A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celeste, Macioniro [UNESP]
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238
http://hdl.handle.net/11449/244890
Resumo: In 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal.
id UNSP_5122cc87ef315b414167953329bc2923
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/244890
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1The authoritarian New School proposed in the early days of the Estado Novo in PortugalLa Escuela Nueva autoritaria propuesta al inicio del Estado Novo en Portugalhistory of educationeducation and authoritarianismNew School in Portugalhistória da educaçãoeducação e autoritarismoEscola Nova em PortugalIn 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal.En 1934, al comienzo del Estado Novo en Portugal, se propuso implementar la Escuela Nueva en las escuelas portuguesas. El concepto de esta Escuela Nueva se instrumentalizó para adaptarse a un régimen autoritario, en proceso de consolidación en ese país. Entonces se concibió una Escuela Nueva autoritaria. El propósito de este artículo es presentar contextualmente la campaña por la Escuela Nueva publicada por el periódico Diário da Manhã, órgano del régimen de Salazar. La metodología utilizada fue la de investigación y análisis documental, teniendo como fuente privilegiada los editoriales sobre el tema publicados en el Diário da Manhã. El objetivo de este trabajo es comprender y aclarar los procesos autoritarios de resignificación que tuvieron las ideas de la Escuela Nueva al inicio del Estado Novo en Portugal.Em 1934, no começo do Estado Novo em Portugal, foi proposta a implantação da Escola Nova nas escolas portuguesas. A concepção dessa Escola Nova foi então instrumentalizada para se adaptar a um regime autoritário, em processo de consolidação nesse país. Concebia-se, então, uma Escola Nova autoritária. É propósito deste artigo apresentar contextualizadamente a campanha pela Escola Nova divulgada pelo jornal Diário da Manhã, órgão do regime salazarista. A metodologia utilizada foi a de pesquisa e análise documental, tendo como fonte privilegiada os editoriais sobre o tema publicados no Diário da Manhã. É objetivo deste trabalho compreender e elucidar os processos de ressignificação autoritária que as ideias da Escola Nova tiveram no início do Estado Novo em Portugal.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoSociedade Brasileira de História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Celeste, Macioniro [UNESP]2023-07-29T11:14:59Z2023-07-29T11:14:59Z2022-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.2238-0094http://hdl.handle.net/11449/24489010.4025/rbhe.v22.2022.e238S2238-00942022000100232S2238-00942022000100232.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:37:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:54:07.850335Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
The authoritarian New School proposed in the early days of the Estado Novo in Portugal
La Escuela Nueva autoritaria propuesta al inicio del Estado Novo en Portugal
title A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
spellingShingle A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
Celeste, Macioniro [UNESP]
history of education
education and authoritarianism
New School in Portugal
história da educação
educação e autoritarismo
Escola Nova em Portugal
title_short A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
title_full A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
title_fullStr A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
title_full_unstemmed A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
title_sort A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
author Celeste, Macioniro [UNESP]
author_facet Celeste, Macioniro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Celeste, Macioniro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv history of education
education and authoritarianism
New School in Portugal
história da educação
educação e autoritarismo
Escola Nova em Portugal
topic history of education
education and authoritarianism
New School in Portugal
história da educação
educação e autoritarismo
Escola Nova em Portugal
description In 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
2023-07-29T11:14:59Z
2023-07-29T11:14:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238
Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.
2238-0094
http://hdl.handle.net/11449/244890
10.4025/rbhe.v22.2022.e238
S2238-00942022000100232
S2238-00942022000100232.pdf
url http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238
http://hdl.handle.net/11449/244890
identifier_str_mv Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.
2238-0094
10.4025/rbhe.v22.2022.e238
S2238-00942022000100232
S2238-00942022000100232.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de História da Educação
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de História da Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129471660687360