O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/122242
Resumo: The aim of this work is to discuss concepts about gender, present in some theories and specific criticisms, and analyze two contemporary novels: the American - The Secret Life of Bees (2002), by Sue Monk Kidd, and the Brazilian - Sapato de salto (2006), by Lygia Bojunga. It is intended to collate the way each writer presents the protagonists’ formation process and to check how the form of the novel influences on the gender construction of the main characters in both works, once these novels are considered feminine Bildungsromane. It is pertinent to emphasize that the protagonists’ formation will be evaluated according to the adopted critical perspectives in which the subject is performative and claims positions as a mark of identity. Whereas the works are embedded in contemporary times, it attempts to show that women do not assume an inferior position to men anymore. A misogynistic and sexist tradition is broken in the novels, as Butler proposes, at the moment the authors give the weaker sex their turn and voice, thus introducing a discourse of rupture. As critical- theoretical apparatus, the prospects of Beauvoir (1974), Wittig (1982), Hollanda (1994) and Butler (1990, 2001, 2004) will be used about gender issues; Pinto (1990), Maas (2000) and Scwhantes (2007) works will be the basis for the study of traditional and female Bildungsromane, and the works by Laclau (1990), Ortiz (1994) and Santos (2001) will contextualize the contemporaneity
id UNSP_3f1f8599d91ea50e2ecb4a85fde1d5b2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122242
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia BojungaKidd, Sue Monk 1948- The secret life of bees Crítica e interpretaçãoNunes, Lygia Bojunga 1932- Sapato de salto Crítica e interpretaçãoLiteratura - Historia e criticaMulheres na literaturaRelações de gêneroPersonagens - MulheresWomen in literatureThe aim of this work is to discuss concepts about gender, present in some theories and specific criticisms, and analyze two contemporary novels: the American - The Secret Life of Bees (2002), by Sue Monk Kidd, and the Brazilian - Sapato de salto (2006), by Lygia Bojunga. It is intended to collate the way each writer presents the protagonists’ formation process and to check how the form of the novel influences on the gender construction of the main characters in both works, once these novels are considered feminine Bildungsromane. It is pertinent to emphasize that the protagonists’ formation will be evaluated according to the adopted critical perspectives in which the subject is performative and claims positions as a mark of identity. Whereas the works are embedded in contemporary times, it attempts to show that women do not assume an inferior position to men anymore. A misogynistic and sexist tradition is broken in the novels, as Butler proposes, at the moment the authors give the weaker sex their turn and voice, thus introducing a discourse of rupture. As critical- theoretical apparatus, the prospects of Beauvoir (1974), Wittig (1982), Hollanda (1994) and Butler (1990, 2001, 2004) will be used about gender issues; Pinto (1990), Maas (2000) and Scwhantes (2007) works will be the basis for the study of traditional and female Bildungsromane, and the works by Laclau (1990), Ortiz (1994) and Santos (2001) will contextualize the contemporaneityO objetivo desta dissertação é discutir conceitos sobre gênero, presentes em algumas teorias e críticas pontuais e analisar dois romances contemporâneos: o norte-americano The Secret Life of Bees (2002), de Sue Monk Kidd, e o brasileiro Sapato de salto (2006), de Lygia Bojunga. Pretende-se cotejar o modo como cada escritora apresenta o processo de formação das protagonistas e, visto que esses romances são considerados Bildungsromane femininos, verificar como a forma do romance influencia na construção do gênero nas personagens principais das obras supracitadas. A formação das protagonistas será avaliada de acordo com as perspectivas críticas adotadas em que o sujeito é performativo e reivindica posições como marca da própria identidade. Considerando que as obras estão inseridas na contemporaneidade, procura-se mostrar que a mulher não assume mais uma posição inferior ao homem. A tradição misógina e machista é rompida nos romances, conforme propõe Butler, no momento em que as autoras dão voz e vez ao sexo (até então tido como) frágil, instaurando, assim, um discurso da ruptura. Como aparato crítico-teórico, utilizar-se-ão as perspectivas de Beauvoir (1974), Wittig (1982), Hollanda (1994) e Butler (1990; 2001; 2004), para questões do gênero; os trabalhos de Pinto (1990), Maas (2000) e Scwhantes (2007), para o estudo sobre o romance de formação tradicional ou feminino e as obras de Laclau (1990), Ortiz (1994) e Santos (2001), para a contextualização da contemporaneidadeFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nigro, Cláudia Maria Ceneviva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]2015-04-09T12:28:30Z2015-04-09T12:28:30Z2014-02-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis186 f.application/pdfCHATAGNIER, Juliane Camila. O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga. 2014. 