OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abril, Olga L. Castiblanco
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Nardi, Roberto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170207
http://hdl.handle.net/11449/213321
Resumo: In this study, we investigate objects of study among Brazilian researchers in Physics Teaching, in an attempt to identify characteristics that allow the organization of themes or contents to be taught in a course called Didactics of Physics. Moreover, we decided to ask about the research methods and the main theoretical frameworks, as well as a succinct characterization of these researchers' professional profiles, in order to broaden the answers' understanding of the question. Such questions were asked through a validated questionnaire designed specifically for each researcher. Data collected allowed us to conclude that the objects of study in physics teaching's research in Brazil are diverse, but possible to be understood in interrelated thematic fields. We also found the research's multidisciplinary nature in the area, which allows us to deduce that teaching of Didactics of Physics must have the same character.
id UNSP_34acc0f6537158a4fdb0f75882fb29bb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213321
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROSTHE “OBJECTS OF STUDY” FROM RESEARCH IN PHYSICS TEACHING ACCORDING TO BRAZILIAN RESEARCHERSLOS “OBJETOS DE ESTUDIO” DE LA INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LA FÍSICA DE ACUERDO CON INVESTIGADORES BRASILEROSPhysics TeachingResearch in Physics TeachingDidactics of PhysicsEnsino de físicaPesquisa em ensino de físicaDidática da FísicaIn this study, we investigate objects of study among Brazilian researchers in Physics Teaching, in an attempt to identify characteristics that allow the organization of themes or contents to be taught in a course called Didactics of Physics. Moreover, we decided to ask about the research methods and the main theoretical frameworks, as well as a succinct characterization of these researchers' professional profiles, in order to broaden the answers' understanding of the question. Such questions were asked through a validated questionnaire designed specifically for each researcher. Data collected allowed us to conclude that the objects of study in physics teaching's research in Brazil are diverse, but possible to be understood in interrelated thematic fields. We also found the research's multidisciplinary nature in the area, which allows us to deduce that teaching of Didactics of Physics must have the same character.En esta investigación, optamos por explorar junto a investigadores brasileros en enseñanza de la física, acerca de los objetos de estudio de este campo, con el fin de identificar algunas características que permitan organizar núcleos de contenidos a ser enseñados en una asignatura de Didáctica de la Física. También preguntamos acerca de los métodos de investigación y los principales referenciales teóricos, además de realizar una breve caracterización de los perfiles profesionales de estos investigadores, buscando ampliar opciones de comprensión de las respuestas a la pregunta de investigación. Para esto, aplicamos un cuestionario elaborado y validado específicamente para cada investigador. A partir del análisis de datos obtenido, pudimos concluir que los objetos de estudio de la investigación en enseñanza de la física en Brasil son diversos, pero posibles de ser comprendidos en campos temáticos interrelacionados. Además, constatamos el carácter multidisciplinar de la investigación en el área, que nos permite deducir que la enseñanza de la Didáctica de la Física debe tener el mismo carácter.Nesta pesquisa, optamos por investigar junto a pesquisadores em ensino de física brasileiros sobre os objetos de estudo deste campo, numa tentativa de identificar algumas características que permitam organizar núcleos de conteúdos a serem ensinados numa disciplina de Didática da Física. Também perguntamos sobre os métodos de pesquisa e os principais referenciais teóricos, além de realizar uma sucinta caracterização dos perfis profissionais desses pesquisadores, a fim de ampliar opções de compreensão das respostas à questão. Para tanto, aplicamos um questionário elaborado e validado, especificamente para cada pesquisador. Através da análise dos dados obtidos pudemos concluir que os objetos de estudo da pesquisa em ensino de física no Brasil são diversos, mas possíveis de ser entendidos em campos temáticos inter-relacionados. Além disso, constatamos o caráter multidisciplinar da pesquisa na área, o que nos permite deduzir que o ensino da Didática da Física deve ter esse mesmo caráter.Universidade Distrital Francisco José de CaldasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. UNESP, Campus de BauruUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. UNESP, Campus de BauruFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Distrital Francisco José de CaldasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Abril, Olga L. CastiblancoNardi, Roberto [UNESP]2021-07-14T10:53:28Z2021-07-14T10:53:28Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article414-433application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170207Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 414-433, 2015.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21332110.1590/1983-21172015170207S1983-21172015000200414S1983-21172015000200414.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213321Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-24T14:40:34Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
THE “OBJECTS OF STUDY” FROM RESEARCH IN PHYSICS TEACHING ACCORDING TO BRAZILIAN RESEARCHERS
LOS “OBJETOS DE ESTUDIO” DE LA INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LA FÍSICA DE ACUERDO CON INVESTIGADORES BRASILEROS
title OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
spellingShingle OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
Abril, Olga L. Castiblanco
Physics Teaching
Research in Physics Teaching
Didactics of Physics
Ensino de física
Pesquisa em ensino de física
Didática da Física
title_short OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
title_full OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
title_fullStr OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
title_full_unstemmed OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
title_sort OS “OBJETOS DE ESTUDO” DA PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA SEGUNDO PESQUISADORES BRASILEIROS
author Abril, Olga L. Castiblanco
author_facet Abril, Olga L. Castiblanco
Nardi, Roberto [UNESP]
author_role author
author2 Nardi, Roberto [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Distrital Francisco José de Caldas
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Abril, Olga L. Castiblanco
Nardi, Roberto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Physics Teaching
Research in Physics Teaching
Didactics of Physics
Ensino de física
Pesquisa em ensino de física
Didática da Física
topic Physics Teaching
Research in Physics Teaching
Didactics of Physics
Ensino de física
Pesquisa em ensino de física
Didática da Física
description In this study, we investigate objects of study among Brazilian researchers in Physics Teaching, in an attempt to identify characteristics that allow the organization of themes or contents to be taught in a course called Didactics of Physics. Moreover, we decided to ask about the research methods and the main theoretical frameworks, as well as a succinct characterization of these researchers' professional profiles, in order to broaden the answers' understanding of the question. Such questions were asked through a validated questionnaire designed specifically for each researcher. Data collected allowed us to conclude that the objects of study in physics teaching's research in Brazil are diverse, but possible to be understood in interrelated thematic fields. We also found the research's multidisciplinary nature in the area, which allows us to deduce that teaching of Didactics of Physics must have the same character.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2021-07-14T10:53:28Z
2021-07-14T10:53:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170207
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 414-433, 2015.
1983-2117
http://hdl.handle.net/11449/213321
10.1590/1983-21172015170207
S1983-21172015000200414
S1983-21172015000200414.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172015170207
http://hdl.handle.net/11449/213321
identifier_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 17, n. 2, p. 414-433, 2015.
1983-2117
10.1590/1983-21172015170207
S1983-21172015000200414
S1983-21172015000200414.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 414-433
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965025844068352