Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/122261 |
Resumo: | In this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology. |
id |
UNSP_3cb0c0e57ac61380f3264041f834ee1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122261 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitaisMultimodal Narratives: the image of mathematicians in digital mathematical performancesMathematics EducationVideosArtsMultimodalityDigital TechnologyEducação MatemáticaVídeosArtesMultimodalidadeTecnologias DigitaisIn this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology.Neste artigo apresento um estudo no qual investiguei as imagens sobre matemáticos em um contexto no qual estudantes de graduação foram engajados na produção de performances matemáticas digitais (PMD). Argumento que PMD podem ser concebidas como narrativas multimodais nas quais são comunicadas ideias matemáticas através das artes. A partir da realização de um curso de extensão universitária, os estudantes produziram duas PMD sob minha orientação, sendo uma de natureza cinematográfica e outra musical. Ao buscar uma fundamentação metodológica baseada na noção de estudo de caso qualitativo, destaco que doze imagens sobre os matemáticos foram construídas neste estudo. Explorando o caráter narrativo emergente com a atividade performática na comunicação de ideias matemáticas foi possível discutir relações entre narrativa, paramatemática e identidade. Este estudo oferece meios para a desconstrução de imagens estereotipadas sobre a Matemática e os matemáticos e fomenta a construção de imagens alternativas nos cenários educacionais e sociais enfatizando as artes e o uso de tecnologias digitais.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade de Western OntarioEducação da Universidade Estadual PaulistaEducação da Universidade Estadual PaulistaCNPq: 158000/2012-9UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade de Western OntarioUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da2015-04-23T20:35:44Z2015-04-23T20:35:44Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article950-973application/pdfBolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/12226110.1590/1980-4415v28n49a25S0103-636X2014000200950S0103-636X2014000200950.pdf49140703550403980000-0002-5810-2259SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-08T06:07:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122261Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:07:48.572648Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais Multimodal Narratives: the image of mathematicians in digital mathematical performances |
title |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
spellingShingle |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da Mathematics Education Videos Arts Multimodality Digital Technology Educação Matemática Vídeos Artes Multimodalidade Tecnologias Digitais |
title_short |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
title_full |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
title_fullStr |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
title_full_unstemmed |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
title_sort |
Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais |
author |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da |
author_facet |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de Western Ontario Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Videos Arts Multimodality Digital Technology Educação Matemática Vídeos Artes Multimodalidade Tecnologias Digitais |
topic |
Mathematics Education Videos Arts Multimodality Digital Technology Educação Matemática Vídeos Artes Multimodalidade Tecnologias Digitais |
description |
In this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-01 2015-04-23T20:35:44Z 2015-04-23T20:35:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014. 0103-636X http://hdl.handle.net/11449/122261 10.1590/1980-4415v28n49a25 S0103-636X2014000200950 S0103-636X2014000200950.pdf 4914070355040398 0000-0002-5810-2259 |
identifier_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014. 0103-636X 10.1590/1980-4415v28n49a25 S0103-636X2014000200950 S0103-636X2014000200950.pdf 4914070355040398 0000-0002-5810-2259 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/122261 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
950-973 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128759106109440 |