Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Caio Samuel da [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP], Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf
http://hdl.handle.net/11449/124559
Resumo: Adolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed.
id UNSP_41813a09292bd1a54931dad60452a36d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124559
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de casoWorkshops on sexuality with adolescents: a case studySexualityAdolescenceWorkshopsSchoolSexualidadeAdolescênciaOficinasEscolaAdolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed.Os adolescentes são vistos comumente de maneira “assexuada” de modo que o aparecimento das primeiras manifestações sexuais em nossos jovens é permeado por preocupação e receio. Neste contexto, a escola dissemina a visão do sexo e da sexualidade, como perigosos devido aos riscos das doenças sexualmente transmissíveis e à gravidez indesejada. Desta maneira, como intuito de favorecer a reflexão por parte dos adolescentes no que se refere à vivência da sexualidade, desenvolvemos oficinas junto a 15 alunos de uma sétima série do Ensino Fundamental de uma Escola Estadual do município de Jaboticabal, São Paulo. Os achados desta pesquisa indicam que os adolescentes possuem concepções de sexualidade marcadas por repressões, além da manutenção dos papéis sexuais tradicionalmente estabelecidos. A realização das intervenções na forma de oficinas revelou que o grupo tornou-se um espaço favorecedor da reconstrução e recriação de significados através de questionamentos e do julgamento de valores e atitudes socialmente impostos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, Brasil"Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência. Faculdade de Ciências – UNESP Campus de Bauru – SP "Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Caio Samuel da [UNESP]Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article163-175application/pdfhttp://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdfExperiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010.1982-2413http://hdl.handle.net/11449/124559ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf590965970066870505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporExperiências em Ensino de Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124559Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:38:22.183108Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
Workshops on sexuality with adolescents: a case study
title Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
spellingShingle Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
Silva, Caio Samuel da [UNESP]
Sexuality
Adolescence
Workshops
School
Sexualidade
Adolescência
Oficinas
Escola
title_short Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
title_full Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
title_fullStr Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
title_full_unstemmed Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
title_sort Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
author Silva, Caio Samuel da [UNESP]
author_facet Silva, Caio Samuel da [UNESP]
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
author_role author
author2 Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Caio Samuel da [UNESP]
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]
Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Sexuality
Adolescence
Workshops
School
Sexualidade
Adolescência
Oficinas
Escola
topic Sexuality
Adolescence
Workshops
School
Sexualidade
Adolescência
Oficinas
Escola
description Adolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-07-15T18:27:07Z
2015-07-15T18:27:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf
Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010.
1982-2413
http://hdl.handle.net/11449/124559
ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf
5909659700668705
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
url http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf
http://hdl.handle.net/11449/124559
identifier_str_mv Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010.
1982-2413
ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf
5909659700668705
0560375539823534
0000-0002-1349-659X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Experiências em Ensino de Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 163-175
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129099379507200