Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Suylan de Almeida Midlej e, Fonseca, Sérgio Azevedo [UNESP], Vendramini, Patrícia, Coelho, Fernando de Souza|
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.U-4wqfldW0I
http://hdl.handle.net/11449/124602
Resumo: This article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.
id UNSP_4375382fcefdd063fa1e7dc456f0ae56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124602
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuaisCampo de Públicas in Brazil: definition, historical development and current challengesUndergraduate studiesPublic sectorNational Curriculum Guidelines for Public AdministrationENEAPArea of multidisciplinary knowledgeEnsino de graduaçãoSetor públicoDiretrizes Curriculares Nacionais de Administração PúblicaENEAPÁrea de conhecimento multidisciplinarThis article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.Este artigo apresenta o Campo de Públicas, que congrega professores e estudantes dos cursos de graduação em Administração Pública, Gestão Pública, Gestão de Políticas Públicas, Gestão Social e Política Públicas, no Brasil, em torno do ethos republicano e democrático como valores, e da visão multidisciplinar como proposta de construção do conhecimento. Baseado em pesquisa bibliográfica, análise documental e, sobretudo, na observação participante dos autores como atores na construção do Campo, o artigo é per se um dossiê. Inicia-se com a definição do Campo e descreve – pormenorizadamente – seu movimento constitutivo nos últimos 12 anos, que culminou na homologação das Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública, em 2013. O texto mostra a concretização e o crescimento do Campo no país, diante da crescente oferta do ensino de graduação, perante a revalorização e a ampliação do setor público no país. Ao final, elencam-se alguns desafios, concernentes ao seu processo de institucionalização e identidade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração Pública, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração Pública, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de Brasília (UnB)Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)Universidade de São Paulo (USP)Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]Silva, Suylan de Almeida Midlej eFonseca, Sérgio Azevedo [UNESP]Vendramini, PatríciaCoelho, Fernando de Souza|2015-07-15T18:27:14Z2015-07-15T18:27:14Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article110-126application/pdfhttp://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.U-4wqfldW0IAdministração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 110-126, 2014.2175-5787http://hdl.handle.net/11449/124602ISSN2175-5787-2014-06-03-110-126.pdf70835688927944112879240108726907Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAdministração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-10T06:15:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124602Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-10T06:15:42Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
Campo de Públicas in Brazil: definition, historical development and current challenges
title Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
spellingShingle Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Undergraduate studies
Public sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of multidisciplinary knowledge
Ensino de graduação
Setor público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de conhecimento multidisciplinar
title_short Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_full Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_fullStr Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_full_unstemmed Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_sort Campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
author Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
author_facet Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sérgio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza|
author_role author
author2 Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sérgio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza|
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de Brasília (UnB)
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sérgio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza|
dc.subject.por.fl_str_mv Undergraduate studies
Public sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of multidisciplinary knowledge
Ensino de graduação
Setor público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de conhecimento multidisciplinar
topic Undergraduate studies
Public sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of multidisciplinary knowledge
Ensino de graduação
Setor público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de conhecimento multidisciplinar
description This article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:14Z
2015-07-15T18:27:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.U-4wqfldW0I
Administração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 110-126, 2014.
2175-5787
http://hdl.handle.net/11449/124602
ISSN2175-5787-2014-06-03-110-126.pdf
7083568892794411
2879240108726907
url http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.U-4wqfldW0I
http://hdl.handle.net/11449/124602
identifier_str_mv Administração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 110-126, 2014.
2175-5787
ISSN2175-5787-2014-06-03-110-126.pdf
7083568892794411
2879240108726907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 110-126
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789955296067584