FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/21172020210129 http://hdl.handle.net/11449/213324 |
Resumo: | This article analyzes speeches of teachers from the early years of elementary school about the planet Earth and the concept of gravity. The data were collected during a course held in service, in an urban public school in the interior of the state of Minas Gerais, Brazil, with the assistance of researchers from the University. We highlight the teachers’ imaginary formations, present in answers and questionnaires, drawings elaborated on the theme and reflection meetings held during the project and interpreted using notions of Discourse Analysis established by Pêcheux and Orlandi. The research shows that the fact that the activities took place in service and in cooperation with the university made a difference compared to previous projects. It also shows that the activities based on previous research results, as well as the experiences of the participants of the groups, enabled discussions about the planet Earth and the concepts of gravity, moving towards the scientific view. |
id |
UNSP_46f68ae0eb4d271ffd0aa049432ec085 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/213324 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADEIMAGINARY FORMATIONS OF TEACHERS FROM THE EARLIEST YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL ON THE FORM OF EARTH AND THE CONCEPT OF GRAVITYFORMACIONES IMAGINARIAS DE PROFESORES DE LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA SOBRE LA FORMA DE LA TIERRA Y EL CONCEPTO DE GRAVEDADScience teachingInitial years of Elementary SchoolContinuing educationEnsino de CiênciasAnos Iniciais do Ensino FundamentalFormação ContinuadaThis article analyzes speeches of teachers from the early years of elementary school about the planet Earth and the concept of gravity. The data were collected during a course held in service, in an urban public school in the interior of the state of Minas Gerais, Brazil, with the assistance of researchers from the University. We highlight the teachers’ imaginary formations, present in answers and questionnaires, drawings elaborated on the theme and reflection meetings held during the project and interpreted using notions of Discourse Analysis established by Pêcheux and Orlandi. The research shows that the fact that the activities took place in service and in cooperation with the university made a difference compared to previous projects. It also shows that the activities based on previous research results, as well as the experiences of the participants of the groups, enabled discussions about the planet Earth and the concepts of gravity, moving towards the scientific view.Este artículo analiza los discursos de profesoras de los primeros años de la educación primaria acerca del planeta Tierra y del concepto de gravedad. Los datos se constituyeron durante un curso realizado en servicio, en una escuela pública urbana en el interior del estado de Minas Gerais, Brasil, con el auxilio de investigadores de la Universidad. Destacamos aquí las formaciones imaginarias de las profesoras, que constan en las respuestas y los cuestionarios, en los dibujos elaborados sobre el tema y reuniones de reflexión ocurridas durante el proyecto e interpretadas por medio de las nociones del Análisis del Discurso establecidas por Pêcheux y Orlandi. La investigación muestra que el hecho de que las actividades se realicen en el servicio y en cooperación con la universidad marcó una diferencia en relación con los proyectos anteriores. También demuestra que las actividades basadas en los resultados de investigaciones anteriores, así como las experiencias de las participantes del grupo, permitieron discusiones sobre el planeta Tierra y el concepto de gravedad, avanzando hacia una visión científica.Este artigo analisa discursos de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental sobre o planeta Terra e o conceito de gravidade. Os dados foram constituídos durante um curso realizado em serviço, em uma escola pública urbana do interior do estado de Minas Gerais, Brasil, com assessoria de pesquisadores da Universidade. Destacamos aqui as formações imaginárias das docentes, presentes em repostas e questionários, desenhos elaborados sobre o tema e reuniões de reflexão realizadas durante o projeto e interpretadas utilizando noções de Análise de Discurso estabelecidas por Pêcheux e Orlandi. A pesquisa mostra que o fato de as atividades ocorrerem em serviço e em cooperação com a universidade gerou diferenças em relação a projetos anteriores. Mostra, ainda, que as atividades baseadas em resultados de pesquisa anteriores, assim como as experiências das participantes do grupo, oportunizaram discussões sobre o planeta Terra e o conceito de gravidade, caminhando para a visão científica.Instituto de Física da Universidade Federal de Uberlândia (UFU)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de FísicaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasInstituto de Física da Universidade Federal de Uberlândia (UFU): 405.487/2018-5CNPq: 405.487/2018-5Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisUniversidade Federal de UberlândiaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lima, Sorandra Corrêa DeNardi, Roberto [UNESP]2021-07-14T10:53:34Z2021-07-14T10:53:34Z2020-09-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/21172020210129Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 22, p. -, 2020.1983-2117http://hdl.handle.net/11449/21332410.1590/21172020210129S1983-21172020000100326S1983-21172020000100326.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:34Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213324Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:57:04.625656Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE IMAGINARY FORMATIONS OF TEACHERS FROM THE EARLIEST YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL ON THE FORM OF EARTH AND THE CONCEPT OF GRAVITY FORMACIONES IMAGINARIAS DE PROFESORES DE LOS PRIMEROS AÑOS DE LA EDUCACIÓN PRIMARIA SOBRE LA FORMA DE LA TIERRA Y EL CONCEPTO DE GRAVEDAD |
title |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
spellingShingle |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE Lima, Sorandra Corrêa De Science teaching Initial years of Elementary School Continuing education Ensino de Ciências Anos Iniciais do Ensino Fundamental Formação Continuada |
title_short |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
title_full |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
title_fullStr |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
title_sort |
FORMAÇÕES IMAGINÁRIAS DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL SOBRE A FORMA DA TERRA E O CONCEITO DE GRAVIDADE |
author |
Lima, Sorandra Corrêa De |
author_facet |
Lima, Sorandra Corrêa De Nardi, Roberto [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Roberto [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Sorandra Corrêa De Nardi, Roberto [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Science teaching Initial years of Elementary School Continuing education Ensino de Ciências Anos Iniciais do Ensino Fundamental Formação Continuada |
topic |
Science teaching Initial years of Elementary School Continuing education Ensino de Ciências Anos Iniciais do Ensino Fundamental Formação Continuada |
description |
This article analyzes speeches of teachers from the early years of elementary school about the planet Earth and the concept of gravity. The data were collected during a course held in service, in an urban public school in the interior of the state of Minas Gerais, Brazil, with the assistance of researchers from the University. We highlight the teachers’ imaginary formations, present in answers and questionnaires, drawings elaborated on the theme and reflection meetings held during the project and interpreted using notions of Discourse Analysis established by Pêcheux and Orlandi. The research shows that the fact that the activities took place in service and in cooperation with the university made a difference compared to previous projects. It also shows that the activities based on previous research results, as well as the experiences of the participants of the groups, enabled discussions about the planet Earth and the concepts of gravity, moving towards the scientific view. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-14 2021-07-14T10:53:34Z 2021-07-14T10:53:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/21172020210129 Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 22, p. -, 2020. 1983-2117 http://hdl.handle.net/11449/213324 10.1590/21172020210129 S1983-21172020000100326 S1983-21172020000100326.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/21172020210129 http://hdl.handle.net/11449/213324 |
identifier_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte). Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, v. 22, p. -, 2020. 1983-2117 10.1590/21172020210129 S1983-21172020000100326 S1983-21172020000100326.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129003689607168 |