Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38 http://hdl.handle.net/11449/134980 |
Resumo: | In this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class. |
id |
UNSP_4c0daf80e9940104218325b197738ab7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/134980 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonânciaMeaningful learning of resonancePhysics teachingMeaningful learningResonanceEnsino de físicaAprendizagem significativaRessonânciaIn this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class.Nesta pesquisa verificamos se a interação entre o professor e os alunos, mediante a utilização da leitura de um texto alternativo, do uso de uma atividade experimental de demonstração e da apresentação de vídeos envolvendo o conceito de ressonância, em uma sala do 3º ano do Ensino Médio, propiciou a aprendizagem significativa do referido conceito. Os instrumentos para a constituição dos dados foram as transcrições das gravações, em áudio e vídeo, realizadas no decorrer da aula, bem como as avaliações escritas realizadas pelos alunos duas semanas depois. Os resultados mostraram que essa interação, mediada pela utilização das referidas estratégias, propiciou a aprendizagem significativa do conceito de ressonância. Também foi possível observar a motivação dos alunos em participarem ativamente da aula.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha SolteiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Assis, Alice [UNESP]Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP]Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP]Silva, Luciene Fernanda da [UNESP]Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP]Dobrowolsky, Marcelo Schubert2016-03-02T12:59:13Z2016-03-02T12:59:13Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article61-80application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/134980ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf166535768867310074131435184922607685860330861283Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134980Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:30:21.031046Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância Meaningful learning of resonance |
title |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
spellingShingle |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância Assis, Alice [UNESP] Physics teaching Meaningful learning Resonance Ensino de física Aprendizagem significativa Ressonância |
title_short |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
title_full |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
title_fullStr |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
title_full_unstemmed |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
title_sort |
Aprendizagem significativa do conceito de ressonância |
author |
Assis, Alice [UNESP] |
author_facet |
Assis, Alice [UNESP] Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP] Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP] Silva, Luciene Fernanda da [UNESP] Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP] Dobrowolsky, Marcelo Schubert |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP] Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP] Silva, Luciene Fernanda da [UNESP] Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP] Dobrowolsky, Marcelo Schubert |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Alice [UNESP] Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP] Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP] Silva, Luciene Fernanda da [UNESP] Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP] Dobrowolsky, Marcelo Schubert |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching Meaningful learning Resonance Ensino de física Aprendizagem significativa Ressonância |
topic |
Physics teaching Meaningful learning Resonance Ensino de física Aprendizagem significativa Ressonância |
description |
In this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2016-03-02T12:59:13Z 2016-03-02T12:59:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/134980 ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf 1665357688673100 7413143518492260 7685860330861283 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38 http://hdl.handle.net/11449/134980 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012. 1806-5104 ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf 1665357688673100 7413143518492260 7685860330861283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
61-80 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129211161903104 |