Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Rafihi-Ferreira, Renatha El, Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872
http://hdl.handle.net/11449/126765
Resumo: Difficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child.
id UNSP_f334de2910c416886e957672985c1b32
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126765
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de casoPsychological monitoring of a child with sleep problems: a case reportChildSleepInsomniaBehaviorBehavioral interventionCriançaSonoInsôniaComportamentoIntervenção ComportamentalDifficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child.Dificuldades com o sono são frequentes em crianças em idade pré- escolar. O objetivo do presente estudo foi de apresentar um relato de caso de uma intervenção comportamental por meio de orientação parental para o manejo de problemas de sono em uma criança em idade pré-escolar. Participaram do estudo um menino de quatro anos de idade que apresentava dificuldades de iniciar e manter o sono na ausência dos pais e sua mãe que recebeu orientação atráves de um programa de orientação parental. O programa foi composto por cinco sessões em que a mãe recebia orientações sobre o sono da criança e sobre as técnicas de extinção e reforço positivo para o manejo das dificuldades de sono infantil. O sono e o comportamento da criança foram avaliados em quatro momentos (pré-intervenção, pós-intervenção, follow-up 1 e 6 meses) por meio dos seguintes instrumentos: 1) Escala UNESP de Hábitos e Higiene do Sono-Versão Crianças, 2) Escala de Distúrbios do Sono para Crianças e Adolescentes, 3) Inventário de Comportamentos para Crianças entre 1½ a 5 anos e 4) diários de sono. Os resultados demonstraram que após a intervenção a criança passou a dormir independentemente, resistir menos a ir para cama e apresentou melhora nos seus comportamentos diurnos. Pode se concluir que a intervenção comportamental dirigida aos pais, foi efetiva para os problemas de sono da criança.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silvares, Edwiges Ferreira de MattosRafihi-Ferreira, Renatha ElPires, Maria Laura Nogueira [UNESP]2015-08-21T17:53:06Z2015-08-21T17:53:06Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article87-101http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014.1647-4120http://hdl.handle.net/11449/1267651562901974105550Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Crianca e do Adolescenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-22T21:09:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126765Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462021-10-22T21:09:51Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
Psychological monitoring of a child with sleep problems: a case report
title Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
spellingShingle Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Child
Sleep
Insomnia
Behavior
Behavioral intervention
Criança
Sono
Insônia
Comportamento
Intervenção Comportamental
title_short Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
title_full Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
title_fullStr Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
title_full_unstemmed Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
title_sort Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
author Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
author_facet Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Rafihi-Ferreira, Renatha El
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
author_role author
author2 Rafihi-Ferreira, Renatha El
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Rafihi-Ferreira, Renatha El
Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Child
Sleep
Insomnia
Behavior
Behavioral intervention
Criança
Sono
Insônia
Comportamento
Intervenção Comportamental
topic Child
Sleep
Insomnia
Behavior
Behavioral intervention
Criança
Sono
Insônia
Comportamento
Intervenção Comportamental
description Difficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-08-21T17:53:06Z
2015-08-21T17:53:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872
Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014.
1647-4120
http://hdl.handle.net/11449/126765
1562901974105550
url http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872
http://hdl.handle.net/11449/126765
identifier_str_mv Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014.
1647-4120
1562901974105550
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicologia da Crianca e do Adolescente
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 87-101
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965593456082944