Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20 http://hdl.handle.net/11449/134488 |
Resumo: | This paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels. |
id |
UNSP_4bc850c72dacb3d708700f77615b595d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134488 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referênciaEducational content structuring for Digital Television: a reference modelEstructura de contenidos educacionales para TDT: un modelo referencialDigital televisionCollaborative learningContent modelingDistance educationTelevisión digitalAprendizaje colaborativoModelado de contenidoEducación a distanciaTV digitalAprendizagem colaborativaModelagem de conteúdoEducação a distânciaThis paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels.El artículo propone un modelo estructural de contenidos educativos para la televisión digital interactiva con el fin de proporcionar información y referencias a los procesos de colaboración en redes de producción de contenidos y en comunidades de aprendizaje vinculados a los canales universitarios y educativos de televisión. Se definen términos, actores, eventos, entornos, categorías, clases y atributos de contenido, con indicación de los criterios para su conexión sincrónica o asincrónica en una programación, además de los requisitos y de las funciones de computación básicas para la difusión selectiva, de adaptación y participativa a través de los medios digitales. El modelo se presenta en una forma descriptiva y también visual por medio de mapas conceptuales relacionados entre sí. Los resultados indican que el uso de la televisión digital interactiva en la educación depende de modelos sistematizados de contenidos que incluyan la participación de la comunidad en la producción y distribución de los medios de comunicación, superando la comunicación vertical, centralizada y jerárquica de la radiodifusión.O trabalho propõe um modelo estrutural de conteúdos educativos para televisão digital interativa, de modo a fornecer subsídios e referências para processos colaborativos de produção de conteúdos em redes e comunidades de aprendizagem associadas a canais universitários e educativos de televisão. São definidos termos, atores, eventos, ambientes, categorias, classes e atributos de conteúdo, com indicação de critérios para sua vinculação síncrona ou assíncrona numa programação, além de requisitos e funções computacionais básicas para sua veiculação seletiva, adaptativa e participativa através de mídias digitais. O modelo é apresentado de forma descritiva e também visual, por meio de mapas conceituais inter-relacionados. Os resultados indicam que o uso interativo da televisão digital na educação depende de modelos sistematizados de conteúdo, que contemplem a participação comunitária na produção e veiculação de mídias, superando a comunicação vertical, centralizada e hierarquizada, tradicional da radiodifusão.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de BauruUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Belda, Francisco Rolfsen [UNESP]2016-03-02T12:56:58Z2016-03-02T12:56:58Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article120-143application/pdfhttp://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010.2236-8000http://hdl.handle.net/11449/134488ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf9910965797411044Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Comunicação Midiáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134488Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:00:43.219173Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência Educational content structuring for Digital Television: a reference model Estructura de contenidos educacionales para TDT: un modelo referencial |
title |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
spellingShingle |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência Belda, Francisco Rolfsen [UNESP] Digital television Collaborative learning Content modeling Distance education Televisión digital Aprendizaje colaborativo Modelado de contenido Educación a distancia TV digital Aprendizagem colaborativa Modelagem de conteúdo Educação a distância |
title_short |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
title_full |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
title_fullStr |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
title_full_unstemmed |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
title_sort |
Estrutura de conteúdos educativos para TV Digital: um modelo de referência |
author |
Belda, Francisco Rolfsen [UNESP] |
author_facet |
Belda, Francisco Rolfsen [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Belda, Francisco Rolfsen [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digital television Collaborative learning Content modeling Distance education Televisión digital Aprendizaje colaborativo Modelado de contenido Educación a distancia TV digital Aprendizagem colaborativa Modelagem de conteúdo Educação a distância |
topic |
Digital television Collaborative learning Content modeling Distance education Televisión digital Aprendizaje colaborativo Modelado de contenido Educación a distancia TV digital Aprendizagem colaborativa Modelagem de conteúdo Educação a distância |
description |
This paper proposes a model of educative content structuring for interactive digital television programs. Its intent was to provide references for collaborative production processes and content organization in learning networks associated with university and educative television broadcasting services. The model defines terms, actors, events, environments, as well as content categories, classes and attributes, indicating criteria for their synchronic or asynchronic association in a dynamic television schedule. The model is presented in both descriptive and visual formats, with the use of conceptual maps. The results indicate that interactive use of digital television in education requires systematic content models covering communitarian participation in both media production and distribution processes, in order to enhance learning instruments beyond vertical, hierarchical and centralized communication sustained by traditional broadcast channels. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2016-03-02T12:56:58Z 2016-03-02T12:56:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20 Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010. 2236-8000 http://hdl.handle.net/11449/134488 ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf 9910965797411044 |
url |
http://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/comunicacaomidiatica/article/view/20 http://hdl.handle.net/11449/134488 |
identifier_str_mv |
Revista Comunicação Midiática, v. 5, n. 1, p. 120-143, 2010. 2236-8000 ISSN2236-8000-2010-05-01-120-143.pdf 9910965797411044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Comunicação Midiática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
120-143 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129148858662912 |