Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Garms, Gilza Zauhy [UNESP], Seixlack, Ana Lúcia Baldo [UNESP], Thimóteo, Rosemeire [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2395
http://hdl.handle.net/11449/126943
Resumo: The kindergarten has as main objective the development of the child from zero to five years in their physical, emotional, cognitive and social domains. This is also the goal of the Centers for Children Living from the Universidade Estadual Paulista (UNESP) that caters to children of teachers, technical and administrative staff and students. In this work we report some of the action of the Technical Commission of the CCIs with reflections on the construction of children's knowledge through observations of the CCIs in different campuses of Unesp, conducted through technical visits. As a theoretical contribution we adopt the Genetic Epistemology of Jean Piaget. Partial results show that, although there are efforts to understand and assist the process of constructing knowledge of children, many challenges remain to be overcome in the realization of an excellent service to children.
id UNSP_49559b5909dff3c93952eab2fb4d8c56
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126943
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantilContributions of epistemology genetic to the construction of knowledge in early childhood educationContributions d’épistémologie génétique pour la Construction des connaissances sur l’éducation préscolaireBuilding knowledgeChild developmentEarly childhood educationGenetic epistemologyConstruction des connaissancesDéveloppement de l'EnfantÉducation PréscolaireÉpistémologie génétiqueConstrução do conhecimentoDesenvolvimento infantilEducação infantilEpistemologia genéticaThe kindergarten has as main objective the development of the child from zero to five years in their physical, emotional, cognitive and social domains. This is also the goal of the Centers for Children Living from the Universidade Estadual Paulista (UNESP) that caters to children of teachers, technical and administrative staff and students. In this work we report some of the action of the Technical Commission of the CCIs with reflections on the construction of children's knowledge through observations of the CCIs in different campuses of Unesp, conducted through technical visits. As a theoretical contribution we adopt the Genetic Epistemology of Jean Piaget. Partial results show that, although there are efforts to understand and assist the process of constructing knowledge of children, many challenges remain to be overcome in the realization of an excellent service to children.L'éducation préscolaire a pour objectif central le développement des enfants de zéro à cinq ans dans leur aspects physique, affectif, cognitif et social. C'est également l'objectif des Centres Sociaux d'Enfants (CCI) de “l’Universidade Estadual Paulista” (UNESP) qui s'adresse aux enfants d'enseignants, de personnel technique et administratif et les étudiants. Dans cet article nous présentons une partie du travail de la Commission Technique de la CCI (Prad/Reitoria) avec des réflexions sur la construction de la connaissance des enfants grâce à des observations faites dans les CCI des différents Campus de UNESP, à partir des visites techniques. Comme apport théorique, nous adoptons l'Épistémologie Génétique de Jean Piaget. Les résultats partiels montrent que, bien qu'il existe des efforts pour comprendre et aider le processus de construction des connaissances des jeunes enfants, les défis restent à surmonter dans la réalisation d'un excellent service aux enfants.A Educação Infantil tem como objetivo central o desenvolvimento integral da criança de zero a cinco anos em seus aspectos físico, afetivo, cognitivo e social. Esse é, também, o objetivo dos Centros de Convivência Infantil da Universidade Estadual Paulista (Unesp) que atende a filhos de docentes, técnico-administrativos e discentes. Neste artigo relataremos uma parte do trabalho da Comissão Técnica dos CCIs (Prad/Reitoria) com reflexões acerca da construção do conhecimento das crianças por meio de observações realizadas nos CCIs dos diferentes campi da Unesp, quando realizadas as visitas técnicas. Como aporte teórico adotamos a Epistemologia Genética de Jean Piaget. Os resultados parciais revelam que, ainda que haja esforços no sentido de entender e auxiliar o processo de construção do conhecimento das crianças pequenas, permanecem desafios a serem superados na efetivação de um atendimento de excelência às crianças.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Luiz Edmundo Carrijo Coube 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lepre, Rita Melissa [UNESP]Garms, Gilza Zauhy [UNESP]Seixlack, Ana Lúcia Baldo [UNESP]Thimóteo, Rosemeire [UNESP]2015-08-21T17:53:32Z2015-08-21T17:53:32Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article25-42application/pdfhttp://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2395Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 1, p. 25-42, 2012.1984-1655http://hdl.handle.net/11449/12694310.5555/repeg.v4i1.2395ISSN1984-1655-2012-04-01-25-42.pdf9109045495650654Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporSchème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:18:30Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126943Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:50:39.392583Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
Contributions of epistemology genetic to the construction of knowledge in early childhood education
Contributions d’épistémologie génétique pour la Construction des connaissances sur l’éducation préscolaire
title Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
spellingShingle Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Building knowledge
Child development
Early childhood education
Genetic epistemology
Construction des connaissances
Développement de l'Enfant
Éducation Préscolaire
Épistémologie génétique
Construção do conhecimento
Desenvolvimento infantil
Educação infantil
Epistemologia genética
title_short Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
title_full Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
title_fullStr Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
title_full_unstemmed Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
title_sort Contribuições da epistemologia genética para a construção do conhecimento na educação infantil
author Lepre, Rita Melissa [UNESP]
author_facet Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Garms, Gilza Zauhy [UNESP]
Seixlack, Ana Lúcia Baldo [UNESP]
Thimóteo, Rosemeire [UNESP]
author_role author
author2 Garms, Gilza Zauhy [UNESP]
Seixlack, Ana Lúcia Baldo [UNESP]
Thimóteo, Rosemeire [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Garms, Gilza Zauhy [UNESP]
Seixlack, Ana Lúcia Baldo [UNESP]
Thimóteo, Rosemeire [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Building knowledge
Child development
Early childhood education
Genetic epistemology
Construction des connaissances
Développement de l'Enfant
Éducation Préscolaire
Épistémologie génétique
Construção do conhecimento
Desenvolvimento infantil
Educação infantil
Epistemologia genética
topic Building knowledge
Child development
Early childhood education
Genetic epistemology
Construction des connaissances
Développement de l'Enfant
Éducation Préscolaire
Épistémologie génétique
Construção do conhecimento
Desenvolvimento infantil
Educação infantil
Epistemologia genética
description The kindergarten has as main objective the development of the child from zero to five years in their physical, emotional, cognitive and social domains. This is also the goal of the Centers for Children Living from the Universidade Estadual Paulista (UNESP) that caters to children of teachers, technical and administrative staff and students. In this work we report some of the action of the Technical Commission of the CCIs with reflections on the construction of children's knowledge through observations of the CCIs in different campuses of Unesp, conducted through technical visits. As a theoretical contribution we adopt the Genetic Epistemology of Jean Piaget. Partial results show that, although there are efforts to understand and assist the process of constructing knowledge of children, many challenges remain to be overcome in the realization of an excellent service to children.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:32Z
2015-08-21T17:53:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2395
Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 1, p. 25-42, 2012.
1984-1655
http://hdl.handle.net/11449/126943
10.5555/repeg.v4i1.2395
ISSN1984-1655-2012-04-01-25-42.pdf
9109045495650654
url http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/scheme/article/view/2395
http://hdl.handle.net/11449/126943
identifier_str_mv Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, v. 4, n. 1, p. 25-42, 2012.
1984-1655
10.5555/repeg.v4i1.2395
ISSN1984-1655-2012-04-01-25-42.pdf
9109045495650654
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Schème: Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 25-42
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129365314109440