Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9 http://hdl.handle.net/11449/114822 |
Resumo: | This paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge. |
id |
UNSP_3581a161864d62f03309fc698915f91b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114822 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possívelTeachers and research: from the training to the teaching work, a possible texturepesquisaFormação de professoresformação docenteThis paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge.O presente texto resulta de uma pesquisa intitulada A Pesquisa pedagógica nos cursos de Licenciatura em Pedagogia: aspectos do trabalho desenvolvido pelos professores, desenvolvida em nível de estágio pós-doutoral junto à Fundação Carlos Chagas. Propõe-se uma reflexão a respeito do conceito de pesquisa, que busca definir e explicitar suas características específicas e trazer algumas diferenças que marcam a pesquisa acadêmica, a pesquisa escolar e a pesquisa pedagógica, apontando esta última como relevante no processo formativo do professor. Ressalta-se a relação entre pesquisa e formação de professores, apontando também a necessidade de uma reestruturação curricular dos cursos de Pedagogia, de modo que a pesquisa possa ser pensada como eixo formativo da formação de professores. Ademais, discutem-se as contribuições da pesquisa na formação e prática docente, bem como o estudo do cotidiano escolar, enfocado como momento necessário para colocar em prática pressupostos subjacentes à prática do professor e vivenciar experiências de socialização entre alunos, professores e demais profissionais desse campo de saber.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Mirante, CEP 17515-110, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP]2015-02-24T13:57:30Z2015-02-24T13:57:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article19-38-38http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012.2176-4360http://hdl.handle.net/11449/114822Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporFormação Docenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114822Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:41Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível Teachers and research: from the training to the teaching work, a possible texture |
title |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
spellingShingle |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] pesquisa Formação de professores formação docente |
title_short |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
title_full |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
title_fullStr |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
title_full_unstemmed |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
title_sort |
Professores e pesquisa: da formação ao trabalho docente, uma tessitura possível |
author |
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
author_facet |
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Penitente, Luciana Aparecida de Araújo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pesquisa Formação de professores formação docente |
topic |
pesquisa Formação de professores formação docente |
description |
This paper is the result of a research called Pedagogic Research in Education Schools: Aspects of the Work Conducted by Teachers developed at the post-doctorate training level at Fundação Carlos Chagas. It proposes a reflection on the concept of research that seeks to define and clarify their specific features, and brings about some of the differences that define the university, the school and the pedagogic researches, indicating the relevance of the last one in the teachers’ training process. The relationship between research and teachers’ training is highlighted as well as the need of a curricular restructuring in Education courses , in order to think research as a forming axis in teachers’ formation. Furthermore, the contributions of research in the teaching formation and practice is addressed, along with the study of school daily activities, focused on the necessary moment to put the assumptions underlying teachers’ practices into practice and also to experience socialization among students, teachers and other professionals in this field of knowledge. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:30Z 2015-02-24T13:57:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9 Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012. 2176-4360 http://hdl.handle.net/11449/114822 |
url |
http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br/artigo/exibir/12/53/9 http://hdl.handle.net/11449/114822 |
identifier_str_mv |
Formação Docente, v. 4, p. 19-38-38, 2012. 2176-4360 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Formação Docente |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
19-38-38 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128131951755264 |