Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872 http://hdl.handle.net/11449/126765 |
Resumo: | Difficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child. |
id |
UNSP_f334de2910c416886e957672985c1b32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126765 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de casoPsychological monitoring of a child with sleep problems: a case reportChildSleepInsomniaBehaviorBehavioral interventionCriançaSonoInsôniaComportamentoIntervenção ComportamentalDifficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child.Dificuldades com o sono são frequentes em crianças em idade pré- escolar. O objetivo do presente estudo foi de apresentar um relato de caso de uma intervenção comportamental por meio de orientação parental para o manejo de problemas de sono em uma criança em idade pré-escolar. Participaram do estudo um menino de quatro anos de idade que apresentava dificuldades de iniciar e manter o sono na ausência dos pais e sua mãe que recebeu orientação atráves de um programa de orientação parental. O programa foi composto por cinco sessões em que a mãe recebia orientações sobre o sono da criança e sobre as técnicas de extinção e reforço positivo para o manejo das dificuldades de sono infantil. O sono e o comportamento da criança foram avaliados em quatro momentos (pré-intervenção, pós-intervenção, follow-up 1 e 6 meses) por meio dos seguintes instrumentos: 1) Escala UNESP de Hábitos e Higiene do Sono-Versão Crianças, 2) Escala de Distúrbios do Sono para Crianças e Adolescentes, 3) Inventário de Comportamentos para Crianças entre 1½ a 5 anos e 4) diários de sono. Os resultados demonstraram que após a intervenção a criança passou a dormir independentemente, resistir menos a ir para cama e apresentou melhora nos seus comportamentos diurnos. Pode se concluir que a intervenção comportamental dirigida aos pais, foi efetiva para os problemas de sono da criança.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Experimental e do Trabalho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antônio 2100, Parque Universitário, CEP 19806-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silvares, Edwiges Ferreira de MattosRafihi-Ferreira, Renatha ElPires, Maria Laura Nogueira [UNESP]2015-08-21T17:53:06Z2015-08-21T17:53:06Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article87-101http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014.1647-4120http://hdl.handle.net/11449/1267651562901974105550Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia da Crianca e do Adolescenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T18:10:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126765Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:45:11.717262Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso Psychological monitoring of a child with sleep problems: a case report |
title |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
spellingShingle |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos Child Sleep Insomnia Behavior Behavioral intervention Criança Sono Insônia Comportamento Intervenção Comportamental |
title_short |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
title_full |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
title_fullStr |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
title_full_unstemmed |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
title_sort |
Acompanhamento psicológico de criança com problema de sono: um relato de caso |
author |
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos |
author_facet |
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos Rafihi-Ferreira, Renatha El Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Rafihi-Ferreira, Renatha El Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos Rafihi-Ferreira, Renatha El Pires, Maria Laura Nogueira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child Sleep Insomnia Behavior Behavioral intervention Criança Sono Insônia Comportamento Intervenção Comportamental |
topic |
Child Sleep Insomnia Behavior Behavioral intervention Criança Sono Insônia Comportamento Intervenção Comportamental |
description |
Difficulties with sleep are frequent in the pre-schooler children. The aim of this study was to present a case report of behavioural intervention by parental guidance to sleeping problems in a pre-schooler child. Participated in this study a four years old boy that had difficulties to sleep without the presence of his parents and his mother who was oriented through a parental program. The program of intervention was composed by five sessions in which the mother acquired education about the child’s sleep, received orientation about the establishment of time and routine to sleep and about the use of techniques (extinction and positive reinforcement) for the improvement of the sleep difficulties. The sleep and behaviour were evaluated in four periods (pre-treatment, post-treatment, one and six months follow up) according to the following instruments: 1) UNESP Scale of Habits and Hygiene of the Sleep – Children Version, 2) Scale of Sleep Disorders for Children and Teenagers, 3) Child Behavior Checklist (CBCL 1,5-5) and 4) sleep diary. The results showed that after intervention the child developed independent sleep, reduced the bed resistance and showed improvement in daily behaviors. To conclude: a behavioral intervention by parental guidance was effective to sleep problems of the child. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-08-21T17:53:06Z 2015-08-21T17:53:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872 Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014. 1647-4120 http://hdl.handle.net/11449/126765 1562901974105550 |
url |
http://revistas.lis.ulusiada.pt/index.php/rpca/article/view/1872 http://hdl.handle.net/11449/126765 |
identifier_str_mv |
Psicologia da Crianca e do Adolescente, v. 5, n. 2, p. 87-101, 2014. 1647-4120 1562901974105550 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicologia da Crianca e do Adolescente |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
87-101 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129458210603008 |