A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soncin, Geovana [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093
http://hdl.handle.net/11449/122534
Resumo: In this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres.
id UNSP_3f3c3b30ffa976772ac6ef375d0a0d0f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/122534
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produçãoJunçãoCausalidadeEscritaJunctionCausalityWritingIn this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres.Neste artigo, tratamos da causalidade veiculada pelas construções com porque em textos escolares, com o propósito de equacionar a relevância de fatores de ordem cognitiva e de ordem discursiva para a investigação das motivações acerca da realização variável e da complexidade envolvidas nas construções causais. Partimos da constatação de que porque é passível de diferentes interpretações, a depender do contexto de uso, podendo sinalizar a causa de um evento real, a causa de uma crença e a causa de um ato de fala. Contemplamos teses de natureza ontogenética que sustentam que os significados cognitivamente mais complexos são mais tardios, mas defendemos que há outros fatores em jogo. Apresentamos evidências de que a emergência de diferentes relações causais com porque se configura também em função do funcionamento dos gêneros de discurso.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Teoria Lingüística e Literária, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, Rua Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Soncin, Geovana [UNESP]Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]2015-04-27T11:55:50Z2015-04-27T11:55:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article525-549application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014.1983-2400http://hdl.handle.net/11449/122534ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf4945608487209026Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Linguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-04T06:18:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122534Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-04T06:18:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
title A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
spellingShingle A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
Soncin, Geovana [UNESP]
Junção
Causalidade
Escrita
Junction
Causality
Writing
title_short A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
title_full A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
title_fullStr A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
title_full_unstemmed A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
title_sort A causalidade de porque em textos escolares: domínios de atuação, gêneros de produção
author Soncin, Geovana [UNESP]
author_facet Soncin, Geovana [UNESP]
Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]
author_role author
author2 Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Soncin, Geovana [UNESP]
Longhin, Sanderleia Roberta [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Junção
Causalidade
Escrita
Junction
Causality
Writing
topic Junção
Causalidade
Escrita
Junction
Causality
Writing
description In this article we address the causality conveyed by constructions with porque in compositions written by students from a public school. Our purpose is to compare factors of cognitive and discursive order for examining possible motivations related to the variability and to the complexity involved in causal constructions. The analysis that we propose assumes that porque may have different interpretations depending on the context of use and may indicate the cause of an actual event, or the cause of a belief, or the cause of a speech act. We consider some theses of ontogenetic nature that support that the most cognitively complex meanings appear later, but we hold that there are other issues at stake. In what follows, we present evidence that the emergence of different causal relations with porque also takes place as a result of the operation of discourse genres.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-04-27T11:55:50Z
2015-04-27T11:55:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093
Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014.
1983-2400
http://hdl.handle.net/11449/122534
ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf
4945608487209026
url http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/1093
http://hdl.handle.net/11449/122534
identifier_str_mv Revista Linguagem & Ensino, v. 17, n. 2, p. 525-549, 2014.
1983-2400
ISSN1983-2400-2014-17-02-525-549.pdf
4945608487209026
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Linguagem & Ensino
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 525-549
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046800431513600