Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Degasperi, Thais Cristiane
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Bonotto, Dalva Maria Bianchini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006
http://hdl.handle.net/11449/157778
Resumo: Abstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature.
id UNSP_4a4c02faabf7cb04951c1fe3cc8d18fe
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157778
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidosEnvironmental education and the cognitive and affective dimensions from the work with values: the production of meaningsEnvironmental educationCognitionAffectivityMeaning-makingEducação ambientalCogniçãoAfetividadeProdução de sentidosAbstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature.Resumo: A partir do contexto de crise socioambiental, vislumbramos a contribuição da Educação Ambiental como forma de enfrentamento e proposição de novos caminhos para a relação sociedade-natureza. Propomos o resgate e/ou construção de novos valores, que devem envolver afetos e reflexões, projetando-se em novos padrões de relação do indivíduo com o ambiente e a sociedade. Em uma perspectiva qualitativa, analisamos os sentidos produzidos nos diálogos empreendidos em episódios de ensino ocorridos entre professora e alunos a respeito da temática ambiental e valores, considerando, especialmente, as dimensões cognitiva e afetiva. Verificamos que a articulação dessas dimensões, nos episódios, implicou em um trabalho com valores significativo, ampliando as possibilidades de sua construção. Entre a apreciação estética de uma área verde e a proposição de um dilema a seu respeito há a intencionalidade do docente, limites e possibilidades dessas atividades, com os sentidos que nelas são produzidos, constituindo-se novos discursos para a relação sociedade-natureza.Universidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Departamento de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Instituto de Biociências Departamento de EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Estadual Paulista (Unesp)Degasperi, Thais CristianeBonotto, Dalva Maria Bianchini2018-11-12T17:26:54Z2018-11-12T17:26:54Z2017-07-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article625-642application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017.1516-7313http://hdl.handle.net/11449/15777810.1590/1516-731320170030006S1516-73132017000300625S1516-73132017000300625.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-27T06:55:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157778Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:04:57.140515Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
Environmental education and the cognitive and affective dimensions from the work with values: the production of meanings
title Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
spellingShingle Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
Degasperi, Thais Cristiane
Environmental education
Cognition
Affectivity
Meaning-making
Educação ambiental
Cognição
Afetividade
Produção de sentidos
title_short Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
title_full Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
title_fullStr Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
title_full_unstemmed Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
title_sort Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos
author Degasperi, Thais Cristiane
author_facet Degasperi, Thais Cristiane
Bonotto, Dalva Maria Bianchini
author_role author
author2 Bonotto, Dalva Maria Bianchini
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Degasperi, Thais Cristiane
Bonotto, Dalva Maria Bianchini
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Cognition
Affectivity
Meaning-making
Educação ambiental
Cognição
Afetividade
Produção de sentidos
topic Environmental education
Cognition
Affectivity
Meaning-making
Educação ambiental
Cognição
Afetividade
Produção de sentidos
description Abstract: From the context of the socio-environmental crisis, we envisage the contribution of the Environmental Education as a way of confronting and proposing of new ways for the relation between society and nature. We propose the reintroduction and/or construction of new values that must involve affective and reflective aspects in order to project new patterns of individual relations with the nature and society. In a qualitative perspective, we analyzed the meaning making in the dialogues in episodes of teaching that occurred between the teacher and the students regarding environmental themes and values especially considering the cognitive and affective dimensions. We verified that the articulation among these dimensions have resulted in a significant work with values, amplifying the probabilities of its construction. Between the aesthetic appreciation of a green area and the proposition of a dilemma, there is an intentionality of the teacher, limits and possibilities of these activities with the senses that are produced, constituting novel ways of speaking about the relationship between society and nature.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-01
2018-11-12T17:26:54Z
2018-11-12T17:26:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017.
1516-7313
http://hdl.handle.net/11449/157778
10.1590/1516-731320170030006
S1516-73132017000300625
S1516-73132017000300625.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320170030006
http://hdl.handle.net/11449/157778
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 23, n. 3, p. 625-642, 2017.
1516-7313
10.1590/1516-731320170030006
S1516-73132017000300625
S1516-73132017000300625.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 625-642
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129581205422080