Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Amaral, Viviany Menossi do [UNESP], Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP], Garcia, Vera Lúcia [UNESP], Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP], Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009
http://hdl.handle.net/11449/141365
Resumo: New information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics.
id UNSP_3d9cb3f387a4483a95a1a01644ee7f62
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/141365
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKITeaching in the community and collective intelligence: sharing knowledge with WIKICommunity-based teachingCollective intelligenceCommunication and education technologyEnsino na comunidadeInteligência coletivaTecnologias de comunicação e educaçãoNew information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics.As novas tecnologias de informação e comunicação têm permitido a produção de inovações no processo de ensino-aprendizagem no ensino superior. Neste estudo de intervenção e pesquisa em disciplina de ensino em comunidade da Faculdade de Medicina de Botucatu – Unesp (FMB-Unesp), procura-se explorar tais possibilidades mediante o envolvimento de alunos, professores e membros da própria comunidade. Para tanto, desenvolveu-se uma página Wiki, com informações produzidas pelos alunos a respeito de um bairro da cidade de Botucatu, com o objetivo de criar um ambiente de troca, interação, cooperação e produção compartilhada de conhecimentos entre esses sujeitos. Um grupo de jovens dessa comunidade recebeu treinamento no uso do Wiki, o que lhes permitiu incluir na página informações novas sobre o território. A análise mostra que na produção textual desses jovens ganhou destaque alguns elementos significativos de seu cotidiano. A presença de um professor tutor na comunidade foi essencial para o êxito do processo. Os resultados alcançados apontam a viabilidade e potencialidade do uso do Wiki como ferramenta de inteligência coletiva, por permitir a troca de saberes entre alunos e comunidade, valorizando toda forma de conhecimento e a expressão das singularidades.Programa Nacional de Reorientação Profissional da Formação Profissional em Saúde (Pró-Saúde)Ministério da Saúde e Ministério da EducaçãoFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Fundação para o Desenvolvimento da UNESP (FUNDUNESP)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Departamento de Saúde Pública, Botucatu, SP, BrasilFAPESP: 2008/07188-7FUNDUNESP: 00128/10CAPES: 0766/10-0Universidade Estadual Paulista (Unesp)Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]Amaral, Viviany Menossi do [UNESP]Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP]Garcia, Vera Lúcia [UNESP]Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP]Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]2016-07-07T12:38:01Z2016-07-07T12:38:01Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article64-70application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/14136510.1590/s0100-55022012000200009S0100-55022012000200009S0100-55022012000200009.pdf717272449590772371727244959077237172724495907723Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-03T14:11:31Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141365Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-09-03T14:11:31Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
Teaching in the community and collective intelligence: sharing knowledge with WIKI
title Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
spellingShingle Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]
Community-based teaching
Collective intelligence
Communication and education technology
Ensino na comunidade
Inteligência coletiva
Tecnologias de comunicação e educação
title_short Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
title_full Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
title_fullStr Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
title_full_unstemmed Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
title_sort Ensino na comunidade e inteligência coletiva: partilhando saberes com o WIKI
author Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]
author_facet Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]
Amaral, Viviany Menossi do [UNESP]
Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP]
Garcia, Vera Lúcia [UNESP]
Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP]
Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]
author_role author
author2 Amaral, Viviany Menossi do [UNESP]
Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP]
Garcia, Vera Lúcia [UNESP]
Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP]
Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Cyrino, Antonio Pithon [UNESP]
Amaral, Viviany Menossi do [UNESP]
Espósito, Ana Cláudia Cavalcante [UNESP]
Garcia, Vera Lúcia [UNESP]
Cyrino, Eliana Goldfarb [UNESP]
Zornoff, Denise de Cássia Moreira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Community-based teaching
Collective intelligence
Communication and education technology
Ensino na comunidade
Inteligência coletiva
Tecnologias de comunicação e educação
topic Community-based teaching
Collective intelligence
Communication and education technology
Ensino na comunidade
Inteligência coletiva
Tecnologias de comunicação e educação
description New information and communication technologies have allowed the production of innovations in the teaching-learning process in higher learning. The aim of this intervention study in the course on community teaching at the Botucatu School of Medicine (FMB-Unesp) is to explore such possibilities through participation by students, faculty, and community members. A Wiki page was developed for this purpose, with information produced by the students on a neighborhood in the city of Botucatu, aimed at creating a setting for exchange, interaction, cooperation, and shared production of knowledge among these actors. A group of young people in this community received training on the use of Wiki, which allowed them to upload new information on the neighborhood on the page. The analysis shows that the text produced by these youth highlights several significant elements from their daily reality. The presence of a professor/tutor in the community was essential to the project’s success. The results point to the feasibility and potential of Wiki as a collective intelligence tool, allowing exchange of knowledge between students and the community, valuing all forms of knowledge and the expression of unique characteristics.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-07-07T12:38:01Z
2016-07-07T12:38:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009
Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/141365
10.1590/s0100-55022012000200009
S0100-55022012000200009
S0100-55022012000200009.pdf
7172724495907723
7172724495907723
7172724495907723
url http://dx.doi.org/10.1590/s0100-55022012000200009
http://hdl.handle.net/11449/141365
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 1, p. 64-70, 2012.
0100-5502
10.1590/s0100-55022012000200009
S0100-55022012000200009
S0100-55022012000200009.pdf
7172724495907723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 64-70
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1810021369994280960