Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063 http://hdl.handle.net/11449/218232 |
Resumo: | This study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP. |
id |
UNSP_40335122fe465faf79c817865c8cbd33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/218232 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicosThe local analysis of Saresp results: an approach with hierarchical modelsEvaluation of school performanceMathematics proficiencyPublic schoolHigh schoolSARESPAvaliação do rendimento escolarProficiência em matemáticaEscola públicaSARESPThis study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP.O presente estudo investiga os fatores internos e externos à escola, que impactam o desempenho escolar dos alunos. Para tanto, foram utilizadas as notas em matemática, alcançadas no SARESP, pelos alunos da 3ª série do Ensino Médio das escolas públicas estaduais de São Paulo e as respostas dos questionários aplicados aos pais e às escolas participantes. As escolas foram classificadas em regiões conforme a Diretoria de Ensino a qual pertencem, possibilitando o desenvolvimento de uma análise espacial do desempenho em matemática. Modelos multiníveis foram propostos e as estimativas para os parâmetros foram obtidas via software RStudio. Os resultados mostram que a escolaridade dos pais, a renda familiar e o motivo de o aluno fazer o dever de casa, impactam positivamente o desempenho em matemática. Por outro lado, enquanto a falta de professor prejudica o resultado do aluno, gestores mais experientes têm efeito positivo sobre o desempenho em matemática no SARESP.Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e LetrasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Bassetto, Camila Fernanda [UNESP]2022-04-28T16:56:24Z2022-04-28T16:56:24Z2021-11-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21823210.1590/1516-731320210063S1516-73132021000100261S1516-73132021000100261.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/218232Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:50:09.985374Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos The local analysis of Saresp results: an approach with hierarchical models |
title |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
spellingShingle |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] Evaluation of school performance Mathematics proficiency Public school High school SARESP Avaliação do rendimento escolar Proficiência em matemática Escola pública SARESP |
title_short |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
title_full |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
title_fullStr |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
title_full_unstemmed |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
title_sort |
Análise regional dos resultados do Saresp: uma abordagem com modelos hierárquicos |
author |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] |
author_facet |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bassetto, Camila Fernanda [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evaluation of school performance Mathematics proficiency Public school High school SARESP Avaliação do rendimento escolar Proficiência em matemática Escola pública SARESP |
topic |
Evaluation of school performance Mathematics proficiency Public school High school SARESP Avaliação do rendimento escolar Proficiência em matemática Escola pública SARESP |
description |
This study investigates school-internal and school-external factors that impact on student scholastic performance. Therefore, we used the math performance in SARESP of students in the 3rd grade of high school enrolled in public schools of São Paulo state and their parents' answers to questionnaires administered by participating schools. The schools were classified into regions according to the Board of Education to which they belong, thus enabling a spacial analysis of students’ math performance. Multilevel models were proposed, and the parameters estimates were obtained using RStudio software. Results show that the schooling of parents, family income and the fact that students do their homework positively impact on a student's mathematics performance in SARESP. On the other hand, while the inadequate number of teachers affects student results, more experienced school managers have a positive effect on the performance in mathematics in SARESP. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-19 2022-04-28T16:56:24Z 2022-04-28T16:56:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/218232 10.1590/1516-731320210063 S1516-73132021000100261 S1516-73132021000100261.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320210063 http://hdl.handle.net/11449/218232 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 27, p. -, 2021. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320210063 S1516-73132021000100261 S1516-73132021000100261.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128570605699072 |