Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/156287 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf |
Resumo: | Since the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different cultures |
id |
UNSP_469b1907668aac3636ad7810b7360d0f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/156287 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de casoEducação de criançasDekasseguisMulticulturalismoEducationSince the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different culturesDesde o início do século XXI, o movimento dekassegui inverso, elevou o número de nikkeis brasileiros no Japão e, consequentemente, o número de crianças na idade escolar. A necessidade de se proporcionar educação, de acordo com o sistema brasileiro a essas crianças, para se evitar experiências traumáticas ou abandono escolar, levou a instalação de escolas brasileiras em solo japonês, atendendo parcialmente essa população. Neste contexto, esta pesquisa teve como questão norteadora, analisar como é realizada a Educação Infantil para os filhos de dekasseguis, no âmbito nacional e internacional. A observação em campo, em duas escolas brasileiras no Japão, e em uma escola municipal de Bauru, no Brasil, teve como objetivo geral conhecer as especificidades, limitações e o nível de qualidade educacional proporcionado nestas instituições, desde o acesso, acolhimento e permanência. Por meio de coleta de dados, fundamentada no documento nacional Indicadores de Qualidade na Educação Infantil, foram observados e revelados, situações e dificuldades enfrentadas pela população dekassegui, geradas pela falta de recursos materiais, financeiros e de formação para os educadores envolvidos nesta tarefa de educar em meio à diversidade cultural. A realidade vivenciada, no estudo de caso, por uma criança brasileira nascida no Japão, proporcionou o conhecimento de situações comuns para essas crianças, que transitam entre os dois países e suas interculturalidadesUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Kobayashi, Maria do Carmo Monteiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Nomiso, Cecília Massako [UNESP]2018-09-19T17:26:49Z2018-09-19T17:26:49Z2016-06-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis104 f.application/pdfNOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016.http://hdl.handle.net/11449/156287000895202http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf8897176542462072Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/156287Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:16:59.135Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
title |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
spellingShingle |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso Nomiso, Cecília Massako [UNESP] Educação de crianças Dekasseguis Multiculturalismo Education |
title_short |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
title_full |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
title_fullStr |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
title_sort |
Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso |
author |
Nomiso, Cecília Massako [UNESP] |
author_facet |
Nomiso, Cecília Massako [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Kobayashi, Maria do Carmo Monteiro [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nomiso, Cecília Massako [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de crianças Dekasseguis Multiculturalismo Education |
topic |
Educação de crianças Dekasseguis Multiculturalismo Education |
description |
Since the beginning of the century XX, dekassegui's reverse migration movement incresed the number of Japanese Brazilians in Japan, and consequently, the number of school-age children. The need for providing similar education, avoiding traumatic experiences or early school leaving, led the installation of Brazilian schools in Japan, benefiting only a part of this population. Due to this context, this research decided to analysis how childhood education is held for the Japanese Brazilian children, nationally and internationally. The field research was made in two Brazilian schools in Japan and also a municipal school in Bauru city in Brazil, aimed to know specific details, limitations and the educational quality level provided in these institutions - by looking at the whole procedure of how to access, be admitted and become a permanent at the institute. The data collected was based on the national quality in kindergarten indicators and demonstrated some difficult situations faced by dekassegui population. These situations were generated by a lack of resources: material, financial and qualified educators involved in this task due to the wide culture diversity. The study case describes a real experience of a Brazilian child born in Japan who transits between the two countries with different cultures |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-24 2018-09-19T17:26:49Z 2018-09-19T17:26:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016. http://hdl.handle.net/11449/156287 000895202 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf 8897176542462072 |
identifier_str_mv |
NOMISO, Cecília Massako. Educação infantil de dekasseguis: análise intercultural de um estudo de caso. 2016. 104 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2016. 000895202 8897176542462072 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/156287 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2018-01-17/000895202.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
104 f. application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129304670765056 |