Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rafihi-ferreira, Renatha El
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP], Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715
http://hdl.handle.net/11449/212907
Resumo: Behavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices.
id UNSP_409fe54e5ce04c912f78ab69fad8cccd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212907
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de CasoParental Guidance for Childhood Insomnia in Twins: A Case ReportOrientación Parental para El Insomnio Infantil en Hermanos Gemelos: Un Informe de CasoSleepBehaviorChildBehavioral interventionTwinsSonoComportamentoCriançaIntervenção comportamentalGêmeosBehavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices.La intervención comportamental, por medio de la orientación parental, viene alcanzando resultados positivos en el manejo del insomnio en niños. Sin embargo, se cuestiona la efectividad de tales intervenciones en hermanos gemelos, por el hecho de que los padres comparten los cuidados de dos niños de la misma edad y nivel de desarrollo. El objetivo de este estudio es presentar un relato de caso de intervención comportamental para insomnio infantil en hermanos gemelos por medio de un programa dirigido a los padres y verificar el efecto de la intervención en el sueño y comportamientos diurnos de los niños.. La madre de los gemelos fue orientada en cuanto a las técnicas de extinción y refuerzo positivo en el manejo del problema del sueño infantil. Los resultados demostraron que después de la intervención hubo mejoría en los hábitos de sueño, en la calidad del sueño y en los comportamientos internalizantes y externalizantes de los niños. Los hallazgos presentados en este estudio mostraron los efectos positivos que la intervención basada en el aprendizaje operante tuvo sobre el sueño y el comportamiento infantil. Este aspecto resalta la importancia de una inserción mayor de la cuestión del sueño en la psicología, a partir de prácticas preventivas e interventivas.A intervenção comportamental, por meio da orientação parental, vem alcançando resultados positivos no manejo da insônia em crianças. Contudo, questiona-se a efetividade de tais intervenções em irmãos gêmeos, pelo fato de os pais partilharem os cuidados de duas crianças da mesma idade e nível de desenvolvimento. O objetivo deste estudo é apresentar um relato de caso de intervenção comportamental para insônia infantil em irmãos gêmeos por meio de um programa dirigido aos pais e verificar o efeito da intervenção no sono e comportamentos diurnos das crianças. A mãe dos gêmeos foi orientada quanto as técnicas de extinção e reforço positivo no manejo do problema de sono infantil. Os resultados demonstraram que depois da intervenção houve melhora nos hábitos de sono, na qualidade do sono e nos comportamentos internalizantes e externalizantes das crianças. Os achados apresentados neste estudo mostraram os efeitos positivos que a intervenção baseada na aprendizagem operante teve sobre o sono e o comportamento infantil. Este aspecto ressalta a importância de uma inserção maior da questão do sono na Psicologia, a partir de práticas preventivas e interventivas.Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoConselho Federal de PsicologiaUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Rafihi-ferreira, Renatha ElPires, Maria Laura Nogueira [UNESP]Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos2021-07-14T10:47:00Z2021-07-14T10:47:00Z2019-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019.1414-98931982-3703http://hdl.handle.net/11449/21290710.1590/1982-3703003176715S1414-98932019000100132S1414-98932019000100132.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Ciência e Profissãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T18:10:48Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212907Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:03:57.430011Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
Parental Guidance for Childhood Insomnia in Twins: A Case Report
Orientación Parental para El Insomnio Infantil en Hermanos Gemelos: Un Informe de Caso
title Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
spellingShingle Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
Rafihi-ferreira, Renatha El
Sleep
Behavior
Child
Behavioral intervention
Twins
Sono
Comportamento
Criança
Intervenção comportamental
Gêmeos
title_short Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
title_full Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
title_fullStr Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
title_full_unstemmed Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
title_sort Orientação Parental para Insônia Infantil em Irmãos Gêmeos: Um Relato de Caso
author Rafihi-ferreira, Renatha El
author_facet Rafihi-ferreira, Renatha El
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos
author_role author
author2 Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo (USP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rafihi-ferreira, Renatha El
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
Silvares, Edwiges Ferreira De Mattos
dc.subject.por.fl_str_mv Sleep
Behavior
Child
Behavioral intervention
Twins
Sono
Comportamento
Criança
Intervenção comportamental
Gêmeos
topic Sleep
Behavior
Child
Behavioral intervention
Twins
Sono
Comportamento
Criança
Intervenção comportamental
Gêmeos
description Behavioral intervention by means of parental guidance has been achieving positive results in the management of insomnia in children. However, the effectiveness of such interventions in twins is questioned because parents share the care of two children of the same age and level of development. This is a case report of behavioral intervention for childhood insomnia in twins through a program for parents. The objective of this study is to analyze the effect of such intervention on children’s sleep and daytime behaviors. The mother of the twins was instructed on the techniques of extinction and positive reinforcement in the management of children’s sleep problems. The results showed that after the intervention there was an improvement in the children’s sleep habits, sleep quality and internalizing and externalizing behaviors. The findings of this case report show the positive effects that an intervention based on operant learning had on children’s sleep and behavior. This highlights the importance of a greater inclusion of issues related to sleep in psychological studies based on preventive and intervention practices.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
2021-07-14T10:47:00Z
2021-07-14T10:47:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715
Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019.
1414-9893
1982-3703
http://hdl.handle.net/11449/212907
10.1590/1982-3703003176715
S1414-98932019000100132
S1414-98932019000100132.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-3703003176715
http://hdl.handle.net/11449/212907
identifier_str_mv Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 39, p. -, 2019.
1414-9893
1982-3703
10.1590/1982-3703003176715
S1414-98932019000100132
S1414-98932019000100132.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia: Ciência e Profissão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Conselho Federal de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Conselho Federal de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129156302503936