Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9
http://hdl.handle.net/11449/114822
Resumo: This paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge.
id UNSP_3581a161864d62f03309fc698915f91b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114822
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possívelTeachers and research: from the training to the teaching work, a possible texturepesquisaFormação de professoresformação docenteThis paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge.O presente texto resulta de uma pesquisa intitulada A Pesquisa pedagógica nos cursos de Licenciatura em Pedagogia: aspectos do trabalho desenvolvido pelos professores, desenvolvida em nível de estágio pós-doutoral junto à Fundação Carlos Chagas. Propõe-se uma reflexão a respeito do conceito de pesquisa, que busca definir e explicitar suas características específicas e trazer algumas diferenças que marcam a pesquisa acadêmica, a pesquisa escolar e a pesquisa pedagógica, apontando esta última como relevante no processo formativo do professor. Ressalta-se a relação entre pesquisa e formação de professores, apontando também a necessidade de uma reestruturação curricular dos cursos de Pedagogia, de modo que a pesquisa possa ser pensada como eixo formativo da formação de professores. Ademais, discutem-se as contribuições da pesquisa na formação e prática docente, bem como o estudo do cotidiano escolar, enfocado como momento necessário para colocar em prática pressupostos subjacentes à prática do professor e vivenciar experiências de socialização entre alunos, professores e demais profissionais desse campo de saber.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article19-38-38http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012.2176-4360http://hdl.handle.net/11449/114822Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFormação Docenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114822Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
Teachers and research: from the training to the teaching work, a possible texture
title Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
spellingShingle Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
pesquisa
Formação de professores
formação docente
title_short Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
title_full Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
title_fullStr Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
title_full_unstemmed Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
title_sort Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
author Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
author_facet Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv pesquisa
Formação de professores
formação docente
topic pesquisa
Formação de professores
formação docente
description This paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:30Z
2015-02-24T13:57:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9
Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012.
2176-4360
http://hdl.handle.net/11449/114822
url http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9
http://hdl.handle.net/11449/114822
identifier_str_mv Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012.
2176-4360
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Formação Docente
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 19-38-38
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128131951755264