Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf http://hdl.handle.net/11449/125309 |
Resumo: | The objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation. |
id |
UNSP_340466f00c63068a77ef7614a942dea0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/125309 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESPProficiency in mathematics: performance analysis in public schools of araraquara in the SARESPSARESPSchool PerformanceProficiency in MathematicsHigh SchoolSARESPDesempenho EscolarProficiência em MatemáticaEnsino MédioThe objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation.O presente estudo tem como propósito apresentar uma análise do desempenho dos alunos das escolas públicas estaduais da cidade de Araraquara no que se refere à proficiência em matemática, abordando o Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), importante ferramenta para subsidiar a Secretaria da Educação nas definições voltadas à políticas educacionais. Para realização da análise do desempenho dos estudantes, foram consideradas as notas e classificações nas provas de matemática, alcançadas pelos alunos matriculados na terceira série do Ensino Médio em onze escolas públicas da rede estadual em Araraquara. Para alcançar o objetivo proposto, foram utilizados dados do SARESP referente ao período entre 2008 e 2011, disponibilizados pela Secretaria Estadual da Educação (SEE). Os resultados mostraram que os alunos da terceira série do Ensino Médio das escolas públicas estaduais de Araraquara encontram-se no pior dos níveis de proficiência em matemática considerado pelo SARESP. Tal resultado evidencia uma urgente necessidade de buscar explicações e formas de superação para essa situação.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Faculdade de Ciências e Letras - Unesp, Campos Ville, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]Lemes, Sebastião de Souza [UNESP]2015-07-15T18:28:52Z2015-07-15T18:28:52Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article167-185application/pdfhttp://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdfPolítica e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013.1519-9029http://hdl.handle.net/11449/125309ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf5089831236213689Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPolítica e Gestão Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125309Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:56:45.833383Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP Proficiency in mathematics: performance analysis in public schools of araraquara in the SARESP |
title |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
spellingShingle |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] SARESP School Performance Proficiency in Mathematics High School SARESP Desempenho Escolar Proficiência em Matemática Ensino Médio |
title_short |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
title_full |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
title_fullStr |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
title_full_unstemmed |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
title_sort |
Proficiência em Matemática: análise do desempenho de escolas públicas estaduais de Araraquara no SARESP |
author |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] |
author_facet |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] Lemes, Sebastião de Souza [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Lemes, Sebastião de Souza [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] Lemes, Sebastião de Souza [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
SARESP School Performance Proficiency in Mathematics High School SARESP Desempenho Escolar Proficiência em Matemática Ensino Médio |
topic |
SARESP School Performance Proficiency in Mathematics High School SARESP Desempenho Escolar Proficiência em Matemática Ensino Médio |
description |
The objective of this study is to present an analysis of students performance in public schools of Araraquara in relation to the proficiency in mathematics, addressing the Sistema de Avaliação de Rendimento Escolar do Estado de São Paulo (SARESP), which is an important tool for support the Secretaria Estadual da Educação in definitions focused on educational policies. To perform the analysis of students performance were considered notes in math tests, achieved by students from the third grade of high school in eleven state public schools of Araraquara. To achieve the proposed objective, were used data from SARESP for the period between 2008 and 2011, made available by the State Secretariat of Education (SEE). The results showed that students in the third grade of high school of public schools in Araraquara are in the worst levels of proficiency in mathematics considered by SARESP. This result demonstrates an urgent need to seek explanations and ways to overcome this situation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:28:52Z 2015-07-15T18:28:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf Política e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013. 1519-9029 http://hdl.handle.net/11449/125309 ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf 5089831236213689 |
url |
http://www.fclar.unesp.br/Home/Departamentos/CienciasdaEducacao/RevistaEletronica/artigo-3---proficiencia-em-matematica---camila-fernanda-bassetto-2_final-revisto.pdf http://hdl.handle.net/11449/125309 |
identifier_str_mv |
Política e Gestão Educacional, v. 15, p. 167-185, 2013. 1519-9029 ISSN1519-9029-2013-15-167-185.pdf 5089831236213689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Política e Gestão Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
167-185 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129001170927616 |