Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006 http://hdl.handle.net/11449/157778 |
Resumo: | Abstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature. |
id |
UNSP_4a4c02faabf7cb04951c1fe3cc8d18fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157778 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidosEnvironmental education and the cognitive and affective dimensions from the work with values: the production of meaningsEnvironmental educationCognitionAffectivityMeaning-makingEducação ambientalCogniçãoAfetividadeProdução de sentidosAbstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature.Resumo: A partir do contexto de crise socioambiental, vislumbramos a contribuição da Educação Ambiental como forma de enfrentamento e proposição de novos caminhos para a relação sociedade-natureza. Propomos o resgate e/ou construção de novos valores, que devem envolver afetos e reflexões, projetando-se em novos padrões de relação do indivíduo com o ambiente e a sociedade. Em uma perspectiva qualitativa, analisamos os sentidos produzidos nos diálogos empreendidos em episódios de ensino ocorridos entre professora e alunos a respeito da temática ambiental e valores, considerando, especialmente, as dimensões cognitiva e afetiva. Verificamos que a articulação dessas dimensões, nos episódios, implicou em um trabalho com valores significativo, ampliando as possibilidades de sua construção. Entre a apreciação estética de uma área verde e a proposição de um dilema a seu respeito há a intencionalidade do docente, limites e possibilidades dessas atividades, com os sentidos que nelas são produzidos, constituindo-se novos discursos para a relação sociedade-natureza.Universidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Departamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Departamento de EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Degasperi, Thais CristianeBonotto, Dalva Maria Bianchini2018-11-12T17:26:54Z2018-11-12T17:26:54Z2017-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article625-642application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15777810.1590/1516-731320170030006S1516-73132017000300625S1516-73132017000300625.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-27T06:55:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157778Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:04:57.140515Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos Environmental education and the cognitive and affective dimensions from the work with values: the production of meanings |
title |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
spellingShingle |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos Degasperi, Thais Cristiane Environmental education Cognition Affectivity Meaning-making Educação ambiental Cognição Afetividade Produção de sentidos |
title_short |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
title_full |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
title_fullStr |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
title_sort |
Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos |
author |
Degasperi, Thais Cristiane |
author_facet |
Degasperi, Thais Cristiane Bonotto, Dalva Maria Bianchini |
author_role |
author |
author2 |
Bonotto, Dalva Maria Bianchini |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Degasperi, Thais Cristiane Bonotto, Dalva Maria Bianchini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Cognition Affectivity Meaning-making Educação ambiental Cognição Afetividade Produção de sentidos |
topic |
Environmental education Cognition Affectivity Meaning-making Educação ambiental Cognição Afetividade Produção de sentidos |
description |
Abstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-01 2018-11-12T17:26:54Z 2018-11-12T17:26:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017. 1516-7313 http://hdl.handle.net/11449/157778 10.1590/1516-731320170030006 S1516-73132017000300625 S1516-73132017000300625.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006 http://hdl.handle.net/11449/157778 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017. 1516-7313 10.1590/1516-731320170030006 S1516-73132017000300625 S1516-73132017000300625.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
625-642 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129581205422080 |