Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009 http://hdl.handle.net/11449/141365 |
Resumo: | New information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics. |
id |
UNSP_3d9cb3f387a4483a95a1a01644ee7f62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/141365 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKITeaching in the community and collective intelligence: sharing knowledge with WIKICommunity-based teachingCollective intelligenceCommunication and education technologyEnsino na comunidadeInteligência coletivaTecnologias de comunicação e educaçãoNew information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics.As novas tecnologias de informação e comunicação têm permitido a produção de inovações no processo de ensino-aprendizagem no ensino superior. Neste estudo de intervenção e pesquisa em disciplina de ensino em comunidade da Faculdade de Medicina de Botucatu – Unesp (FMB-Unesp), procura-se explorar tais possibilidades mediante o envolvimento de alunos, professores e membros da própria comunidade. Para tanto, desenvolveu-se uma página Wiki, com informações produzidas pelos alunos a respeito de um bairro da cidade de Botucatu, com o objetivo de criar um ambiente de troca, interação, cooperação e produção compartilhada de conhecimentos entre esses sujeitos. Um grupo de jovens dessa comunidade recebeu treinamento no uso do Wiki, o que lhes permitiu incluir na página informações novas sobre o território. A análise mostra que na produção textual desses jovens ganhou destaque alguns elementos significativos de seu cotidiano. A presença de um professor tutor na comunidade foi essencial para o êxito do processo. Os resultados alcançados apontam a viabilidade e potencialidade do uso do Wiki como ferramenta de inteligência coletiva, por permitir a troca de saberes entre alunos e comunidade, valorizando toda forma de conhecimento e a expressão das singularidades.Programa Nacional de Reorientação Profissional da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde)Ministério da Saúde e Ministério da EducaçãoFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Fundação para o Desenvolvimento da UNESP (FUNDUNESP)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilFAPESP: 2008/07188-7FUNDUNESP: 00128/10CAPES: 0766/10-0Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]Amaral, Viviany Menossi do [UNESP]Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP]Garcia, Vera Lúcia [UNESP]Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP]Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]2016-07-07T12:38:01Z2016-07-07T12:38:01Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article64-70application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14136510.1590/s0100-55022012000200009S0100-55022012000200009S0100-55022012000200009.pdf717272449590772371727244959077237172724495907723Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:11:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141365Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:11:31Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI Teaching in the community and collective intelligence: sharing knowledge with WIKI |
title |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
spellingShingle |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI Cyrino, Antonio Pithon [UNESP] Community-based teaching Collective intelligence Communication and education technology Ensino na comunidade Inteligência coletiva Tecnologias de comunicação e educação |
title_short |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
title_full |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
title_fullStr |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
title_full_unstemmed |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
title_sort |
Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI |
author |
Cyrino, Antonio Pithon [UNESP] |
author_facet |
Cyrino, Antonio Pithon [UNESP] Amaral, Viviany Menossi do [UNESP] Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP] Garcia, Vera Lúcia [UNESP] Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP] Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Amaral, Viviany Menossi do [UNESP] Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP] Garcia, Vera Lúcia [UNESP] Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP] Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cyrino, Antonio Pithon [UNESP] Amaral, Viviany Menossi do [UNESP] Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP] Garcia, Vera Lúcia [UNESP] Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP] Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Community-based teaching Collective intelligence Communication and education technology Ensino na comunidade Inteligência coletiva Tecnologias de comunicação e educação |
topic |
Community-based teaching Collective intelligence Communication and education technology Ensino na comunidade Inteligência coletiva Tecnologias de comunicação e educação |
description |
New information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-07-07T12:38:01Z 2016-07-07T12:38:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009 Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012. 0100-5502 http://hdl.handle.net/11449/141365 10.1590/s0100-55022012000200009 S0100-55022012000200009 S0100-55022012000200009.pdf 7172724495907723 7172724495907723 7172724495907723 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009 http://hdl.handle.net/11449/141365 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012. 0100-5502 10.1590/s0100-55022012000200009 S0100-55022012000200009 S0100-55022012000200009.pdf 7172724495907723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
64-70 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositoriounesp@unesp.br |
_version_ |
1810021369994280960 |