Explorando a matemática do posicionamento geográfico
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/127634 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000845672.pdf |
Resumo: | In this paper we address the mathematical concepts related to spherical geometry making a connection between these concepts and the geographical position under a didactic point of view, and from that, we perform a virtual simulation studying the working principle of GPS geolocation system, considering the earth as a spherical surface. Through experimental and dynamic activities through Software 3D Geogebra, we propose to guide the student to the construction of new concepts, where he can relate information, make estimates, create visual models and relating skills and competences acquired a more concrete context, making learning more significant |
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Explorando a matemática do posicionamento geográficoMatemática - Estudo e ensinoGeometria - Estudo e ensinoSuperfícies (Matemática)EsferaTecnologia educacionalEnsino auxiliado por computadorIn this paper we address the mathematical concepts related to spherical geometry making a connection between these concepts and the geographical position under a didactic point of view, and from that, we perform a virtual simulation studying the working principle of GPS geolocation system, considering the earth as a spherical surface. Through experimental and dynamic activities through Software 3D Geogebra, we propose to guide the student to the construction of new concepts, where he can relate information, make estimates, create visual models and relating skills and competences acquired a more concrete context, making learning more significantNeste trabalho buscamos abordar os conceitos matemáticos relacionados à geometria esférica fazendo uma ligação entre esses conceitos e o posicionamento geográfico sob um ponto de vista didático, e a partir disso, realizamos uma simulação virtual estudando o princípio de funcionamento do sistema de geolocalização GPS, considerando a Terra como uma superfície esférica. Através de atividades experimentais e dinâmicas por meio do Software Geogebra 3D, propomos conduzir o aluno à construção de novos conceitos, onde ele poderá relacionar informações, realizar estimativas, criar modelos visuais e relacionar habilidades e competências adquiridas num contexto mais concreto, tornando o aprendizado mais significativoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Morgado, Michelle Ferreira Zanchetta [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ducatti, Murilo Cezar [UNESP]2015-09-17T15:24:39Z2015-09-17T15:24:39Z2014-12-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis91 f. : il., gráfs. tabs. color.application/pdfDUCATTI, Murilo Cezar. Explorando a matemática do posicionamento geográfico. 2014. 91 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/127634000845672http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000845672.pdf31075010001P26037501547949563Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-24T06:15:17Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127634Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:08:59.595858Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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In this paper we address the mathematical concepts related to spherical geometry making a connection between these concepts and the geographical position under a didactic point of view, and from that, we perform a virtual simulation studying the working principle of GPS geolocation system, considering the earth as a spherical surface. Through experimental and dynamic activities through Software 3D Geogebra, we propose to guide the student to the construction of new concepts, where he can relate information, make estimates, create visual models and relating skills and competences acquired a more concrete context, making learning more significant |
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