Aprendizagem significativa do conceito de ressonância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Alice [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP], Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP], Silva, Luciene Fernanda da [UNESP], Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP], Dobrowolsky, Marcelo Schubert
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38
http://hdl.handle.net/11449/134980
Resumo: In this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class.
id UNSP_4c0daf80e9940104218325b197738ab7
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134980
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Aprendizagem significativa do conceito de ressonânciaMeaningful learning of resonancePhysics teachingMeaningful learningResonanceEnsino de físicaAprendizagem significativaRessonânciaIn this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class.Nesta pesquisa verificamos se a interação entre o professor e os alunos, mediante a utilização da leitura de um texto alternativo, do uso de uma atividade experimental de demonstração e da apresentação de vídeos envolvendo o conceito de ressonância, em uma sala do 3º ano do Ensino Médio, propiciou a aprendizagem significativa do referido conceito. Os instrumentos para a constituição dos dados foram as transcrições das gravações, em áudio e vídeo, realizadas no decorrer da aula, bem como as avaliações escritas realizadas pelos alunos duas semanas depois. Os resultados mostraram que essa interação, mediada pela utilização das referidas estratégias, propiciou a aprendizagem significativa do conceito de ressonância. Também foi possível observar a motivação dos alunos em participarem ativamente da aula.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Física e Química, Faculdade de Engenharia de Ilha SolteiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Assis, Alice [UNESP]Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP]Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP]Silva, Luciene Fernanda da [UNESP]Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP]Dobrowolsky, Marcelo Schubert2016-03-02T12:59:13Z2016-03-02T12:59:13Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article61-80application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/134980ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf166535768867310074131435184922607685860330861283Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-07-10T14:07:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134980Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:30:21.031046Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
Meaningful learning of resonance
title Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
spellingShingle Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
Assis, Alice [UNESP]
Physics teaching
Meaningful learning
Resonance
Ensino de física
Aprendizagem significativa
Ressonância
title_short Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
title_full Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
title_fullStr Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
title_full_unstemmed Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
title_sort Aprendizagem significativa do conceito de ressonância
author Assis, Alice [UNESP]
author_facet Assis, Alice [UNESP]
Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP]
Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP]
Silva, Luciene Fernanda da [UNESP]
Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP]
Dobrowolsky, Marcelo Schubert
author_role author
author2 Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP]
Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP]
Silva, Luciene Fernanda da [UNESP]
Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP]
Dobrowolsky, Marcelo Schubert
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Alice [UNESP]
Carvalho, Fernando Luiz de Campos [UNESP]
Amorim, Carlos Eduardo Silva de [UNESP]
Silva, Luciene Fernanda da [UNESP]
Silva, Luiz Guilherme Lucildo da [UNESP]
Dobrowolsky, Marcelo Schubert
dc.subject.por.fl_str_mv Physics teaching
Meaningful learning
Resonance
Ensino de física
Aprendizagem significativa
Ressonância
topic Physics teaching
Meaningful learning
Resonance
Ensino de física
Aprendizagem significativa
Ressonância
description In this research work we verified the interaction between teacher and students through the use of reading an alternative text, the use of an experimental activity demonstration and presentation of videos involving the concept of resonance in a room on the 3rd year of teaching medium, led to meaningful learning of that concept. The instruments for the creation of data were based on audio and video records, taken during the lecture and the written evaluations performed by the students two weeks later. The results showed that this interaction, mediated by the use of these resources, led to meaningful learning of the concept of resonance. It was also possible to observe the students' motivation to participate actively in class.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:59:13Z
2016-03-02T12:59:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012.
1806-5104
http://hdl.handle.net/11449/134980
ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf
1665357688673100
7413143518492260
7685860330861283
url http://revistas.if.usp.br/rbpec/issue/view/38
http://hdl.handle.net/11449/134980
identifier_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 1, p. 61-80, 2012.
1806-5104
ISSN1806-5104-2012-12-01-61-80.pdf
1665357688673100
7413143518492260
7685860330861283
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 61-80
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129211161903104