Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valério, Rita de Cássia [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/135909
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857813.pdf
Resumo: Discussions about the best educational model for Education in Brazil is, today, still very comum. These discussions are consequences of the education actually be a process in constant development, in which discuss what kind of teacher and student is desired to build a nation of competent and critical citizens, and still, if the goal of the educational process aims to reproduce or transform society in which the student mass is inserted. In the midst of so many challenges and prospects, the teacher becomes the main mediator responsible for building the society of the future, and it is in this context that this work is inserted. With regard to the Physics teaching, is proposed for this work, the adoption of strategies and a new methodological approach, which aims to enhance the learning of high school students, as well as, awaken their curiosity, encouraging searching and construction of new knowledge. Appropriating of the Ausubel significant learning theory and unconventional tools of education, electromagnetism themes were developed considering the daily life of students, and show where and how the Physics is inserted in life each. Questionnaires were applied to students to direct the didactic and also used to verify and evaluate the methodology used by the educator...
id UNSP_3a635c1895edc125551503eb021aa89a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135909
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos AlunosFisicaFísica - Estudo e ensinoEnsino - MetodologiaConceitosPhysicsDiscussions about the best educational model for Education in Brazil is, today, still very comum. These discussions are consequences of the education actually be a process in constant development, in which discuss what kind of teacher and student is desired to build a nation of competent and critical citizens, and still, if the goal of the educational process aims to reproduce or transform society in which the student mass is inserted. In the midst of so many challenges and prospects, the teacher becomes the main mediator responsible for building the society of the future, and it is in this context that this work is inserted. With regard to the Physics teaching, is proposed for this work, the adoption of strategies and a new methodological approach, which aims to enhance the learning of high school students, as well as, awaken their curiosity, encouraging searching and construction of new knowledge. Appropriating of the Ausubel significant learning theory and unconventional tools of education, electromagnetism themes were developed considering the daily life of students, and show where and how the Physics is inserted in life each. Questionnaires were applied to students to direct the didactic and also used to verify and evaluate the methodology used by the educator...Discussões a respeito do melhor modelo de ensino para a Educação no Brasil é, nos dias de hoje, ainda muito comum. Estas discussões são consequência do fato de a Educação ser um processo em constante desenvolvimento, no qual se debate que tipo de educador e de educando se deseja para construir um país de cidadãos competentes e críticos e ainda, se a finalidade do processo educativo visa reproduzir ou transformar a sociedade em que a massa estudantil está inserida. Em meio a tantos desafios e pretensões, o educador torna-se o principal mediador responsável por construir a sociedade do futuro, e, é neste contexto que este trabalho está inserido. Tratando-se do Ensino de Física, é proposta para este trabalho, a adoção de estratégias e uma nova postura metodológica que visa potencializar a aprendizagem de estudantes do Ensino Médio, bem como despertar suas curiosidades e estímulo para a busca e construção de novos conhecimentos. Munindo-se da teoria da aprendizagem significativa de Ausubel e ferramentas não convencionais de ensino, foram desenvolvidos temas de eletromagnetismo voltados, exclusivamente, para o cotidiano dos estudantes, além de mostrar onde e como a Física, de um modo geral, está inserida na vida de cada um...Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Albas, Agda Eunice de Souza [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Valério, Rita de Cássia [UNESP]2016-03-07T19:20:17Z2016-03-07T19:20:17Z2015-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisxi, 89 f. : il.application/pdfVALÉRIO, Rita de Cássia. Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos. 2015. xi, 89 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.http://hdl.handle.net/11449/135909000857813http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857813.pdf33283010001P5Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T13:19:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135909Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:33:42.830588Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
title Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
spellingShingle Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
Valério, Rita de Cássia [UNESP]
Fisica
Física - Estudo e ensino
Ensino - Metodologia
Conceitos
Physics
title_short Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
title_full Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
title_fullStr Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
title_full_unstemmed Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
title_sort Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos
author Valério, Rita de Cássia [UNESP]
author_facet Valério, Rita de Cássia [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Albas, Agda Eunice de Souza [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Valério, Rita de Cássia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Fisica
Física - Estudo e ensino
Ensino - Metodologia
Conceitos
Physics
topic Fisica
Física - Estudo e ensino
Ensino - Metodologia
Conceitos
Physics
description Discussions about the best educational model for Education in Brazil is, today, still very comum. These discussions are consequences of the education actually be a process in constant development, in which discuss what kind of teacher and student is desired to build a nation of competent and critical citizens, and still, if the goal of the educational process aims to reproduce or transform society in which the student mass is inserted. In the midst of so many challenges and prospects, the teacher becomes the main mediator responsible for building the society of the future, and it is in this context that this work is inserted. With regard to the Physics teaching, is proposed for this work, the adoption of strategies and a new methodological approach, which aims to enhance the learning of high school students, as well as, awaken their curiosity, encouraging searching and construction of new knowledge. Appropriating of the Ausubel significant learning theory and unconventional tools of education, electromagnetism themes were developed considering the daily life of students, and show where and how the Physics is inserted in life each. Questionnaires were applied to students to direct the didactic and also used to verify and evaluate the methodology used by the educator...
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-31
2016-03-07T19:20:17Z
2016-03-07T19:20:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VALÉRIO, Rita de Cássia. Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos. 2015. xi, 89 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/135909
000857813
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857813.pdf
33283010001P5
identifier_str_mv VALÉRIO, Rita de Cássia. Os Fundamentos da Física Aplicados em Situações Cotidianas: Um Estímulo para Aumentar o Interesse dos Alunos. 2015. xi, 89 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
000857813
33283010001P5
url http://hdl.handle.net/11449/135909
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/04-02-2016/000857813.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv xi, 89 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128378411155456