A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238 http://hdl.handle.net/11449/244890 |
Resumo: | In 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal. |
id |
UNSP_5122cc87ef315b414167953329bc2923 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/244890 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1The authoritarian New School proposed in the early days of the Estado Novo in PortugalLa Escuela Nueva autoritaria propuesta al inicio del Estado Novo en Portugalhistory of educationeducation and authoritarianismNew School in Portugalhistória da educaçãoeducação e autoritarismoEscola Nova em PortugalIn 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal.En 1934, al comienzo del Estado Novo en Portugal, se propuso implementar la Escuela Nueva en las escuelas portuguesas. El concepto de esta Escuela Nueva se instrumentalizó para adaptarse a un régimen autoritario, en proceso de consolidación en ese país. Entonces se concibió una Escuela Nueva autoritaria. El propósito de este artículo es presentar contextualmente la campaña por la Escuela Nueva publicada por el periódico Diário da Manhã, órgano del régimen de Salazar. La metodología utilizada fue la de investigación y análisis documental, teniendo como fuente privilegiada los editoriales sobre el tema publicados en el Diário da Manhã. El objetivo de este trabajo es comprender y aclarar los procesos autoritarios de resignificación que tuvieron las ideas de la Escuela Nueva al inicio del Estado Novo en Portugal.Em 1934, no começo do Estado Novo em Portugal, foi proposta a implantação da Escola Nova nas escolas portuguesas. A concepção dessa Escola Nova foi então instrumentalizada para se adaptar a um regime autoritário, em processo de consolidação nesse país. Concebia-se, então, uma Escola Nova autoritária. É propósito deste artigo apresentar contextualizadamente a campanha pela Escola Nova divulgada pelo jornal Diário da Manhã, órgão do regime salazarista. A metodologia utilizada foi a de pesquisa e análise documental, tendo como fonte privilegiada os editoriais sobre o tema publicados no Diário da Manhã. É objetivo deste trabalho compreender e elucidar os processos de ressignificação autoritária que as ideias da Escola Nova tiveram no início do Estado Novo em Portugal.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoSociedade Brasileira de História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Celeste, Macioniro [UNESP]2023-07-29T11:14:59Z2023-07-29T11:14:59Z2022-11-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022.2238-0094http://hdl.handle.net/11449/24489010.4025/rbhe.v22.2022.e238S2238-00942022000100232S2238-00942022000100232.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-13T06:37:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/244890Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:54:07.850335Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 The authoritarian New School proposed in the early days of the Estado Novo in Portugal La Escuela Nueva autoritaria propuesta al inicio del Estado Novo en Portugal |
title |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
spellingShingle |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 Celeste, Macioniro [UNESP] history of education education and authoritarianism New School in Portugal história da educação educação e autoritarismo Escola Nova em Portugal |
title_short |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
title_full |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
title_fullStr |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
title_full_unstemmed |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
title_sort |
A Escola Nova autoritária proposta nos primórdios do Estado Novo em Portugal1 |
author |
Celeste, Macioniro [UNESP] |
author_facet |
Celeste, Macioniro [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Celeste, Macioniro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
history of education education and authoritarianism New School in Portugal história da educação educação e autoritarismo Escola Nova em Portugal |
topic |
history of education education and authoritarianism New School in Portugal história da educação educação e autoritarismo Escola Nova em Portugal |
description |
In 1934, at the beginning of the Estado Novo in Portugal, it was proposed to implement the New School in Portuguese schools. The concept of this New School was then instrumentalized to adapt to an authoritarian regime, in a process of consolidation in that country. An authoritarian New School was then conceived. The purpose of this article is to contextually present the campaign for New School published by the newspaper Diário da Manhã, an organ of the Salazar regime. The methodology used was that of research and document analysis, having as a privileged source the editorials on the subject published in the Diário da Manhã. The aim of this work is to understand and elucidate the authoritarian resignification processes that the ideas of New School had at the beginning of the Estado Novo in Portugal. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-11 2023-07-29T11:14:59Z 2023-07-29T11:14:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238 Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022. 2238-0094 http://hdl.handle.net/11449/244890 10.4025/rbhe.v22.2022.e238 S2238-00942022000100232 S2238-00942022000100232.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.4025/rbhe.v22.2022.e238 http://hdl.handle.net/11449/244890 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação. Sociedade Brasileira de História da Educação, v. 22, p. -, 2022. 2238-0094 10.4025/rbhe.v22.2022.e238 S2238-00942022000100232 S2238-00942022000100232.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de História da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de História da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129471660687360 |