Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122261
Resumo: In this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology.
id UNSP_3cb0c0e57ac61380f3264041f834ee1e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122261
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitaisMultimodal Narratives: the image of mathematicians in digital mathematical performancesMathematics EducationVideosArtsMultimodalityDigital TechnologyEducação MatemáticaVídeosArtesMultimodalidadeTecnologias DigitaisIn this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology.Neste artigo apresento um estudo no qual investiguei as imagens sobre matemáticos em um contexto no qual estudantes de graduação foram engajados na produção de performances matemáticas digitais (PMD). Argumento que PMD podem ser concebidas como narrativas multimodais nas quais são comunicadas ideias matemáticas através das artes. A partir da realização de um curso de extensão universitária, os estudantes produziram duas PMD sob minha orientação, sendo uma de natureza cinematográfica e outra musical. Ao buscar uma fundamentação metodológica baseada na noção de estudo de caso qualitativo, destaco que doze imagens sobre os matemáticos foram construídas neste estudo. Explorando o caráter narrativo emergente com a atividade performática na comunicação de ideias matemáticas foi possível discutir relações entre narrativa, paramatemática e identidade. Este estudo oferece meios para a desconstrução de imagens estereotipadas sobre a Matemática e os matemáticos e fomenta a construção de imagens alternativas nos cenários educacionais e sociais enfatizando as artes e o uso de tecnologias digitais.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade de Western OntarioEducação da Universidade Estadual PaulistaEducação da Universidade Estadual PaulistaCNPq: 158000/2012-9UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação MatemáticaUniversidade de Western OntarioUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da2015-04-23T20:35:44Z2015-04-23T20:35:44Z2014-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article950-973application/pdfBolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014.0103-636Xhttp://hdl.handle.net/11449/12226110.1590/1980-4415v28n49a25S0103-636X2014000200950S0103-636X2014000200950.pdf49140703550403980000-0002-5810-2259SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporBolema: Boletim de Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-08T06:07:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122261Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:07:48.572648Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
Multimodal Narratives: the image of mathematicians in digital mathematical performances
title Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
spellingShingle Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da
Mathematics Education
Videos
Arts
Multimodality
Digital Technology
Educação Matemática
Vídeos
Artes
Multimodalidade
Tecnologias Digitais
title_short Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
title_full Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
title_fullStr Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
title_full_unstemmed Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
title_sort Narrativas Multimodais: a imagem dos matemáticos em performances matemáticas digitais
author Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da
author_facet Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de Western Ontario
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ricardo Scucuglia Rodrigues Da
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Videos
Arts
Multimodality
Digital Technology
Educação Matemática
Vídeos
Artes
Multimodalidade
Tecnologias Digitais
topic Mathematics Education
Videos
Arts
Multimodality
Digital Technology
Educação Matemática
Vídeos
Artes
Multimodalidade
Tecnologias Digitais
description In this paper I present a case study. I investigated the images of mathematicians in a context in which undergraduate students were engaged in the production of digital mathematical performances (DMP). I argue that DMP may be conceptualized as multimodal narratives in which one communicates mathematical ideas using the arts. The students were enrolled in an extra-class course and produced two DMP under my supervision: a dramatic one and a musical one. Twelve different images of mathematicians were explored in the DMP. In my discussions, I highlight the narrative nature emergent from performance and the relation involving narrative, paramathematics, and identity. This research offers ways to deconstruct stereotypes about mathematics and mathematicians and supports the construction of alternate public images through the production of multimodal narratives based on the use of arts and digital technology.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-01
2015-04-23T20:35:44Z
2015-04-23T20:35:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014.
0103-636X
http://hdl.handle.net/11449/122261
10.1590/1980-4415v28n49a25
S0103-636X2014000200950
S0103-636X2014000200950.pdf
4914070355040398
0000-0002-5810-2259
identifier_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática. UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática, v. 28, n. 49, p. 950-973, 2014.
0103-636X
10.1590/1980-4415v28n49a25
S0103-636X2014000200950
S0103-636X2014000200950.pdf
4914070355040398
0000-0002-5810-2259
url http://hdl.handle.net/11449/122261
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 950-973
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de PesquisaPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128759106109440