Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Massaro, Munique
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Deliberato, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623662640
http://hdl.handle.net/11449/158029
Resumo: Abstract: The aim of this study was to map the production of knowledge on Augmentative and Alternative Communication in Early Childhood Education indexed in scientific databases from 1980 to July 2015, and conference proceedings of the Brazilian Society for Augmentative and Alternative Communication. Eighty studies conducted both nationally and abroad, were found regarding the theme which is recent in the Brazilian panorama. Studies abroad focus on the development of language and communicative aspects of children with disabilities, while in Brazil the research intends to provide school support with activities and teaching strategies adapted through augmentative and alternative communication.
id UNSP_398fb961096df4e1044c4b1e7bdb2e98
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/158029
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação InfantilStudies on Augmentative and Alternative Communication in Early Childhood EducationSpecial EducationEarly Childhood EducationAlternative and Augmentative Communication.Educação EspecialEducação InfantilSistemas de Comunicação Alternativos e SuplementaresAbstract: The aim of this study was to map the production of knowledge on Augmentative and Alternative Communication in Early Childhood Education indexed in scientific databases from 1980 to July 2015, and conference proceedings of the Brazilian Society for Augmentative and Alternative Communication. Eighty studies conducted both nationally and abroad, were found regarding the theme which is recent in the Brazilian panorama. Studies abroad focus on the development of language and communicative aspects of children with disabilities, while in Brazil the research intends to provide school support with activities and teaching strategies adapted through augmentative and alternative communication.Resumo: O objetivo deste estudo foi mapear a produção de conhecimento acerca da Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil indexada em Bases de Dados Científicos de 1980 a julho de 2015 e nos Anais do Congresso Brasileiro de Comunicação Alternativa. Foram encontrados 80 trabalhos nacionais e internacionais a respeito da temática. O tema é recente no panorama brasileiro. As pesquisas internacionais focalizaram o desenvolvimento da linguagem e aspectos comunicativos das crianças com deficiência e pesquisadores brasileiros se propuseram a dar suporte em escolas com adaptações de atividades e estratégias pedagógicas por meio da comunicação suplementar e alternativa.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Massaro, MuniqueDeliberato, Débora2018-11-12T17:28:01Z2018-11-12T17:28:01Z2017-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1479-1501application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/2175-623662640Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 42, n. 4, p. 1479-1501, 2017.2175-6236http://hdl.handle.net/11449/15802910.1590/2175-623662640S2175-62362017000401479S2175-62362017000401479.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-09T06:31:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/158029Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-09T06:31:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
Studies on Augmentative and Alternative Communication in Early Childhood Education
title Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
spellingShingle Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
Massaro, Munique
Special Education
Early Childhood Education
Alternative and Augmentative Communication.
Educação Especial
Educação Infantil
Sistemas de Comunicação Alternativos e Suplementares
title_short Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
title_full Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
title_fullStr Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
title_full_unstemmed Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
title_sort Pesquisas em Comunicação Suplementar e Alternativa na Educação Infantil
author Massaro, Munique
author_facet Massaro, Munique
Deliberato, Débora
author_role author
author2 Deliberato, Débora
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Massaro, Munique
Deliberato, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education
Early Childhood Education
Alternative and Augmentative Communication.
Educação Especial
Educação Infantil
Sistemas de Comunicação Alternativos e Suplementares
topic Special Education
Early Childhood Education
Alternative and Augmentative Communication.
Educação Especial
Educação Infantil
Sistemas de Comunicação Alternativos e Suplementares
description Abstract: The aim of this study was to map the production of knowledge on Augmentative and Alternative Communication in Early Childhood Education indexed in scientific databases from 1980 to July 2015, and conference proceedings of the Brazilian Society for Augmentative and Alternative Communication. Eighty studies conducted both nationally and abroad, were found regarding the theme which is recent in the Brazilian panorama. Studies abroad focus on the development of language and communicative aspects of children with disabilities, while in Brazil the research intends to provide school support with activities and teaching strategies adapted through augmentative and alternative communication.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01
2018-11-12T17:28:01Z
2018-11-12T17:28:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/2175-623662640
Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 42, n. 4, p. 1479-1501, 2017.
2175-6236
http://hdl.handle.net/11449/158029
10.1590/2175-623662640
S2175-62362017000401479
S2175-62362017000401479.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/2175-623662640
http://hdl.handle.net/11449/158029
identifier_str_mv Educação & Realidade. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação, v. 42, n. 4, p. 1479-1501, 2017.
2175-6236
10.1590/2175-623662640
S2175-62362017000401479
S2175-62362017000401479.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Realidade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1479-1501
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047303674593280