Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715 http://hdl.handle.net/11449/212907 |
Resumo: | Behavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices. |
id |
UNSP_409fe54e5ce04c912f78ab69fad8cccd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212907 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de CasoParental Guidance for Childhood Insomnia in Twins: A Case ReportOrientación Parental para El Insomnio Infantil en Hermanos Gemelos: Un Informe de CasoSleepBehaviorChildBehavioral interventionTwinsSonoComportamentoCriançaIntervenção comportamentalGêmeosBehavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices.La intervención comportamental, por medio de la orientación parental, viene alcanzando resultados positivos en el manejo del insomnio en niños. Sin embargo, se cuestiona la efectividad de tales intervenciones en hermanos gemelos, por el hecho de que los padres comparten los cuidados de dos niños de la misma edad y nivel de desarrollo. El objetivo de este estudio es presentar un relato de caso de intervención comportamental para insomnio infantil en hermanos gemelos por medio de un programa dirigido a los padres y verificar el efecto de la intervención en el sueño y comportamientos diurnos de los niños.. La madre de los gemelos fue orientada en cuanto a las técnicas de extinción y refuerzo positivo en el manejo del problema del sueño infantil. Los resultados demostraron que después de la intervención hubo mejoría en los hábitos de sueño, en la calidad del sueño y en los comportamientos internalizantes y externalizantes de los niños. Los hallazgos presentados en este estudio mostraron los efectos positivos que la intervención basada en el aprendizaje operante tuvo sobre el sueño y el comportamiento infantil. Este aspecto resalta la importancia de una inserción mayor de la cuestión del sueño en la psicología, a partir de prácticas preventivas e interventivas.A intervenção comportamental, por meio da orientação parental, vem alcançando resultados positivos no manejo da insônia em crianças. Contudo, questiona-se a efetividade de tais intervenções em irmãos gêmeos, pelo fato de os pais partilharem os cuidados de duas crianças da mesma idade e nível de desenvolvimento. O objetivo deste estudo é apresentar um relato de caso de intervenção comportamental para insônia infantil em irmãos gêmeos por meio de um programa dirigido aos pais e verificar o efeito da intervenção no sono e comportamentos diurnos das crianças. A mãe dos gêmeos foi orientada quanto as técnicas de extinção e reforço positivo no manejo do problema de sono infantil. Os resultados demonstraram que depois da intervenção houve melhora nos hábitos de sono, na qualidade do sono e nos comportamentos internalizantes e externalizantes das crianças. Os achados apresentados neste estudo mostraram os efeitos positivos que a intervenção baseada na aprendizagem operante teve sobre o sono e o comportamento infantil. Este aspecto ressalta a importância de uma inserção maior da questão do sono na Psicologia, a partir de práticas preventivas e interventivas.Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoConselho Federal de PsicologiaUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rafihi-ferreira, Renatha ElPires, Maria Laura Nogueira [UNESP]Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos2021-07-14T10:47:00Z2021-07-14T10:47:00Z2019-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019.1414-98931982-3703http://hdl.handle.net/11449/21290710.1590/1982-3703003176715S1414-98932019000100132S1414-98932019000100132.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Ciência e Profissãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T18:10:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212907Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:03:57.430011Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso Parental Guidance for Childhood Insomnia in Twins: A Case Report Orientación Parental para El Insomnio Infantil en Hermanos Gemelos: Un Informe de Caso |
title |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
spellingShingle |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso Rafihi-ferreira, Renatha El Sleep Behavior Child Behavioral intervention Twins Sono Comportamento Criança Intervenção comportamental Gêmeos |
title_short |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
title_full |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
title_fullStr |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
title_full_unstemmed |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
title_sort |
Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso |
author |
Rafihi-ferreira, Renatha El |
author_facet |
Rafihi-ferreira, Renatha El Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos |
author_role |
author |
author2 |
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo (USP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rafihi-ferreira, Renatha El Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sleep Behavior Child Behavioral intervention Twins Sono Comportamento Criança Intervenção comportamental Gêmeos |
topic |
Sleep Behavior Child Behavioral intervention Twins Sono Comportamento Criança Intervenção comportamental Gêmeos |
description |
Behavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 2021-07-14T10:47:00Z 2021-07-14T10:47:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715 Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019. 1414-9893 1982-3703 http://hdl.handle.net/11449/212907 10.1590/1982-3703003176715 S1414-98932019000100132 S1414-98932019000100132.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715 http://hdl.handle.net/11449/212907 |
identifier_str_mv |
Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019. 1414-9893 1982-3703 10.1590/1982-3703003176715 S1414-98932019000100132 S1414-98932019000100132.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia: Ciência e Profissão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Federal de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Conselho Federal de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129156302503936 |