Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf http://hdl.handle.net/11449/124559 |
Resumo: | Adolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed. |
id |
UNSP_41813a09292bd1a54931dad60452a36d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124559 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de casoWorkshops on sexuality with adolescents: a case studySexualityAdolescenceWorkshopsSchoolSexualidadeAdolescênciaOficinasEscolaAdolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed.Os adolescentes são vistos comumente de maneira “assexuada” de modo que o aparecimento das primeiras manifestações sexuais em nossos jovens é permeado por preocupação e receio. Neste contexto, a escola dissemina a visão do sexo e da sexualidade, como perigosos devido aos riscos das doenças sexualmente transmissíveis e à gravidez indesejada. Desta maneira, como intuito de favorecer a reflexão por parte dos adolescentes no que se refere à vivência da sexualidade, desenvolvemos oficinas junto a 15 alunos de uma sétima série do Ensino Fundamental de uma Escola Estadual do município de Jaboticabal, São Paulo. Os achados desta pesquisa indicam que os adolescentes possuem concepções de sexualidade marcadas por repressões, além da manutenção dos papéis sexuais tradicionalmente estabelecidos. A realização das intervenções na forma de oficinas revelou que o grupo tornou-se um espaço favorecedor da reconstrução e recriação de significados através de questionamentos e do julgamento de valores e atitudes socialmente impostos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, Brasil"Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Economia Rural, Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias de Jaboticabal, Jaboticabal, Prof. Paulo Donato Castellane s/n, CEP 14884-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência. Faculdade de Ciências – UNESP Campus de Bauru – SP "Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Caio Samuel da [UNESP]Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP]Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP]2015-07-15T18:27:07Z2015-07-15T18:27:07Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article163-175application/pdfhttp://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdfExperiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010.1982-2413http://hdl.handle.net/11449/124559ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf590965970066870505603755398235340000-0002-1349-659XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporExperiências em Ensino de Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-06T14:54:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124559Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:38:22.183108Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso Workshops on sexuality with adolescents: a case study |
title |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
spellingShingle |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso Silva, Caio Samuel da [UNESP] Sexuality Adolescence Workshops School Sexualidade Adolescência Oficinas Escola |
title_short |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
title_full |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
title_fullStr |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
title_sort |
Oficinas sobre sexualidade com adolescentes: um estudo de caso |
author |
Silva, Caio Samuel da [UNESP] |
author_facet |
Silva, Caio Samuel da [UNESP] Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Caio Samuel da [UNESP] Brancaleoni, Ana Paula Leivar [UNESP] Oliveira, Rosemary Rodrigues de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexuality Adolescence Workshops School Sexualidade Adolescência Oficinas Escola |
topic |
Sexuality Adolescence Workshops School Sexualidade Adolescência Oficinas Escola |
description |
Adolescents are commonly seen in a “sexless” way so that when the first sexual expressions appear in our young people they are permeated by worry and fear. In this context, the school spread the vision of sex and sexuality, as hazardous due to risks of sexually transmitted diseases and unwanted pregnancy. Thus, seeking to encourage reflection on the part of adolescents with regard to sexual life, workshops were developed with 15 students in a seventh grade student at a state school in the city of Jaboticabal, São Paulo. The findings of this research indicate that adolescents have conceptions of sexuality marked by repression, including the maintenance of sex roles traditionally established. The implementation of interventions in the form of workshops revealed that the group has become an area that favors the reconstruction and rebuilding of meanings through the questions and judgment of values and attitudes socially imposed. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-07-15T18:27:07Z 2015-07-15T18:27:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010. 1982-2413 http://hdl.handle.net/11449/124559 ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf 5909659700668705 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
url |
http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID116/v5_n2_a2010.pdf http://hdl.handle.net/11449/124559 |
identifier_str_mv |
Experiências em Ensino de Ciências, v. 5, n. 2, p. 163-175, 2010. 1982-2413 ISSN1982-2413-2010-03-3961-3972.pdf 5909659700668705 0560375539823534 0000-0002-1349-659X |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Experiências em Ensino de Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
163-175 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129099379507200 |