O acesso à universidade pública no Brasil e a questão social: uma análise dos dados do relatório do vestibular da Universidade Estadual Paulista Julio Mesquita Filho UNESP
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5730 http://hdl.handle.net/11449/124703 |
Resumo: | This work has as a central concern in analyze the causes of the still limited access of young Brazilians to public higher education in socioeconomic and cultural.In Brazil, onçy 14,4% of the young between 18 and 24 years old attend this educational level.If we consider that the public university offer just 1/4 of the vacancies, can be affirmed that this institutions are not able to attend neither 4% of the young between 18 and 24.Brazil shows,in this level of education,a lower access that most of its neighbors: Argentina(40%), Venezuela(26%), Chile(20%),Bolivia(20%).In this work were analyzed the data reports of entrance exam of Universidade Estadual Paulista (Unesp) entre 2004 e 2009,prepared by Fundaçao para o Vestibular da Universidade Estadual Paulista(Vunesp). In this analysis,can be noted the influence of some aspects socioeconomic and cultural related to possibilities os the young acces to public univercity. Stand out among these: family income,the possibility to dadicate only to studies and attend preparatory courses,as well as the parents level of education. |
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O acesso à universidade pública no Brasil e a questão social: uma análise dos dados do relatório do vestibular da Universidade Estadual Paulista Julio Mesquita Filho UNESPThe public University access in Brazil and a social question: an analysis of the data of report of entrance exam of Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)AccessHigher educationPublic policiesAcessoEnsino superiorPolíticas públicasThis work has as a central concern in analyze the causes of the still limited access of young Brazilians to public higher education in socioeconomic and cultural.In Brazil, onçy 14,4% of the young between 18 and 24 years old attend this educational level.If we consider that the public university offer just 1/4 of the vacancies, can be affirmed that this institutions are not able to attend neither 4% of the young between 18 and 24.Brazil shows,in this level of education,a lower access that most of its neighbors: Argentina(40%), Venezuela(26%), Chile(20%),Bolivia(20%).In this work were analyzed the data reports of entrance exam of Universidade Estadual Paulista (Unesp) entre 2004 e 2009,prepared by Fundaçao para o Vestibular da Universidade Estadual Paulista(Vunesp). In this analysis,can be noted the influence of some aspects socioeconomic and cultural related to possibilities os the young acces to public univercity. Stand out among these: family income,the possibility to dadicate only to studies and attend preparatory courses,as well as the parents level of education.Este trabalho tem como preocupação central analisar as causas socioeconômicas e culturais do ainda restrito acesso de jovens brasileiros ao ensino superior público. No Brasil, somente 14,4% dos jovens entre 18 e 24 anos frequentam esse nível de ensino. Se considerarmos que as instituições públicas oferecem apenas ¼ das vagas, pode-se afirmar que estas instituições não chegam a atender nem 4% dos jovens entre 18 e 24 anos. O Brasil apresenta, nesse nível de ensino, um acesso menor que muitos de seus vizinhos: Argentina (40%), Venezuela (26%), Chile (20%) e Bolívia (20%). No presente estudo foram analisados os dados dos relatórios do vestibular da Universidade Estadual Paulista (Unesp) entre 2004 e 2009, elaborados pela Fundação para o Vestibular da Universidade Estadual Paulista (Vunesp). Nesta análise, nota-se a influência de alguns aspectos socioeconômicos e culturais em relação às possibilidades de acesso dos jovens à universidade pública. Destacam-se, entre esses aspectos, a renda familiar, a possibilidade de se dedicar somente aos estudos e de frequentar cursos preparatórios, bem como o nível de escolaridade dos pais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, CAIXA POSTAL 174, Campus Vile, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Araraquara, CAIXA POSTAL 174, Campus Vile, CEP 14800901, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Hilda Maria Gonçalves da [UNESP]Ribeiro, Ricardo [UNESP]2015-07-15T18:27:30Z2015-07-15T18:27:30Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article---http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5730Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 7, n. 3, p. ---, 2012.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/12470362340850194139490000-0002-7478-4835Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124703Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:58:11.146271Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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