Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20
http://hdl.handle.net/11449/134488
Resumo: This paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels.
id UNSP_4bc850c72dacb3d708700f77615b595d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134488
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referênciaEducational content structuring for Digital Television: a reference modelEstructura de contenidos educacionales para TDT: un modelo referencialDigital televisionCollaborative learningContent modelingDistance educationTelevisión digitalAprendizaje colaborativoModelado de contenidoEducación a distanciaTV digitalAprendizagem colaborativaModelagem de conteúdoEducação a distânciaThis paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels.El artículo propone un modelo estructural de contenidos educativos para la televisión digital interactiva con el fin de proporcionar información y referencias a los procesos de colaboración en redes de producción de contenidos y en comunidades de aprendizaje vinculados a los canales universitarios y educativos de televisión. Se definen términos, actores, eventos, entornos, categorías, clases y atributos de contenido, con indicación de los criterios para su conexión sincrónica o asincrónica en una programación, además de los requisitos y de las funciones de computación básicas para la difusión selectiva, de adaptación y participativa a través de los medios digitales. El modelo se presenta en una forma descriptiva y también visual por medio de mapas conceptuales relacionados entre sí. Los resultados indican que el uso de la televisión digital interactiva en la educación depende de modelos sistematizados de contenidos que incluyan la participación de la comunidad en la producción y distribución de los medios de comunicación, superando la comunicación vertical, centralizada y jerárquica de la radiodifusión.O trabalho propõe um modelo estrutural de conteúdos educativos para televisão digital interativa, de modo a fornecer subsídios e referências para processos colaborativos de produção de conteúdos em redes e comunidades de aprendizagem associadas a canais universitários e educativos de televisão. São definidos termos, atores, eventos, ambientes, categorias, classes e atributos de conteúdo, com indicação de critérios para sua vinculação síncrona ou assíncrona numa programação, além de requisitos e funções computacionais básicas para sua veiculação seletiva, adaptativa e participativa através de mídias digitais. O modelo é apresentado de forma descritiva e também visual, por meio de mapas conceituais inter-relacionados. Os resultados indicam que o uso interativo da televisão digital na educação depende de modelos sistematizados de conteúdo, que contemplem a participação comunitária na produção e veiculação de mídias, superando a comunicação vertical, centralizada e hierarquizada, tradicional da radiodifusão.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]2016-03-02T12:56:58Z2016-03-02T12:56:58Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article120-143application/pdfhttp://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010.2236-8000http://hdl.handle.net/11449/134488ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf9910965797411044Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Comunicação Midiáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134488Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:00:43.219173Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
Educational content structuring for Digital Television: a reference model
Estructura de contenidos educacionales para TDT: un modelo referencial
title Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
spellingShingle Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]
Digital television
Collaborative learning
Content modeling
Distance education
Televisión digital
Aprendizaje colaborativo
Modelado de contenido
Educación a distancia
TV digital
Aprendizagem colaborativa
Modelagem de conteúdo
Educação a distância
title_short Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
title_full Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
title_fullStr Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
title_full_unstemmed Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
title_sort Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
author Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]
author_facet Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Digital television
Collaborative learning
Content modeling
Distance education
Televisión digital
Aprendizaje colaborativo
Modelado de contenido
Educación a distancia
TV digital
Aprendizagem colaborativa
Modelagem de conteúdo
Educação a distância
topic Digital television
Collaborative learning
Content modeling
Distance education
Televisión digital
Aprendizaje colaborativo
Modelado de contenido
Educación a distancia
TV digital
Aprendizagem colaborativa
Modelagem de conteúdo
Educação a distância
description This paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2016-03-02T12:56:58Z
2016-03-02T12:56:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20
Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010.
2236-8000
http://hdl.handle.net/11449/134488
ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf
9910965797411044
url http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20
http://hdl.handle.net/11449/134488
identifier_str_mv Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010.
2236-8000
ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf
9910965797411044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Comunicação Midiática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 120-143
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129148858662912