Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Eleiodete Coelho
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Gentilini, João Augusto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288
http://hdl.handle.net/11449/124697
Resumo: This paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers.
id UNSP_403457ca9dfd7fbea0cfab3ae04ad250
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124697
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípiosContinuing education of Amapá State: teacher’s perception about the pedagogical encounter of the municipalitiesTeacher’s educationContinuing educationPublic policyFormação continuadaFormação de professoresPolítica públicaThis paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers.Este artigo apresenta as percepções dos professores participantes e dos técnicos que elaboraram e ministraram cursos dentro do Projeto de Formação Continuada de professores no estado do Amapá, intitulado Encontro Pedagógico dos Municípios, e baseia-se nos resultados de pesquisa do Mestrado em Educação que teve como objetivo central analisar e descrever o referido Projeto, bem como estudar o impacto que este causou no contexto educacional dos municípios. Foi realizado um estudo da trajetória desse Projeto, compreendendo sua concepção teórica, implementação e, principalmente, alguns dos resultados obtidos. A metodologia da pesquisa consistiu na coleta e análise de documentos e na realização de 14 entrevistas com os sujeitos da pesquisa. Os depoimentos obtidos deixam claro que o Encontro Pedagógico teve um grande impacto na realidade educacional dos municípios, apresentando mais resultados positivos do que negativos tanto para os professores quanto para os ministrantes e os coordenadores das ações. Os depoimentos permitem concluir também que ações de formação continuada não atingirão o objetivo almejado se não vierem acompanhadas de políticas públicas direcionadas à melhoria das condições de vida e trabalho dos professores.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Bezerra, Eleiodete CoelhoGentilini, João Augusto [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article75-94application/pdfhttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012.1983-6597http://hdl.handle.net/11449/124697ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf1002967154950092Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:44:08.603263Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
Continuing education of Amapá State: teacher’s perception about the pedagogical encounter of the municipalities
title Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
spellingShingle Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
Bezerra, Eleiodete Coelho
Teacher’s education
Continuing education
Public policy
Formação continuada
Formação de professores
Política pública
title_short Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
title_full Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
title_fullStr Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
title_full_unstemmed Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
title_sort Formação continuada no Amapá: a percepção dos educadores sobre o encontro pedagógico dos municípios
author Bezerra, Eleiodete Coelho
author_facet Bezerra, Eleiodete Coelho
Gentilini, João Augusto [UNESP]
author_role author
author2 Gentilini, João Augusto [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Eleiodete Coelho
Gentilini, João Augusto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher’s education
Continuing education
Public policy
Formação continuada
Formação de professores
Política pública
topic Teacher’s education
Continuing education
Public policy
Formação continuada
Formação de professores
Política pública
description This paper presents the perceptions of participating teachers and technicians who produced and ministered courses in the Project of Continuing Education of teachers of Amapá State, called Pedagogical Encounter of Municipalities and is based on research results of the Master Degree in Education that was aimed to analyze and describe the referred project as well as studying the impact that it had on educational context of the municipalities. It was conducted a study of the Project’s trajectory including its theoretical basics, implementation and, mainly, a number of Project’s results. The methodology consisted of acquiring and analyzing official papers and interviewing 14 teachers and technicians. The statements obtained make it clear that the Pedagogical Encounter had a major impact on the educational reality of the municipalities, with more positive than negative results not only for teachers but also for instructors and coordinators. The statements can also be concluded that the continuing education actions will not achieve its objectives if they are not accompanied by public policies direct to improve living and job conditions of the teachers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-07-15T18:27:29Z
2015-07-15T18:27:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288
Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012.
1983-6597
http://hdl.handle.net/11449/124697
ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf
1002967154950092
url http://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/2288
http://hdl.handle.net/11449/124697
identifier_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 5, n. 8, p. 75-94, 2012.
1983-6597
ISSN1983-6597-2012-05-08-75-94.pdf
1002967154950092
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 75-94
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129352255143936