Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172004060205 http://hdl.handle.net/11449/213312 |
Resumo: | The constructivist approach in Science Education became a strong influence in the middle of the 70s, with a great emphasis on investigating students' conceptions of a variety of science contents. The attempts to take these results into the science classes originated the research on conceptual change followed by many studies that are still today trying to interfere in classroom teaching. In this chapter we look for presenting some research about spontaneous reasoning in physics carried out in Brazil in that period and to review the main research that followed the pioneer paper on conceptual change published by Posner and his collaborators. |
id |
UNSP_39931138c7cd8060a948987a0909187b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/213312 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciênciasA review of the constructivist research in the last decades: spontaneous reasoning, conceptual change and science educationConstructivismspontaneous reasoningconceptual changescience teaching.Construtivismoconcepções espontâneasmudança conceitualensino de ciências.The constructivist approach in Science Education became a strong influence in the middle of the 70s, with a great emphasis on investigating students' conceptions of a variety of science contents. The attempts to take these results into the science classes originated the research on conceptual change followed by many studies that are still today trying to interfere in classroom teaching. In this chapter we look for presenting some research about spontaneous reasoning in physics carried out in Brazil in that period and to review the main research that followed the pioneer paper on conceptual change published by Posner and his collaborators.A abordagem construtivista no ensino de Ciências tornou-se influente a partir da década de 70, com a grande ênfase dada as investigações sobre as concepções espontâneas de estudantes sobre diversos conteúdos de ciências. As tentativas de levar os resultados das investigações para a sala de aula originaram as discussões sobre mudança conceituai, seguidas de inúmeros estudos que até hoje têm procurado interferir no ensino de sala de aula. Neste capítulo procuramos mostrar alguns trabalhos sobre concepções espontâneas em física realizados no Brasil naquele período e fazer uma revisão das principais publicações que se seguiram após os trabalhos pioneiros de Posner e colaboradores.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista - UNESP, Faculdade de Educação da Universidade Estadual de CampinasUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista - UNESP, Faculdade de Educação da Universidade Estadual de CampinasFaculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Nardi, Roberto [UNESP]Gatti, Sandra Regina Teodoro [UNESP]2021-07-14T10:53:19Z2021-07-14T10:53:19Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article115-144application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1983-21172004060205Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 06, n. 02, p. 115-144, 2004.1983-21171415-2150http://hdl.handle.net/11449/21331210.1590/1983-21172004060205S1983-21172004000200115S1983-21172004000200115.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:18Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213312Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:46:59.070864Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências A review of the constructivist research in the last decades: spontaneous reasoning, conceptual change and science education |
title |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
spellingShingle |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências Nardi, Roberto [UNESP] Constructivism spontaneous reasoning conceptual change science teaching. Construtivismo concepções espontâneas mudança conceitual ensino de ciências. |
title_short |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
title_full |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
title_fullStr |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
title_sort |
Uma revisão sobre as investigações construtivistas nas últimas décadas: concepções espontâneas, mudança conceituai e ensino de ciências |
author |
Nardi, Roberto [UNESP] |
author_facet |
Nardi, Roberto [UNESP] Gatti, Sandra Regina Teodoro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gatti, Sandra Regina Teodoro [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nardi, Roberto [UNESP] Gatti, Sandra Regina Teodoro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Constructivism spontaneous reasoning conceptual change science teaching. Construtivismo concepções espontâneas mudança conceitual ensino de ciências. |
topic |
Constructivism spontaneous reasoning conceptual change science teaching. Construtivismo concepções espontâneas mudança conceitual ensino de ciências. |
description |
The constructivist approach in Science Education became a strong influence in the middle of the 70s, with a great emphasis on investigating students' conceptions of a variety of science contents. The attempts to take these results into the science classes originated the research on conceptual change followed by many studies that are still today trying to interfere in classroom teaching. In this chapter we look for presenting some research about spontaneous reasoning in physics carried out in Brazil in that period and to review the main research that followed the pioneer paper on conceptual change published by Posner and his collaborators. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004 2021-07-14T10:53:19Z 2021-07-14T10:53:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172004060205 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 06, n. 02, p. 115-144, 2004. 1983-2117 1415-2150 http://hdl.handle.net/11449/213312 10.1590/1983-21172004060205 S1983-21172004000200115 S1983-21172004000200115.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172004060205 http://hdl.handle.net/11449/213312 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 06, n. 02, p. 115-144, 2004. 1983-2117 1415-2150 10.1590/1983-21172004060205 S1983-21172004000200115 S1983-21172004000200115.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
115-144 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128275345571840 |