Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/14 http://hdl.handle.net/11449/134483 |
Resumo: | The teaching of Science is one great challenge not only for educators but also for researchers in our country. In a globalized world where the social foundations, cultural and economic depend fundamentally on science and technology, science education is a basic requirement for the exercise of citizenship. Multiple initiatives have been taken to improve the quality of teaching of science practiced in our schools: the ReAction Program is the result of a set of actions developed by a public educational policy that invests in improving the Teaching of Science the elementary school. In this work, we present a history of this program and the search on the contribution and the actions developed, the collaborative research with a group of teachers-multiplier, and the evaluation of the teaching of science, measured from notes, frequency and speech teacher. |
id |
UNSP_48184c643d558f0ec5ccd277ece32fdd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134483 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciênciasReAction Program: an analysis of contributions of the collaborative research with teachers to improving the teaching of sciencesTeaching of ScienceElementary schoolTraining teachers of ScienceEnsino de CiênciasEnsino FundamentalFormação de professores de CiênciasThe teaching of Science is one great challenge not only for educators but also for researchers in our country. In a globalized world where the social foundations, cultural and economic depend fundamentally on science and technology, science education is a basic requirement for the exercise of citizenship. Multiple initiatives have been taken to improve the quality of teaching of science practiced in our schools: the ReAction Program is the result of a set of actions developed by a public educational policy that invests in improving the Teaching of Science the elementary school. In this work, we present a history of this program and the search on the contribution and the actions developed, the collaborative research with a group of teachers-multiplier, and the evaluation of the teaching of science, measured from notes, frequency and speech teacher.O ensino de ciências constitui-se em um grande desafio não somente para os educadores, mas também para pesquisadores em nosso país. Num mundo globalizado cujos fundamentos sociais, culturais e econômicos dependem fundamentalmente da Ciência e da Tecnologia, a educação científica torna-se um requisito básico para o exercício da cidadania. Múltiplas iniciativas têm sido adotadas no sentido de contribuir para a melhoria da qualidade do ensino de ciências praticado em nossas escolas: o Programa ReAção é uma delas, resultado de um conjunto de ações desenvolvidas por uma política pública educacional que investiu na melhoria do ensino de ciências do Ensino Fundamental. Nesse trabalho, apresentamos um histórico deste Programa e investigamos a contribuição que uma das ações desenvolvidas nele, a pesquisa colaborativa com um grupo de professoras-multiplicadoras, teve sobre a melhoria do ensino de ciências, avaliado a partir de notas, freqüência e discurso docente.Instituto Tecnológico de Aeronáutica, Departamento de FísicaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de GuaratinguetáInstituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Isabel Cristina de CastroMonteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP]2016-03-02T12:56:56Z2016-03-02T12:56:56Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-20application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/14Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 1, p. 1-20, 2010.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/134483ISSN1806-5104-2010-10-01-01-20.pdf01434986127812286998705768912364Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-01T20:51:50Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134483Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-07-01T20:51:50Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências ReAction Program: an analysis of contributions of the collaborative research with teachers to improving the teaching of sciences |
title |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
spellingShingle |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências Monteiro, Isabel Cristina de Castro Teaching of Science Elementary school Training teachers of Science Ensino de Ciências Ensino Fundamental Formação de professores de Ciências |
title_short |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
title_full |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
title_fullStr |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
title_sort |
Programa ReAção: uma análise das contribuições de uma pesquisa colaborativa com professores para a melhoria do ensino de ciências |
author |
Monteiro, Isabel Cristina de Castro |
author_facet |
Monteiro, Isabel Cristina de Castro Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Isabel Cristina de Castro Monteiro, Marco Aurélio Alvarenga [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching of Science Elementary school Training teachers of Science Ensino de Ciências Ensino Fundamental Formação de professores de Ciências |
topic |
Teaching of Science Elementary school Training teachers of Science Ensino de Ciências Ensino Fundamental Formação de professores de Ciências |
description |
The teaching of Science is one great challenge not only for educators but also for researchers in our country. In a globalized world where the social foundations, cultural and economic depend fundamentally on science and technology, science education is a basic requirement for the exercise of citizenship. Multiple initiatives have been taken to improve the quality of teaching of science practiced in our schools: the ReAction Program is the result of a set of actions developed by a public educational policy that invests in improving the Teaching of Science the elementary school. In this work, we present a history of this program and the search on the contribution and the actions developed, the collaborative research with a group of teachers-multiplier, and the evaluation of the teaching of science, measured from notes, frequency and speech teacher. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:56Z 2016-03-02T12:56:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/14 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 1, p. 1-20, 2010. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/134483 ISSN1806-5104-2010-10-01-01-20.pdf 0143498612781228 6998705768912364 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/14 http://hdl.handle.net/11449/134483 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 10, n. 1, p. 1-20, 2010. 1806-5104 ISSN1806-5104-2010-10-01-01-20.pdf 0143498612781228 6998705768912364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
1-20 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803650251150589952 |