186 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/122242000813195000813195.pdf33004153015P259808414951632050000-0002-8297-0419Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-02T06:16:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122242Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:54:19.440312Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
title O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
spellingShingle O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]
Kidd, Sue Monk 1948- The secret life of bees Crítica e interpretação
Nunes, Lygia Bojunga 1932- Sapato de salto Crítica e interpretação
Literatura - Historia e critica
Mulheres na literatura
Relações de gênero
Personagens - Mulheres
Women in literature
title_short O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
title_full O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
title_fullStr O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
title_full_unstemmed O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
title_sort O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga
author Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]
author_facet Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nigro, Cláudia Maria Ceneviva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Chatagnier, Juliane Camila [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Kidd, Sue Monk 1948- The secret life of bees Crítica e interpretação
Nunes, Lygia Bojunga 1932- Sapato de salto Crítica e interpretação
Literatura - Historia e critica
Mulheres na literatura
Relações de gênero
Personagens - Mulheres
Women in literature
topic Kidd, Sue Monk 1948- The secret life of bees Crítica e interpretação
Nunes, Lygia Bojunga 1932- Sapato de salto Crítica e interpretação
Literatura - Historia e critica
Mulheres na literatura
Relações de gênero
Personagens - Mulheres
Women in literature
description The aim of this work is to discuss concepts about gender, present in some theories and specific criticisms, and analyze two contemporary novels: the American - The Secret Life of Bees (2002), by Sue Monk Kidd, and the Brazilian - Sapato de salto (2006), by Lygia Bojunga. It is intended to collate the way each writer presents the protagonists’ formation process and to check how the form of the novel influences on the gender construction of the main characters in both works, once these novels are considered feminine Bildungsromane. It is pertinent to emphasize that the protagonists’ formation will be evaluated according to the adopted critical perspectives in which the subject is performative and claims positions as a mark of identity. Whereas the works are embedded in contemporary times, it attempts to show that women do not assume an inferior position to men anymore. A misogynistic and sexist tradition is broken in the novels, as Butler proposes, at the moment the authors give the weaker sex their turn and voice, thus introducing a discourse of rupture. As critical- theoretical apparatus, the prospects of Beauvoir (1974), Wittig (1982), Hollanda (1994) and Butler (1990, 2001, 2004) will be used about gender issues; Pinto (1990), Maas (2000) and Scwhantes (2007) works will be the basis for the study of traditional and female Bildungsromane, and the works by Laclau (1990), Ortiz (1994) and Santos (2001) will contextualize the contemporaneity
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-20
2015-04-09T12:28:30Z
2015-04-09T12:28:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CHATAGNIER, Juliane Camila. O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga. 2014. 186 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/122242
000813195
000813195.pdf
33004153015P2
5980841495163205
0000-0002-8297-0419
identifier_str_mv CHATAGNIER, Juliane Camila. O gênero em questão: crítica e formação nos Bildungsromane The Secret Life of Bees, de Sue Monk Kidd, e Sapato de salto, de Lygia Bojunga. 2014. 186 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
000813195
000813195.pdf
33004153015P2
5980841495163205
0000-0002-8297-0419
url http://hdl.handle.net/11449/122242
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 186 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129371934818304