Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nomiso, Cecília Massako [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/156287
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf
Resumo: Since the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different cultures
id UNSP_469b1907668aac3636ad7810b7360d0f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/156287
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de casoEducação de criançasDekasseguisMulticulturalismoEducationSince the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different culturesDesde o início do século XXI, o movimento dekassegui inverso, elevou o número de nikkeis brasileiros no Japão e, consequentemente, o número de crianças na idade escolar. A necessidade de se proporcionar educação, de acordo com o sistema brasileiro a essas crianças, para se evitar experiências traumáticas ou abandono escolar, levou a instalação de escolas brasileiras em solo japonês, atendendo parcialmente essa população. Neste contexto, esta pesquisa teve como questão norteadora, analisar como é realizada a Educação Infantil para os filhos de dekasseguis, no âmbito nacional e internacional. A observação em campo, em duas escolas brasileiras no Japão, e em uma escola municipal de Bauru, no Brasil, teve como objetivo geral conhecer as especificidades, limitações e o nível de qualidade educacional proporcionado nestas instituições, desde o acesso, acolhimento e permanência. Por meio de coleta de dados, fundamentada no documento nacional Indicadores de Qualidade na Educação Infantil, foram observados e revelados, situações e dificuldades enfrentadas pela população dekassegui, geradas pela falta de recursos materiais, financeiros e de formação para os educadores envolvidos nesta tarefa de educar em meio à diversidade cultural. A realidade vivenciada, no estudo de caso, por uma criança brasileira nascida no Japão, proporcionou o conhecimento de situações comuns para essas crianças, que transitam entre os dois países e suas interculturalidadesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kobayashi, Maria do Carmo Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nomiso, Cecília Massako [UNESP]2018-09-19T17:26:49Z2018-09-19T17:26:49Z2016-06-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis104 f.application/pdfNOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016.http://hdl.handle.net/11449/156287000895202http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf8897176542462072Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156287Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-23T14:27:29Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
title Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
spellingShingle Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
Nomiso, Cecília Massako [UNESP]
Educação de crianças
Dekasseguis
Multiculturalismo
Education
title_short Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
title_full Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
title_fullStr Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
title_full_unstemmed Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
title_sort Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
author Nomiso, Cecília Massako [UNESP]
author_facet Nomiso, Cecília Massako [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Kobayashi, Maria do Carmo Monteiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nomiso, Cecília Massako [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de crianças
Dekasseguis
Multiculturalismo
Education
topic Educação de crianças
Dekasseguis
Multiculturalismo
Education
description Since the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different cultures
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-24
2018-09-19T17:26:49Z
2018-09-19T17:26:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016.
http://hdl.handle.net/11449/156287
000895202
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf
8897176542462072
identifier_str_mv NOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016.
000895202
8897176542462072
url http://hdl.handle.net/11449/156287
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 104 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650082618212352