Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288 http://hdl.handle.net/11449/124697 |
Resumo: | This paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers. |
id |
UNSP_403457ca9dfd7fbea0cfab3ae04ad250 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124697 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípiosContinuing education of Amapá State: teacher’s perception about the pedagogical encounter of the municipalitiesTeacher’s educationContinuing educationPublic policyFormação continuadaFormação de professoresPolítica públicaThis paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers.Este artigo apresenta as percepções dos professores participantes e dos técnicos que elaboraram e ministraram cursos dentro do Projeto de Formação Continuada de professores no estado do Amapá, intitulado Encontro Pedagógico dos Municípios, e baseia-se nos resultados de pesquisa do Mestrado em Educação que teve como objetivo central analisar e descrever o referido Projeto, bem como estudar o impacto que este causou no contexto educacional dos municípios. Foi realizado um estudo da trajetória desse Projeto, compreendendo sua concepção teórica, implementação e, principalmente, alguns dos resultados obtidos. A metodologia da pesquisa consistiu na coleta e análise de documentos e na realização de 14 entrevistas com os sujeitos da pesquisa. Os depoimentos obtidos deixam claro que o Encontro Pedagógico teve um grande impacto na realidade educacional dos municípios, apresentando mais resultados positivos do que negativos tanto para os professores quanto para os ministrantes e os coordenadores das ações. Os depoimentos permitem concluir também que ações de formação continuada não atingirão o objetivo almejado se não vierem acompanhadas de políticas públicas direcionadas à melhoria das condições de vida e trabalho dos professores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bezerra, Eleiodete CoelhoGentilini, João Augusto [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article75-94application/pdfhttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012.1983-6597http://hdl.handle.net/11449/124697ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf1002967154950092Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:44:08.603263Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios Continuing education of Amapá State: teacher’s perception about the pedagogical encounter of the municipalities |
title |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
spellingShingle |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios Bezerra, Eleiodete Coelho Teacher’s education Continuing education Public policy Formação continuada Formação de professores Política pública |
title_short |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
title_full |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
title_fullStr |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
title_full_unstemmed |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
title_sort |
Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios |
author |
Bezerra, Eleiodete Coelho |
author_facet |
Bezerra, Eleiodete Coelho Gentilini, João Augusto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Gentilini, João Augusto [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bezerra, Eleiodete Coelho Gentilini, João Augusto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher’s education Continuing education Public policy Formação continuada Formação de professores Política pública |
topic |
Teacher’s education Continuing education Public policy Formação continuada Formação de professores Política pública |
description |
This paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:27:29Z 2015-07-15T18:27:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288 Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012. 1983-6597 http://hdl.handle.net/11449/124697 ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf 1002967154950092 |
url |
http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288 http://hdl.handle.net/11449/124697 |
identifier_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012. 1983-6597 ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf 1002967154950092 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
75-94 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129352255143936 |