Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031 http://hdl.handle.net/11449/114884 |
Resumo: | This study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning. |
id |
UNSP_385ed4548ee2d3e99694cbefc46ebede |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114884 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptadaProcedures for description of pictures in printed text aiming the accessibility for blind people: a study from a book of adapted physical educationEducacao EspecialAcessibilidadeinclusão do deficienteThis study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning.O presente estudo teve como objetivo geral apresentar um procedimento de descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas, e como objetivo específico apresentar a análise das reformulações sugeridas pelos juízes, a quem foram submetidas as descrições para avaliar o conteúdo do material, e o índice de concordância entre pesquisador e juízes. Os resultados foram obtidos por meio da análise de duas avaliações: 1) índice de concordância ‒ entre pesquisador com juiz A e B, e juiz A com juiz B, e 2) análise das reformulações sugeridas. Em termos quantitativos, os resultados identificaram que o material descrito alcançou alta fidedignidade. Em termos qualitativos, a fidedignidade alcançada representa a qualidade do material proposto, com descrições bem estruturadas, compostas de escrita equivalente à imagem, cumprindo o propósito de apresentar em texto os elementos presentes em uma figura, que transmitem com eficiência seus significados.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article164-183application/pdfhttp://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010.0102-7735http://hdl.handle.net/11449/114884ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf61473817205997879155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação em Questãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114884Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:35Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada Procedures for description of pictures in printed text aiming the accessibility for blind people: a study from a book of adapted physical education |
title |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
spellingShingle |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Educacao Especial Acessibilidade inclusão do deficiente |
title_short |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
title_full |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
title_fullStr |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
title_full_unstemmed |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
title_sort |
Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada |
author |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] |
author_facet |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP] Manzini, Eduardo José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacao Especial Acessibilidade inclusão do deficiente |
topic |
Educacao Especial Acessibilidade inclusão do deficiente |
description |
This study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-02-24T13:57:33Z 2015-02-24T13:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031 Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010. 0102-7735 http://hdl.handle.net/11449/114884 ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
url |
http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031 http://hdl.handle.net/11449/114884 |
identifier_str_mv |
Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010. 0102-7735 ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf 6147381720599787 9155295594995876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Educação em Questão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
164-183 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128126121672704 |