Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Natalina Francisca Mezzari
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ribeiro, Ricardo [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7042
http://hdl.handle.net/11449/124698
Resumo: This work aims to investigate the institutionalization of management processes in the legislation of the Brazilian education. For this study was considered the first decades of the twentieth century (1911-1950). The laws of Brazil in the early Republic were derived from tradition or forged by the great legislators. In turn, the tradition is inserted in the power of social organization that is preserved, in a more forceful manner, through the norms and rules. With this assumption, the study chose the Rivadávia and Carlos Maximiliano Reforms, both of the beginning of the century, and the Organic Laws of Teaching, granted by the government in this period, to understand how legislation institutionalized the role of the director in basic education in this context history. The reflections presented introduce historical elements that demonstrate actions and relationships that remain in the form of habits in the school managements. These institutionalized elements contribute to the debate about the political and pedagogical difficulties pointed out by scholars and professionals, related to the promotion of democratic management in the public school.
id UNSP_3832f00ea46d845b287aa146c89856b7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124698
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)The integration of information and communication technologies in schools: the political pedagogical project in this contextSchool managementSchool directorEducational legislationGestão escolarDiretor EscolarLegislação EducacionalThis work aims to investigate the institutionalization of management processes in the legislation of the Brazilian education. For this study was considered the first decades of the twentieth century (1911-1950). The laws of Brazil in the early Republic were derived from tradition or forged by the great legislators. In turn, the tradition is inserted in the power of social organization that is preserved, in a more forceful manner, through the norms and rules. With this assumption, the study chose the Rivadávia and Carlos Maximiliano Reforms, both of the beginning of the century, and the Organic Laws of Teaching, granted by the government in this period, to understand how legislation institutionalized the role of the director in basic education in this context history. The reflections presented introduce historical elements that demonstrate actions and relationships that remain in the form of habits in the school managements. These institutionalized elements contribute to the debate about the political and pedagogical difficulties pointed out by scholars and professionals, related to the promotion of democratic management in the public school.Este trabalho visa investigar a institucionalização dos processos de gestão na legislação da educação brasileira. Para esse estudo delimitou-se as primeiras décadas do século XX (1911 – 1950). As leis no início do Brasil República foram derivadas da tradição ou forjadas pelos grandes legisladores. Por sua vez, a tradição representa o poder inserido na organização social que se conserva, de forma mais contundente, através das normas e regras. Com esse pressuposto, o estudo elegeu as Reformas Rivadávia e Carlos Maximiliano do início do século e as leis orgânicas do ensino para compreender como, neste contexto histórico, a legislação institucionalizou a função do diretor na educação básica. As reflexões apresentadas introduzem elementos históricos que demonstram ações e relações que permanecem em forma de hábitos nas gestões escolares. Estes elementos institucionalizados contribuem para o debate em torno das dificuldades políticas e pedagógicas sinalizadas por estudiosos e profissionais da área, relacionadas à promoção da gestão democrática na escola pública.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Natalina Francisca MezzariRibeiro, Ricardo [UNESP]2015-07-15T18:27:30Z2015-07-15T18:27:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article378-389application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7042Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 09, n. 02, p. 378-389, 2014.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124698ISSN1982-5587-2014-09-02-378-389.pdf62340850194139490000-0002-7478-4835Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124698Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:53:13.936222Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
The integration of information and communication technologies in schools: the political pedagogical project in this context
title Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
spellingShingle Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
Lopes, Natalina Francisca Mezzari
School management
School director
Educational legislation
Gestão escolar
Diretor Escolar
Legislação Educacional
title_short Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
title_full Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
title_fullStr Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
title_full_unstemmed Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
title_sort Institucionalização da Gestão Escolar no Brasil: em foco as primeiras décadas do século XX (1911-1950)
author Lopes, Natalina Francisca Mezzari
author_facet Lopes, Natalina Francisca Mezzari
Ribeiro, Ricardo [UNESP]
author_role author
author2 Ribeiro, Ricardo [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Natalina Francisca Mezzari
Ribeiro, Ricardo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv School management
School director
Educational legislation
Gestão escolar
Diretor Escolar
Legislação Educacional
topic School management
School director
Educational legislation
Gestão escolar
Diretor Escolar
Legislação Educacional
description This work aims to investigate the institutionalization of management processes in the legislation of the Brazilian education. For this study was considered the first decades of the twentieth century (1911-1950). The laws of Brazil in the early Republic were derived from tradition or forged by the great legislators. In turn, the tradition is inserted in the power of social organization that is preserved, in a more forceful manner, through the norms and rules. With this assumption, the study chose the Rivadávia and Carlos Maximiliano Reforms, both of the beginning of the century, and the Organic Laws of Teaching, granted by the government in this period, to understand how legislation institutionalized the role of the director in basic education in this context history. The reflections presented introduce historical elements that demonstrate actions and relationships that remain in the form of habits in the school managements. These institutionalized elements contribute to the debate about the political and pedagogical difficulties pointed out by scholars and professionals, related to the promotion of democratic management in the public school.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:30Z
2015-07-15T18:27:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7042
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 09, n. 02, p. 378-389, 2014.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/124698
ISSN1982-5587-2014-09-02-378-389.pdf
6234085019413949
0000-0002-7478-4835
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7042
http://hdl.handle.net/11449/124698
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 09, n. 02, p. 378-389, 2014.
1982-5587
ISSN1982-5587-2014-09-02-378-389.pdf
6234085019413949
0000-0002-7478-4835
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 378-389
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128871387627520