Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Manzini, Eduardo José [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031
http://hdl.handle.net/11449/114884
Resumo: This study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning.
id UNSP_385ed4548ee2d3e99694cbefc46ebede
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114884
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptadaProcedures for description of pictures in printed text aiming the accessibility for blind people: a study from a book of adapted physical educationEducacao EspecialAcessibilidadeinclusão do deficienteThis study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning.O presente estudo teve como objetivo geral apresentar um procedimento de descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas, e como objetivo específico apresentar a análise das reformulações sugeridas pelos juízes, a quem foram submetidas as descrições para avaliar o conteúdo do material, e o índice de concordância entre pesquisador e juízes. Os resultados foram obtidos por meio da análise de duas avaliações: 1) índice de concordância ‒ entre pesquisador com juiz A e B, e juiz A com juiz B, e 2) análise das reformulações sugeridas. Em termos quantitativos, os resultados identificaram que o material descrito alcançou alta fidedignidade. Em termos qualitativos, a fidedignidade alcançada representa a qualidade do material proposto, com descrições bem estruturadas, compostas de escrita equivalente à imagem, cumprindo o propósito de apresentar em texto os elementos presentes em uma figura, que transmitem com eficiência seus significados.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]Manzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:33Z2015-02-24T13:57:33Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article164-183application/pdfhttp://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010.0102-7735http://hdl.handle.net/11449/114884ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf61473817205997879155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação em Questãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-25T06:12:01Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114884Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-25T06:12:01Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
Procedures for description of pictures in printed text aiming the accessibility for blind people: a study from a book of adapted physical education
title Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
spellingShingle Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Educacao Especial
Acessibilidade
inclusão do deficiente
title_short Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
title_full Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
title_fullStr Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
title_full_unstemmed Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
title_sort Procedimentos para descrição de figuras em texto impresso visando à acessibilidade para pessoas cegas: um estudo a partir de um livro de educação física adaptada
author Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
author_facet Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Manzini, Eduardo José [UNESP]
author_role author
author2 Manzini, Eduardo José [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiorini, Maria Luiza Salzani [UNESP]
Manzini, Eduardo José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educacao Especial
Acessibilidade
inclusão do deficiente
topic Educacao Especial
Acessibilidade
inclusão do deficiente
description This study was aimed to analyze a procedure that makes the description of pictures in printed text from a book that promotes accessibility for blind people. In addition, the study was aimed to analyze the reformulations suggested by the judges and the index of agreement between researcher and judges. The descriptions were submitted to judges to evaluate the content of the material. The results were obtained through the analysis of two assessments: 1) agreement rate ‒ between the researcher and judges A and B, and between judge A and judge B and 2) analysis of the suggested reformulation. In quantitative terms, the results indicated that the material described achieved a high reliability. In qualitative terms, the reliability achieved represents the quality of the material offered, with well structured descriptions where writing meaning is equivalent to image information, fulfilling the purpose to present in printed text the elements represented in the pictures, effectively conveying their meaning.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:57:33Z
2015-02-24T13:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031
Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010.
0102-7735
http://hdl.handle.net/11449/114884
ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf
6147381720599787
9155295594995876
url http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/4031
http://hdl.handle.net/11449/114884
identifier_str_mv Revista Educação em Questão, v. 38, n. 24, p. 164-183, 2010.
0102-7735
ISSN0102-7735-2010-38-24-164-183.pdf
6147381720599787
9155295594995876
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação em Questão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 164-183
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964697423773696