Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf
http://hdl.handle.net/11449/125309
Resumo: The objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation.
id UNSP_340466f00c63068a77ef7614a942dea0
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125309
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESPProficiency in mathematics: performance analysis in public schools of araraquara in the SARESPSARESPSchool PerformanceProficiency in MathematicsHigh SchoolSARESPDesempenho EscolarProficiência em MatemáticaEnsino MédioThe objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation.O presente estudo tem como propósito apresentar uma análise do desempenho dos alunos das escolas públicas estaduais da cidade de Araraquara no que se refere à proficiência em matemática, abordando o Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), importante ferramenta para subsidiar a Secretaria da Educação nas definições voltadas à políticas educacionais. Para realização da análise do desempenho dos estudantes, foram consideradas as notas e classificações nas provas de matemática, alcançadas pelos alunos matriculados na terceira série do Ensino Médio em onze escolas públicas da rede estadual em Araraquara. Para alcançar o objetivo proposto, foram utilizados dados do SARESP referente ao período entre 2008 e 2011, disponibilizados pela Secretaria Estadual da Educação (SEE). Os resultados mostraram que os alunos da terceira série do Ensino Médio das escolas públicas estaduais de Araraquara encontram-se no pior dos níveis de proficiência em matemática considerado pelo SARESP. Tal resultado evidencia uma urgente necessidade de buscar explicações e formas de superação para essa situação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]2015-07-15T18:28:52Z2015-07-15T18:28:52Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article167-185application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdfPolítica e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/125309ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf5089831236213689Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125309Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:56:45.833383Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
Proficiency in mathematics: performance analysis in public schools of araraquara in the SARESP
title Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
spellingShingle Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
SARESP
School Performance
Proficiency in Mathematics
High School
SARESP
Desempenho Escolar
Proficiência em Matemática
Ensino Médio
title_short Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
title_full Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
title_fullStr Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
title_full_unstemmed Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
title_sort Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
author Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
author_facet Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]
author_role author
author2 Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv SARESP
School Performance
Proficiency in Mathematics
High School
SARESP
Desempenho Escolar
Proficiência em Matemática
Ensino Médio
topic SARESP
School Performance
Proficiency in Mathematics
High School
SARESP
Desempenho Escolar
Proficiência em Matemática
Ensino Médio
description The objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:52Z
2015-07-15T18:28:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf
Política e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013.
1519-9029
http://hdl.handle.net/11449/125309
ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf
5089831236213689
url http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf
http://hdl.handle.net/11449/125309
identifier_str_mv Política e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013.
1519-9029
ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf
5089831236213689
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Política e Gestão Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 167-185
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129001170927616