Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gentilini, João Augusto [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/198053142954
http://hdl.handle.net/11449/114129
Resumo: This study addresses the current planning model in Latin America, which was inspired by the thought of national development granting the State the role of the leading actor of economic development. It examines the influence of this model on the planning of social arenas, including the educational one and inquires the factors that led to its breakdown. The criticisms of the fundamental postulates of traditional economic planning in the late 1970s and the post-80s crisis, and the search for alternative proposals of planning are also adressed. Finally, the study deals with Carlos Matus´s Situational Strategic Planning (PES method), covering the main operational concepts of the method of this intellectual and economist altogether its suitability for the program of the social and educational areas.
id UNSP_4236267217d3086da86eb45095e174d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114129
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educaçãoActores, escenarios y planos: la planificación estratégica situacional y la educaciónActors, scenarios and plans: situational strategic planning and educationPlanejamento estratégico situacionalgovernabilidadeplanejamento da educaçãoSituational strategic planninggovernanceeducational planningThis study addresses the current planning model in Latin America, which was inspired by the thought of national development granting the State the role of the leading actor of economic development. It examines the influence of this model on the planning of social arenas, including the educational one and inquires the factors that led to its breakdown. The criticisms of the fundamental postulates of traditional economic planning in the late 1970s and the post-80s crisis, and the search for alternative proposals of planning are also adressed. Finally, the study deals with Carlos Matus´s Situational Strategic Planning (PES method), covering the main operational concepts of the method of this intellectual and economist altogether its suitability for the program of the social and educational areas.Este texto aborda o modelo de planejamento vigente na América Latina, inspirado no pensamento nacional-desenvolvimentista, tendo o Estado como ator principal do desenvolvimento econômico. Examina a influência desse modelo sobre o planejamento das áreas sociais, inclusive da área educacional e os fatores que levaram ao seu esgotamento. As críticas surgidas aos postulados fundamentais do planejamento tradicional de natureza econômica no final da década de 1970 e pós-crise dos anos de 1980 e a busca de propostas alternativas de planejamento também são explicitadas, assim como a proposição do Planejamento Estratégico Situacional (Método PES), do intelectual e economista Carlos Matus, abrangendo seus principais conceitos operacionais e sua adequabilidade ao programa da área social e educacional.Será aquí abordado el modelo de planificación vigente en América Latina, inspirado en el pensamiento nacional-desarrollista, teniendo el Estado como actor principal del desarrollo económico; la influencia de ese modelo sobre la planificación de las áreas sociales, inclusive del área educativa y los factores que llevaron a su agotamiento; las críticas surgidas a los postulados fundamentales de la planificación tradicional de naturaleza económica al final de la década de 1970 y post-crisis de los años de 1980 y la búsqueda de propuestas alternativas de planificación; así como la proposición de la Planificación Estratégica Situacional (Método PES), del intelectual y economista Carlos Matus, incluyendo sus principales conceptos operacionales y su adaptabilidad al programa del área social y educativa.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Faculdade de Ciências e LetrasFundação Carlos ChagasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gentilini, João Augusto [UNESP]2015-02-02T12:39:14Z2015-02-02T12:39:14Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article580-601application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/198053142954Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 44, n. 153, p. 580-601, 2014.0100-1574http://hdl.handle.net/11449/11412910.1590/198053142954S0100-15742014000300006S0100-15742014000300006.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Pesquisa0,183info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:15:50.107438Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
Actores, escenarios y planos: la planificación estratégica situacional y la educación
Actors, scenarios and plans: situational strategic planning and education
title Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
spellingShingle Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
Gentilini, João Augusto [UNESP]
Planejamento estratégico situacional
governabilidade
planejamento da educação
Situational strategic planning
governance
educational planning
title_short Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
title_full Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
title_fullStr Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
title_full_unstemmed Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
title_sort Atores, cenários e planos: o planejamento estratégico situacional e a educação
author Gentilini, João Augusto [UNESP]
author_facet Gentilini, João Augusto [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Gentilini, João Augusto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Planejamento estratégico situacional
governabilidade
planejamento da educação
Situational strategic planning
governance
educational planning
topic Planejamento estratégico situacional
governabilidade
planejamento da educação
Situational strategic planning
governance
educational planning
description This study addresses the current planning model in Latin America, which was inspired by the thought of national development granting the State the role of the leading actor of economic development. It examines the influence of this model on the planning of social arenas, including the educational one and inquires the factors that led to its breakdown. The criticisms of the fundamental postulates of traditional economic planning in the late 1970s and the post-80s crisis, and the search for alternative proposals of planning are also adressed. Finally, the study deals with Carlos Matus´s Situational Strategic Planning (PES method), covering the main operational concepts of the method of this intellectual and economist altogether its suitability for the program of the social and educational areas.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
2015-02-02T12:39:14Z
2015-02-02T12:39:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/198053142954
Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 44, n. 153, p. 580-601, 2014.
0100-1574
http://hdl.handle.net/11449/114129
10.1590/198053142954
S0100-15742014000300006
S0100-15742014000300006.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/198053142954
http://hdl.handle.net/11449/114129
identifier_str_mv Cadernos de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas, v. 44, n. 153, p. 580-601, 2014.
0100-1574
10.1590/198053142954
S0100-15742014000300006
S0100-15742014000300006.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Pesquisa
0,183
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 580-601
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129411556311040