Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Suylan de Almeida Midlej e, Fonseca, Sergio Azevedo [UNESP], Vendramini, Patrícia, Coelho, Fernando de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.VZbmZflViko
http://hdl.handle.net/11449/124598
Resumo: This article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.
id UNSP_d223ff6b90aedc82c5b17849fbb91d7d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124598
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuaisUndergraduate StudiesPublic SectorNational Curriculum Guidelines for Public AdministrationENEAPArea of Multidisciplinary KnowledgeEnsino de GraduaçãoSetor PúblicoDiretrizes Curriculares Nacionais de Administração PúblicaENEAPÁrea de Conhecimento MultidisciplinarThis article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.Este artigo apresenta o Campo de Públicas, que congrega professores e estudantes dos cursos de graduação em Administração Pública, Gestão Pública, Gestão de Políticas Públicas, Gestão Social e Política Públicas, no Brasil, em torno do ethos republicano e democrático como valores, e da visão multidisciplinar como proposta de construção do conhecimento. Baseado em pesquisa bibliográfica, análise documental e, sobretudo, na observação participante dos autores como atores na construção do Campo, o artigo é per se um dossiê. Inicia-se com a definição do Campo e descreve – pormenorizadamente – seu movimento constitutivo nos últimos 12 anos, que culminou na homologação das Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública, em 2013. O texto mostra a concretização e o crescimento do Campo no país, diante da crescente oferta do ensino de graduação, perante a revalorização e a ampliação do setor público no país. Ao final, elencam-se alguns desafios, concernentes ao seu processo de institucionalização e identidade.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração Pública, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km. 01, Câmpus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Administração Pública, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, Rodovia Araraquara-Jaú, km. 01, Câmpus Universitário, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade de Brasília (UnB)Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)Universidade de São Paulo (USP)Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]Silva, Suylan de Almeida Midlej eFonseca, Sergio Azevedo [UNESP]Vendramini, PatríciaCoelho, Fernando de Souza2015-07-15T18:27:14Z2015-07-15T18:27:14Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article109-167application/pdfhttp://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.VZbmZflVikoAdministração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 109-167, 2014.2175-5787http://hdl.handle.net/11449/124598ISSN2175-5787-2014-06-03-109-167.pdf70835688927944112879240108726907Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAdministração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-20T06:11:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124598Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-20T06:11:30Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
spellingShingle Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Undergraduate Studies
Public Sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of Multidisciplinary Knowledge
Ensino de Graduação
Setor Público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de Conhecimento Multidisciplinar
title_short Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_full Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_fullStr Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_full_unstemmed Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
title_sort Dossiê campo de públicas no Brasil: definição, movimento constitutivo e desafios atuais
author Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
author_facet Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sergio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza
author_role author
author2 Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sergio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade de Brasília (UnB)
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
Universidade de São Paulo (USP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Valdemir Aparecido [UNESP]
Silva, Suylan de Almeida Midlej e
Fonseca, Sergio Azevedo [UNESP]
Vendramini, Patrícia
Coelho, Fernando de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Undergraduate Studies
Public Sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of Multidisciplinary Knowledge
Ensino de Graduação
Setor Público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de Conhecimento Multidisciplinar
topic Undergraduate Studies
Public Sector
National Curriculum Guidelines for Public Administration
ENEAP
Area of Multidisciplinary Knowledge
Ensino de Graduação
Setor Público
Diretrizes Curriculares Nacionais de Administração Pública
ENEAP
Área de Conhecimento Multidisciplinar
description This article introduces the Public’s Field, which brings together teachers and students of undergraduate courses in Public Administration, Public Management, Public Policy, Public Management and Social Policy in Brazil, around the republican and democratic ethos as values, and multidisciplinary approach as proposed construction of knowledge. Based on a literature review, documental analysis, and especially in participant observation of the authors as actors in the construction Field, the article is per se a dossier. It starts with the definition of the Field and describes - in detail - their constituent movement in the last 12 years, culminating in the approval of the National Curriculum Guidelines of Public Administration in 2013. The text shows the achievement and growth of Field in the country before the growing supply of undergraduate courses, stimulated by upgrading and expansion of the public sector. Finally, we list some challenges, concerning the process of institutionalization and identity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:14Z
2015-07-15T18:27:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.VZbmZflViko
Administração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 109-167, 2014.
2175-5787
http://hdl.handle.net/11449/124598
ISSN2175-5787-2014-06-03-109-167.pdf
7083568892794411
2879240108726907
url http://www.apgs.ufv.br/index.php/apgs/article/view/719#.VZbmZflViko
http://hdl.handle.net/11449/124598
identifier_str_mv Administração Pública e Gestão Social, v. 6, n. 3, p. 109-167, 2014.
2175-5787
ISSN2175-5787-2014-06-03-109-167.pdf
7083568892794411
2879240108726907
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 109-167
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965003257741312