Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063
http://hdl.handle.net/11449/218232
Resumo: This study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP.
id UNSP_40335122fe465faf79c817865c8cbd33
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/218232
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicosThe local analysis of Saresp results: an approach with hierarchical modelsEvaluation of school performanceMathematics proficiencyPublic schoolHigh schoolSARESPAvaliação do rendimento escolarProficiência em matemáticaEscola públicaSARESPThis study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP.O presente estudo investiga os fatores internos e externos à escola, que impactam o desempenho escolar dos alunos. Para tanto, foram utilizadas as notas em matemática, alcançadas no SARESP, pelos alunos da 3ª série do Ensino Médio das escolas públicas estaduais de São Paulo e as respostas dos questionários aplicados aos pais e às escolas participantes. As escolas foram classificadas em regiões conforme a Diretoria de Ensino a qual pertencem, possibilitando o desenvolvimento de uma análise espacial do desempenho em matemática. Modelos multiníveis foram propostos e as estimativas para os parâmetros foram obtidas via software RStudio. Os resultados mostram que a escolaridade dos pais, a renda familiar e o motivo de o aluno fazer o dever de casa, impactam positivamente o desempenho em matemática. Por outro lado, enquanto a falta de professor prejudica o resultado do aluno, gestores mais experientes têm efeito positivo sobre o desempenho em matemática no SARESP.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e LetrasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]2022-04-28T16:56:24Z2022-04-28T16:56:24Z2021-11-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21823210.1590/1516-731320210063S1516-73132021000100261S1516-73132021000100261.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218232Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:50:09.985374Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
The local analysis of Saresp results: an approach with hierarchical models
title Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
spellingShingle Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
Evaluation of school performance
Mathematics proficiency
Public school
High school
SARESP
Avaliação do rendimento escolar
Proficiência em matemática
Escola pública
SARESP
title_short Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
title_full Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
title_fullStr Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
title_full_unstemmed Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
title_sort Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
author Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
author_facet Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Evaluation of school performance
Mathematics proficiency
Public school
High school
SARESP
Avaliação do rendimento escolar
Proficiência em matemática
Escola pública
SARESP
topic Evaluation of school performance
Mathematics proficiency
Public school
High school
SARESP
Avaliação do rendimento escolar
Proficiência em matemática
Escola pública
SARESP
description This study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
2022-04-28T16:56:24Z
2022-04-28T16:56:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/218232
10.1590/1516-731320210063
S1516-73132021000100261
S1516-73132021000100261.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063
http://hdl.handle.net/11449/218232
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320210063
S1516-73132021000100261
S1516-73132021000100261.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128570605699072