Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118494
Resumo: This work investigates the reasons that take teachers to use or not use manipulative materials in mathematics education as well as the knowledge that teachers of Basic Education schools of the city of Guaratingueta have about such resources. The experience in the classroom, while participating in projects, showed that these resources are important allies in knowledge production. However, we noticed that they are not often present in the teachers teaching practice. This leads us to investigate the relevance of such education resources from authors like Grando (2000) and Macedo (2012) and try to see the idea that math teachers have about their use. For this research we developed a questionnaire and we headed teachers to obtain data. Assuming a posture qualitative with phenomenological approach, organized researched data and interpreted following the procedures described by Bicudo (2011) and Machado (1994). We built three categories or regions of generality that lead us to consider that, for our research subjects, the use of manipulative materials is significant as Didactic Resources and Learning Aid, however, used from a Naïve Knowledge that does not involve reflection on practice or relies on theoretical concepts
id UNSP_45d4b8bb71033afcc6c9cc5044b89f10
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118494
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemáticaMatemática - Estudo e ensinoJogos em educação matematicaFenomenologiaThis work investigates the reasons that take teachers to use or not use manipulative materials in mathematics education as well as the knowledge that teachers of Basic Education schools of the city of Guaratingueta have about such resources. The experience in the classroom, while participating in projects, showed that these resources are important allies in knowledge production. However, we noticed that they are not often present in the teachers teaching practice. This leads us to investigate the relevance of such education resources from authors like Grando (2000) and Macedo (2012) and try to see the idea that math teachers have about their use. For this research we developed a questionnaire and we headed teachers to obtain data. Assuming a posture qualitative with phenomenological approach, organized researched data and interpreted following the procedures described by Bicudo (2011) and Machado (1994). We built three categories or regions of generality that lead us to consider that, for our research subjects, the use of manipulative materials is significant as Didactic Resources and Learning Aid, however, used from a Naïve Knowledge that does not involve reflection on practice or relies on theoretical conceptsNeste trabalho questionamos os motivos que levam os professores a utilizar ou não os materiais manipulativos no ensino da Matemática, bem como o conhecimento que os docentes da Educação Básica de escolas de Guaratinguetá, têm de tais recursos. A vivência em sala de aula, durante a participação em projetos, mostra que tais recursos são importantes aliados na produção do conhecimento. Porém, é possível observar que eles não estão presentes com frequência na prática docente dos professores. Isso nos leva a investigar a relevância de tais recursos na Educação a partir de autores como Grando (2000) e Macedo (2012) e procurar ver a concepção que professores de matemática têm acerca de seu uso. Para tal investigação elaboramos um questionário e dirigimo-nos aos professores para obtenção dos dados. Assumido uma postura qualitativa, com abordagem fenomenológica, organizamos os dados da pesquisa e os interpretamos seguindo os procedimentos descritos por Bicudo (2011) e Machado (1994). Construímos três Categorias Abertas ou regiões de generalidade que nos levam a considerar que, para nossos sujeitos, o uso de materiais manipulativos é significativo como Recursos Didático e Auxilio a Aprendizagem, porém, utilizados a partir de um Conhecimento Ingênuo que não envolve reflexão sobre a prática ou apoia-se em concepções teóricasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]2015-03-23T15:10:52Z2015-03-23T15:10:52Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfCAMPOS, Maria Augusta Constantino de. Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.http://hdl.handle.net/11449/118494000708091campos_mac_tcc_guara.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-02T17:50:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118494Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-07-02T17:50:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
title Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
spellingShingle Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matematica
Fenomenologia
title_short Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
title_full Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
title_fullStr Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
title_full_unstemmed Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
title_sort Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática
author Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]
author_facet Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Rosa Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Maria Augusta Constantino de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matematica
Fenomenologia
topic Matemática - Estudo e ensino
Jogos em educação matematica
Fenomenologia
description This work investigates the reasons that take teachers to use or not use manipulative materials in mathematics education as well as the knowledge that teachers of Basic Education schools of the city of Guaratingueta have about such resources. The experience in the classroom, while participating in projects, showed that these resources are important allies in knowledge production. However, we noticed that they are not often present in the teachers teaching practice. This leads us to investigate the relevance of such education resources from authors like Grando (2000) and Macedo (2012) and try to see the idea that math teachers have about their use. For this research we developed a questionnaire and we headed teachers to obtain data. Assuming a posture qualitative with phenomenological approach, organized researched data and interpreted following the procedures described by Bicudo (2011) and Machado (1994). We built three categories or regions of generality that lead us to consider that, for our research subjects, the use of manipulative materials is significant as Didactic Resources and Learning Aid, however, used from a Naïve Knowledge that does not involve reflection on practice or relies on theoretical concepts
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-03-23T15:10:52Z
2015-03-23T15:10:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMPOS, Maria Augusta Constantino de. Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.
http://hdl.handle.net/11449/118494
000708091
campos_mac_tcc_guara.pdf
identifier_str_mv CAMPOS, Maria Augusta Constantino de. Uma análise fenomenológica do uso de jogos e materiais manipulativos no ensino de matemática. 2012. 1 CD-ROM. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Matemática) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá, 2012.
000708091
campos_mac_tcc_guara.pdf
url http://hdl.handle.net/11449/118494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649403931590656