A relação afetiva com a leitura: memórias de professores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Valente, Thiago Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/558
http://hdl.handle.net/11449/126791
Resumo: In the area of humanities, especially in Literature, can cause estrangement that perform research related to the creation of the database. It can imagine at first that tries to bring complex concepts such as "literature", "reading" and "literacy" to quantifications. However, it should be noted that the formation of these banks can contribute to the consolidation of research networks, with consequent exchange of information and references, including researchers from different and distant regions of country. Precisely because of this diverse spatiality, providing that the Federation units realize their research capacities and performance in certain areas brings significant elements for the advancement of scientific and cultural. In the case of this research aimed to briefly describe some clues about memories of reading teachers in the Literature, the region known as Norte Pioneiro, of Paraná State and the neighboring region with that, demarcated by the counties between Assis and Ourinhos from São Paulo State, enrolled in a specialized course, to contemplate works of juvenile literature.
id UNSP_483c8d5fbd7cbaa6ea4f61bc15cb073e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126791
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A relação afetiva com a leitura: memórias de professoresLiteratureAffective memoryExpertiseParanáSão PauloMemórias de leituraLiteratura e ensinoFormação do leitorIn the area of humanities, especially in Literature, can cause estrangement that perform research related to the creation of the database. It can imagine at first that tries to bring complex concepts such as "literature", "reading" and "literacy" to quantifications. However, it should be noted that the formation of these banks can contribute to the consolidation of research networks, with consequent exchange of information and references, including researchers from different and distant regions of country. Precisely because of this diverse spatiality, providing that the Federation units realize their research capacities and performance in certain areas brings significant elements for the advancement of scientific and cultural. In the case of this research aimed to briefly describe some clues about memories of reading teachers in the Literature, the region known as Norte Pioneiro, of Paraná State and the neighboring region with that, demarcated by the counties between Assis and Ourinhos from São Paulo State, enrolled in a specialized course, to contemplate works of juvenile literature.Na área de Humanidades, sobretudo em Letras, pode causar estranhamento que se realize pesquisa voltada à constituição de banco de dados. Pode-se imaginar, a princípio, que se tenta submeter conceitos complexos como “literatura”, “leitura” e “letramento” a quantificações. Contudo, é preciso notar que a formação desses bancos pode contribuir para a consolidação de redes de pesquisa, com consequente troca de informações e referências, entre pesquisadores das mais diversas e distantes regiões do país. Justamente devido a essa espacialidade diversa, propiciar que as unidades da Federação percebam suas condições de pesquisa e desempenho em determinadas áreas traz elementos significativos para o avanço dos trabalhos científicos e culturais. No caso desta pesquisa, objetivou-se expor sucintamente alguns indícios sobre memórias de leitura de professores da área de Letras, da região conhecida como Norte Pioneiro, do Estado do Paraná e da região limítrofe com aquela, demarcada pelos municípios paulistas de Assis e Ourinhos, no Estado de São Paulo, inscritos em um curso de especialização, que contemplassem obras de literatura juvenil.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Rua Dom Antonio, 2100., Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Rua Dom Antonio, 2100., Parque Universitário, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fundação Educacional do Município de Assis (FEMA)Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]Valente, Thiago Alves2015-08-21T17:53:10Z2015-08-21T17:53:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article1-23application/pdfhttp://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/558Revista Profissão Docente, v. 12, n. 26, p. 1-23, 2012.1519-0919http://hdl.handle.net/11449/126791ISSN1519-0919-2012-12-26-01-23.pdf64717910312942110000-0002-2564-4270Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Profissão Docenteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-27T06:12:58Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126791Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-27T06:12:58Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
title A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
spellingShingle A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]
Literature
Affective memory
Expertise
Paraná
São Paulo
Memórias de leitura
Literatura e ensino
Formação do leitor
title_short A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
title_full A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
title_fullStr A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
title_full_unstemmed A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
title_sort A relação afetiva com a leitura: memórias de professores
author Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]
author_facet Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]
Valente, Thiago Alves
author_role author
author2 Valente, Thiago Alves
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Fundação Educacional do Município de Assis (FEMA)
Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Eliane Aparecida Galvão Ribeiro [UNESP]
Valente, Thiago Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Literature
Affective memory
Expertise
Paraná
São Paulo
Memórias de leitura
Literatura e ensino
Formação do leitor
topic Literature
Affective memory
Expertise
Paraná
São Paulo
Memórias de leitura
Literatura e ensino
Formação do leitor
description In the area of humanities, especially in Literature, can cause estrangement that perform research related to the creation of the database. It can imagine at first that tries to bring complex concepts such as "literature", "reading" and "literacy" to quantifications. However, it should be noted that the formation of these banks can contribute to the consolidation of research networks, with consequent exchange of information and references, including researchers from different and distant regions of country. Precisely because of this diverse spatiality, providing that the Federation units realize their research capacities and performance in certain areas brings significant elements for the advancement of scientific and cultural. In the case of this research aimed to briefly describe some clues about memories of reading teachers in the Literature, the region known as Norte Pioneiro, of Paraná State and the neighboring region with that, demarcated by the counties between Assis and Ourinhos from São Paulo State, enrolled in a specialized course, to contemplate works of juvenile literature.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:10Z
2015-08-21T17:53:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/558
Revista Profissão Docente, v. 12, n. 26, p. 1-23, 2012.
1519-0919
http://hdl.handle.net/11449/126791
ISSN1519-0919-2012-12-26-01-23.pdf
6471791031294211
0000-0002-2564-4270
url http://www.revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/558
http://hdl.handle.net/11449/126791
identifier_str_mv Revista Profissão Docente, v. 12, n. 26, p. 1-23, 2012.
1519-0919
ISSN1519-0919-2012-12-26-01-23.pdf
6471791031294211
0000-0002-2564-4270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Profissão Docente
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-23
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046193243095040