Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016 http://hdl.handle.net/11449/236902 |
Resumo: | In this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century. |
id |
UNSP_3f32c2f297491c0676ced83afa9f2fc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/236902 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasianaWomen, mathematics and the curriculum proposal of first letters schools: a perspective of Habermas’ discursive ethicsMathematics teachingCurriculumGender and sexualityAndrocentrismTheory of communicative actionWomen’s rightsEnsino de matemáticaCurrículoGênero e sexualidadeAndrocentrismoTeoria da ação comunicativaDireito das mulheresIn this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century.Neste texto apresento a Ética Discursiva de Jürgen Habermas com potencial diagnóstico de discursos políticos que expressam relações e questões de gênero. Para tanto, em termos estruturais, após uma breve introdução que justifica a adequação de Habermas ao debate feminista, segue uma explicitação do seu projeto filosófico, e uma seção que versa sobre uma condição histórica das mulheres no Brasil que, evidenciando exclusão da comunidade linguística, ilustra a não titularidade de direitos a um mundo da vida e compartilhamentos intersubjetivos em espaços de esfera pública. E, finalmente, a partir de levantamento em arquivos do Senado Federal, que narram o episódio de promulgação da Lei das escolas de primeiras letras, discuto o ideário androcêntrico vigente nos debates do parlamento sobre currículos de matemática para meninos e meninas, bem como lanço visibilidade sobre a ética empregada nos discursos que, subjugando mulheres, determinava e delimitava o aprender e ensinar matemática no século XIX.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP)Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (UNESP)Peralta, Deise Aparecida [UNESP]2022-10-10T13:56:08Z2022-10-10T13:56:08Z2022-06-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/23690210.1590/1516-731320220016S1516-73132022000100214S1516-73132022000100214.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-09T06:02:41Zoai:repositorio.unesp.br:11449/236902Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:24:44.549382Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana Women, mathematics and the curriculum proposal of first letters schools: a perspective of Habermas’ discursive ethics |
title |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
spellingShingle |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana Peralta, Deise Aparecida [UNESP] Mathematics teaching Curriculum Gender and sexuality Androcentrism Theory of communicative action Women’s rights Ensino de matemática Currículo Gênero e sexualidade Androcentrismo Teoria da ação comunicativa Direito das mulheres |
title_short |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
title_full |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
title_fullStr |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
title_full_unstemmed |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
title_sort |
Mulheres, matemática e a proposta curricular das escolas de primeiras letras: uma perspectiva da ética discursiva habermasiana |
author |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
author_facet |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peralta, Deise Aparecida [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching Curriculum Gender and sexuality Androcentrism Theory of communicative action Women’s rights Ensino de matemática Currículo Gênero e sexualidade Androcentrismo Teoria da ação comunicativa Direito das mulheres |
topic |
Mathematics teaching Curriculum Gender and sexuality Androcentrism Theory of communicative action Women’s rights Ensino de matemática Currículo Gênero e sexualidade Androcentrismo Teoria da ação comunicativa Direito das mulheres |
description |
In this text, I present Jürgen Habermas's Discursive Ethics with a potential to diagnose political discourses that express gender relations and issues. Therefore, in structural terms, after a brief introduction that justifies Habermas's adaptation to the feminist debate, there follow an explanation of his philosophical project, and a section that deals with a historical condition of women in Brazil that, revealing exclusion from the linguistic community, illustrates the non-ownership of rights to a world of life and intersubjective sharing in public sphere spaces. Finally, based on a survey into the files of the Federal Senate, which narrate the episode of the enactment of the Law on “schools of first letters”, I discuss the androcentric ideas in force in parliamentary debates on mathematics curricula for boys and girls, and I also shed light into the ethics employed in the discourses that, while subjugating women, determined and delimited the learning and teaching of mathematics in the 19th century. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-10T13:56:08Z 2022-10-10T13:56:08Z 2022-06-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/236902 10.1590/1516-731320220016 S1516-73132022000100214 S1516-73132022000100214.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320220016 http://hdl.handle.net/11449/236902 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 28, p. -, 2022. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320220016 S1516-73132022000100214 S1516-73132022000100214.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128356393156608 |