Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/135951
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-02-2016/000858791.pdf
Resumo: This research aimed to show the importance of teacher for the learning process in the early years of elementary shool proposing a teaching science based on a constructivist reading. This paper will discuss a brief history of the Faculty of Education, the importance of continuing education for the effective teaching of natural sciences as well as their content and methodologies. We seek also explain about the history of natural science education pointing to existing legislation that supports this disciplines and Piaget's ideas on education. This research involves three objects of study through a qualitative approach to records and interviews proposed by Ludke; André; (1986) First we analyze and interview with acting teachers in a Municipal School of Interior of. Then we study the initial training of teachers through documents that make up the course as: curriculum, the menu of disciplines, political and pedagogical project, the internet pages of presentation, educational programs and projects. We will also consider the natural science content taught from first to fifth year of elementary school for an education system. In is expected that the data pointed to this research contribute to science education, for training and teacher's identify construction as well as assist in their continuing education
id UNSP_497c46074c5691e3e1572b31633ed2fb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135951
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questãoTraining of teachers in early grades: the educator in questionConstrutivismo (Educação)EnsinoCienciaEnsino fundamentalProfessoresConstructivism (Education)This research aimed to show the importance of teacher for the learning process in the early years of elementary shool proposing a teaching science based on a constructivist reading. This paper will discuss a brief history of the Faculty of Education, the importance of continuing education for the effective teaching of natural sciences as well as their content and methodologies. We seek also explain about the history of natural science education pointing to existing legislation that supports this disciplines and Piaget's ideas on education. This research involves three objects of study through a qualitative approach to records and interviews proposed by Ludke; André; (1986) First we analyze and interview with acting teachers in a Municipal School of Interior of. Then we study the initial training of teachers through documents that make up the course as: curriculum, the menu of disciplines, political and pedagogical project, the internet pages of presentation, educational programs and projects. We will also consider the natural science content taught from first to fifth year of elementary school for an education system. In is expected that the data pointed to this research contribute to science education, for training and teacher's identify construction as well as assist in their continuing educationEsta pesquisa teve como objetivo mostrar a importância do pegagogo para o processo ensino aprendizagem nos anos iniciais do Ensino Fundamental propondo um ensino de ciências fundamentado em uma leitura construtivista. O presente trabalho abordará um breve histórico do curso de Pedagogia, a importância da formação continuada para o efetivo ensino de ciências naturais, assim como, seus conteúdos e metodologias. Buscaremos também explanar sobre a história do ensino de ciências naturais apontando a legislação vigente que ampara esta disciplina e as ideias de Piaget sobre educação. Esta pesquisa envolve três objetos de estudo por meio de uma abordagem qualitativa de análise documental e entrevista proposta por Ludke; André; (1988) Primeiramente analisaremos uma entrevista realizada com pedagogos atuantes em uma Escola Municipal do Interior de São Paulo. Em seguida estudaremos a formação inicial dos pedagogos por meio de documentos que compõem o curso como: matriz curricular, emenda das disciplinas, projeto político e pedagógico, páginas da internet de apresentação, programas e projetos pedagógicos. Analisaremos também os conteúdos de ciências humanas ministrados do primeiro ao quinto ano do Ensino Fundamental por um sistema de ensino. Espera-se que os dados apontados nesta pesquisa contribuam para o Ensino de Ciências, para a formação e construção da identidade do pedagogo assim como o auxiliar em sua formação continuadaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]2016-03-07T19:20:34Z2016-03-07T19:20:34Z2015-05-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis226 f.application/pdfLEITE, Aline Fernanda Ventura Sávio. Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão. 2015. 226 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, 2015.http://hdl.handle.net/11449/135951000858791http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-02-2016/000858791.pdf33004056079P09115573749966110Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-30T06:07:15Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135951Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:35:36.891318Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
Training of teachers in early grades: the educator in question
title Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
spellingShingle Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]
Construtivismo (Educação)
Ensino
Ciencia
Ensino fundamental
Professores
Constructivism (Education)
title_short Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
title_full Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
title_fullStr Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
title_full_unstemmed Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
title_sort Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão
author Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]
author_facet Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carneiro, Marcelo Carbone [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Aline Fernanda Ventura Sávio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Construtivismo (Educação)
Ensino
Ciencia
Ensino fundamental
Professores
Constructivism (Education)
topic Construtivismo (Educação)
Ensino
Ciencia
Ensino fundamental
Professores
Constructivism (Education)
description This research aimed to show the importance of teacher for the learning process in the early years of elementary shool proposing a teaching science based on a constructivist reading. This paper will discuss a brief history of the Faculty of Education, the importance of continuing education for the effective teaching of natural sciences as well as their content and methodologies. We seek also explain about the history of natural science education pointing to existing legislation that supports this disciplines and Piaget's ideas on education. This research involves three objects of study through a qualitative approach to records and interviews proposed by Ludke; André; (1986) First we analyze and interview with acting teachers in a Municipal School of Interior of. Then we study the initial training of teachers through documents that make up the course as: curriculum, the menu of disciplines, political and pedagogical project, the internet pages of presentation, educational programs and projects. We will also consider the natural science content taught from first to fifth year of elementary school for an education system. In is expected that the data pointed to this research contribute to science education, for training and teacher's identify construction as well as assist in their continuing education
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-25
2016-03-07T19:20:34Z
2016-03-07T19:20:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LEITE, Aline Fernanda Ventura Sávio. Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão. 2015. 226 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/135951
000858791
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-02-2016/000858791.pdf
33004056079P0
9115573749966110
identifier_str_mv LEITE, Aline Fernanda Ventura Sávio. Formação de professores das séries iniciais: o pedagogo em questão. 2015. 226 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, 2015.
000858791
33004056079P0
9115573749966110
url http://hdl.handle.net/11449/135951
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/25-02-2016/000858791.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 226 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128252167847936