Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Colombani, Fabiola [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Martins, Raul Aragão [UNESP], Morais, Alessandra de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724
http://hdl.handle.net/11449/114693
Resumo: This paper critically discusses the diagnosis of Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder (ADHD), which concern the increasing number of referrals. Backed by a hegemonic vision and medicalized, such pathology conquered space currently and directly affects education, it transfers to the field of health issues from the field of education. In the quest for solving the problems of indiscipline and learning moves from a political- pedagogical discussion and uses the administration of drugs known as "drugs of obedience”. Thus, this article aims to trigger a reflection on the pathologizing and medicalization of childhood but also briefly highlight some control mechanisms that have been initiated over time and their implications for the moral development of the child. For both employ this discussion peculiarities of genealogical position of Foucault and the constructivist theory of Piaget.
id UNSP_4649def912acddd7a37fb2ea423bde7a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114693
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moralTranstorno por déficit de atención e hiperactividad: la medicalización y la coerción en el desarrollo moralAttention deficit disorder and hyperactivity disorder: the medicalization and the coercion in moral developmentThis paper critically discusses the diagnosis of Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder (ADHD), which concern the increasing number of referrals. Backed by a hegemonic vision and medicalized, such pathology conquered space currently and directly affects education, it transfers to the field of health issues from the field of education. In the quest for solving the problems of indiscipline and learning moves from a political- pedagogical discussion and uses the administration of drugs known as "drugs of obedience”. Thus, this article aims to trigger a reflection on the pathologizing and medicalization of childhood but also briefly highlight some control mechanisms that have been initiated over time and their implications for the moral development of the child. For both employ this discussion peculiarities of genealogical position of Foucault and the constructivist theory of Piaget.O presente texto aborda criticamente o diagnóstico de Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH), o qual preocupa pelo crescente número de encaminhamentos. Respaldado por uma visão hegemônica e medicalizante, o diagnóstico de tal patologia conquistou espaço na atualidade e atinge diretamente a educação, pois transfere para o campo da saúde questões provenientes do campo educacional. Na busca por solucionar a indisciplina e os problemas de aprendizagem, deslocase de uma discussão político-pedagógica e utiliza-se a administração de medicamentos conhecidos como “drogas da obediência”. Desta forma, este texto pretende disparar uma reflexão sobre a patologização e a medicalização da infância como, também, ressaltar brevemente alguns mecanismos de controle que foram instaurados ao longo do tempo e suas implicações ao desenvolvimento moral da criança. Para tanto, emprega-se nesta discussão peculiaridades da posição genealógica de Foucault e da teoria construtivista de Piaget.Este artículo discute críticamente el diagnóstico de Transtorno por Déficit de Atención e Hiperactividad (TDAH) , que se refieren al creciente número de referencias . Con el respaldo de una visión hegemónica y medicalizante , la dicha patología conquistó espacio actualmente y afecta directamente a la educación , se transfiere a la salud cuestiones de la educación. En la búsqueda de la solución de los problemas de indisciplina, se mueve de un debate político-pedagógico de aprendizaje y utiliza la administración de las drogas conocidas como " drogas de la obediencia. " Por lo tanto , este artículo tiene como objetivo provocar una reflexión sobre la patologización y medicalización de la infancia, pero también destacar brevemente algunos mecanismos de control que se han iniciado en el tiempo y sus implicaciones para el desarrollo moral del niño . Para tanto emplearemos en esta discusión peculiaridades de la posición genealógica de Foucault y de la teoría constructivista de Piaget.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia da Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Educação do IBILCE, UNESP, campus de São José do Rio Preto – SPUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Colombani, Fabiola [UNESP]Martins, Raul Aragão [UNESP]Morais, Alessandra de [UNESP]2015-02-24T13:57:22Z2015-02-24T13:57:22Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article193-210application/pdfhttp://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724Nuances, v. 25, n. 1, p. 193-210, 2014.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/11469310.14572/nuances.v25i1.2724ISSN22360441-2014-25-01-193-210.pdf849834723970155952806094312044600000-0001-6495-731XCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T18:36:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
Transtorno por déficit de atención e hiperactividad: la medicalización y la coerción en el desarrollo moral
Attention deficit disorder and hyperactivity disorder: the medicalization and the coercion in moral development
title Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
spellingShingle Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
Colombani, Fabiola [UNESP]
title_short Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
title_full Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
title_fullStr Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
title_full_unstemmed Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
title_sort Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade: a medicalização e a coação no desenvolvimento moral
author Colombani, Fabiola [UNESP]
author_facet Colombani, Fabiola [UNESP]
Martins, Raul Aragão [UNESP]
Morais, Alessandra de [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Raul Aragão [UNESP]
Morais, Alessandra de [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Colombani, Fabiola [UNESP]
Martins, Raul Aragão [UNESP]
Morais, Alessandra de [UNESP]
description This paper critically discusses the diagnosis of Attention Deficit Disorder and Hyperactivity Disorder (ADHD), which concern the increasing number of referrals. Backed by a hegemonic vision and medicalized, such pathology conquered space currently and directly affects education, it transfers to the field of health issues from the field of education. In the quest for solving the problems of indiscipline and learning moves from a political- pedagogical discussion and uses the administration of drugs known as "drugs of obedience”. Thus, this article aims to trigger a reflection on the pathologizing and medicalization of childhood but also briefly highlight some control mechanisms that have been initiated over time and their implications for the moral development of the child. For both employ this discussion peculiarities of genealogical position of Foucault and the constructivist theory of Piaget.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:22Z
2015-02-24T13:57:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724
Nuances, v. 25, n. 1, p. 193-210, 2014.
2236-0441
http://hdl.handle.net/11449/114693
10.14572/nuances.v25i1.2724
ISSN22360441-2014-25-01-193-210.pdf
8498347239701559
5280609431204460
0000-0001-6495-731X
url http://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i1.2724
http://hdl.handle.net/11449/114693
identifier_str_mv Nuances, v. 25, n. 1, p. 193-210, 2014.
2236-0441
10.14572/nuances.v25i1.2724
ISSN22360441-2014-25-01-193-210.pdf
8498347239701559
5280609431204460
0000-0001-6495-731X
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 193-210
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128145030643712