Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016
http://hdl.handle.net/11449/236902
Resumo: In this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century.
id UNSP_3f32c2f297491c0676ced83afa9f2fc6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/236902
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasianaWomen, mathematics and the curriculum proposal of first letters schools: a perspective of Habermas’ discursive ethicsMathematics teachingCurriculumGender and sexualityAndrocentrismTheory of communicative actionWomen’s rightsEnsino de matemáticaCurrículoGênero e sexualidadeAndrocentrismoTeoria da ação comunicativaDireito das mulheresIn this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century.Neste texto apresento a Ética Discursiva de Jürgen Habermas com potencial diagnóstico de discursos políticos que expressam relações e questões de gênero. Para tanto, em termos estruturais, após uma breve introdução que justifica a adequação de Habermas ao debate feminista, segue uma explicitação do seu projeto filosófico, e uma seção que versa sobre uma condição histórica das mulheres no Brasil que, evidenciando exclusão da comunidade linguística, ilustra a não titularidade de direitos a um mundo da vida e compartilhamentos intersubjetivos em espaços de esfera pública. E, finalmente, a partir de levantamento em arquivos do Senado Federal, que narram o episódio de promulgação da Lei das escolas de primeiras letras, discuto o ideário androcêntrico vigente nos debates do parlamento sobre currículos de matemática para meninos e meninas, bem como lanço visibilidade sobre a ética empregada nos discursos que, subjugando mulheres, determinava e delimitava o aprender e ensinar matemática no século XIX.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Peralta, Deise Aparecida [UNESP]2022-10-10T13:56:08Z2022-10-10T13:56:08Z2022-06-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/23690210.1590/1516-731320220016S1516-73132022000100214S1516-73132022000100214.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:02:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236902Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-05-23T11:54:01.305519Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
Women, mathematics and the curriculum proposal of first letters schools: a perspective of Habermas’ discursive ethics
title Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
spellingShingle Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
Mathematics teaching
Curriculum
Gender and sexuality
Androcentrism
Theory of communicative action
Women’s rights
Ensino de matemática
Currículo
Gênero e sexualidade
Androcentrismo
Teoria da ação comunicativa
Direito das mulheres
title_short Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
title_full Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
title_fullStr Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
title_full_unstemmed Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
title_sort Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
author Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
author_facet Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Peralta, Deise Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teaching
Curriculum
Gender and sexuality
Androcentrism
Theory of communicative action
Women’s rights
Ensino de matemática
Currículo
Gênero e sexualidade
Androcentrismo
Teoria da ação comunicativa
Direito das mulheres
topic Mathematics teaching
Curriculum
Gender and sexuality
Androcentrism
Theory of communicative action
Women’s rights
Ensino de matemática
Currículo
Gênero e sexualidade
Androcentrismo
Teoria da ação comunicativa
Direito das mulheres
description In this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-10T13:56:08Z
2022-10-10T13:56:08Z
2022-06-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/236902
10.1590/1516-731320220016
S1516-73132022000100214
S1516-73132022000100214.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016
http://hdl.handle.net/11449/236902
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320220016
S1516-73132022000100214
S1516-73132022000100214.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803045899712069632