Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6595 http://hdl.handle.net/11449/124691 |
Resumo: | There are several possibilities to understand the importance of school education, so this literature review article is to show through the sociological theory of Pierre Bourdieu that the school is not defined as a social concept of equalization, but a collaboration for the reproduction of structural society. And to be consistent with this action, the school tends to emphasize the hegemonic concepts, so that acts consciously or unconsciously on the aggregation of cultural heritage, imposed by the ruling class, ie, the layers of the corporate elite. |
id |
UNSP_3c77bc26c01c915bfcbb8857e9d027d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124691 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusianaAnalysis of school education on the perspective of bourdieuSchool EducationSocial equalizationCompanyCultural HeritageEducação EscolarEqualização socialSociedadeHerança CulturalThere are several possibilities to understand the importance of school education, so this literature review article is to show through the sociological theory of Pierre Bourdieu that the school is not defined as a social concept of equalization, but a collaboration for the reproduction of structural society. And to be consistent with this action, the school tends to emphasize the hegemonic concepts, so that acts consciously or unconsciously on the aggregation of cultural heritage, imposed by the ruling class, ie, the layers of the corporate elite.Várias são as possibilidades de entender a importância da educação escolar, portanto, este artigo de revisão bibliográfica vem mostrar por meio da teoria sociológica de Pierre Bourdieu que a escola não é definida como um conceito de equalização social, mas uma colaboração para a reprodução estruturante da sociedade. E ao coadunar com esta ação, a escola tende a valorizar os conceitos hegemônicos, de tal maneira que age de forma consciente ou inconsciente na agregação de valores da herança cultural, imposta pela classe dominante, ou seja, das camadas da elite societária.UNESP – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências e Letras – Pós-graduação em Educação Escolar. Araraquara – SP - Brasil. 14800-901UNESP – Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências e Letras - Departamento de Ciências da Educação. Araraquara – SP - Brasil. 14800-901Universidade Estadual Paulista (Unesp)Dias, Robinson Alves [UNESP]Reina, Fábio Tadeu [UNESP]Romanatto, Maria José [UNESP]Bedin, Regina Celia [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article729-5587application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6595Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 729-5587, 2013.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/124691ISSN1982-5587-2013-08-03-729-5587.pdf7399060665376872Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124691Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:31:36.567164Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana Analysis of school education on the perspective of bourdieu |
title |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
spellingShingle |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana Dias, Robinson Alves [UNESP] School Education Social equalization Company Cultural Heritage Educação Escolar Equalização social Sociedade Herança Cultural |
title_short |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
title_full |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
title_fullStr |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
title_full_unstemmed |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
title_sort |
Análise da educação escolar sob a ótica bourdieusiana |
author |
Dias, Robinson Alves [UNESP] |
author_facet |
Dias, Robinson Alves [UNESP] Reina, Fábio Tadeu [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] Bedin, Regina Celia [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Reina, Fábio Tadeu [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] Bedin, Regina Celia [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Robinson Alves [UNESP] Reina, Fábio Tadeu [UNESP] Romanatto, Maria José [UNESP] Bedin, Regina Celia [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Education Social equalization Company Cultural Heritage Educação Escolar Equalização social Sociedade Herança Cultural |
topic |
School Education Social equalization Company Cultural Heritage Educação Escolar Equalização social Sociedade Herança Cultural |
description |
There are several possibilities to understand the importance of school education, so this literature review article is to show through the sociological theory of Pierre Bourdieu that the school is not defined as a social concept of equalization, but a collaboration for the reproduction of structural society. And to be consistent with this action, the school tends to emphasize the hegemonic concepts, so that acts consciously or unconsciously on the aggregation of cultural heritage, imposed by the ruling class, ie, the layers of the corporate elite. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-07-15T18:27:29Z 2015-07-15T18:27:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6595 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 729-5587, 2013. 1982-5587 http://hdl.handle.net/11449/124691 ISSN1982-5587-2013-08-03-729-5587.pdf 7399060665376872 |
url |
http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6595 http://hdl.handle.net/11449/124691 |
identifier_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 729-5587, 2013. 1982-5587 ISSN1982-5587-2013-08-03-729-5587.pdf 7399060665376872 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
729-5587 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128525749714944 |