 2021-07-14T10:36:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019. 0034-7183 2176-6681 http://hdl.handle.net/11449/212191 10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150 S2176-66812019000200366 S2176-66812019000200366.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150 http://hdl.handle.net/11449/212191 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 100, n. 255, p. 366-383, 2019. 0034-7183 2176-6681 10.24109/2176-6681.rbep.100i255.4150 S2176-66812019000200366 S2176-66812019000200366.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
366-383 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128864922107904 |