A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/111033
Resumo: The restriction of movement is a major characteristic in Beckett’s indications to the actors. Confined in chairs, urns, or buried, not being able to sit, to walk or to move, Beckett’s characters require from the actor a constant contact with discomfort, thus, with his own body. We’ll see by wich means his terminology conceived to analyse the paintings of Abraham and Gerardus van Velde, that states a major duality between a “eye/executioner” and a “thing/victim” revealing the impossibility of pictoric representation, could be considered a valid theoretic apparatus to understand his theater. Thereunto, we will apply this model to analyse his dramaturgy and experience as a theater director, focusing in singularities of the actor’s work
id UNSP_51adb93e2af32897486ac15d7d6476fc
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/111033
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel BeckettBeckett, Samuel 1906-1989Velde, Bram van, 1895-1981TeatroAtoresDiretores e produtores de teatroTheaterThe restriction of movement is a major characteristic in Beckett’s indications to the actors. Confined in chairs, urns, or buried, not being able to sit, to walk or to move, Beckett’s characters require from the actor a constant contact with discomfort, thus, with his own body. We’ll see by wich means his terminology conceived to analyse the paintings of Abraham and Gerardus van Velde, that states a major duality between a “eye/executioner” and a “thing/victim” revealing the impossibility of pictoric representation, could be considered a valid theoretic apparatus to understand his theater. Thereunto, we will apply this model to analyse his dramaturgy and experience as a theater director, focusing in singularities of the actor’s workA restrição de movimentos é uma das características mais marcantes das rubricas de Beckett. Confinados em cadeiras, vasos, enterrados, não podendo sentar-se, com dificuldades de andar ou de se mover, seus personagens exigem do ator um contato constante com o desconforto, portanto, para um contato concreto com o próprio corpo. Veremos por quais meios a terminologia criada pelo autor ao analisar a obra dos pintores Abraham van Velde e Gerardus van Velde, que estabelece uma polaridade fundamental entre um “olho/carrasco” e uma “coisa/vítima” ao tratar da impossibilidade da representação pictórica, serve como instrumental teórico para uma compreensão de seu projeto teatral. Para tanto, aplicaremos este modelo para investigar sua dramaturgia e sua experiência como diretor teatral, focando-nos nas singularidades do trabalho do atorUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramirez, José Manuel Lázaro de Ortecho [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]2014-12-02T11:16:51Z2014-12-02T11:16:51Z2013-09-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis131 f.application/pdfSANTOS, Thiago Antunes de Oliveira. A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett. 2013. 131 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013.http://hdl.handle.net/11449/111033000738930000738930.pdf33004013063P4Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-30T06:18:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/111033Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-30T06:18:07Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
title A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
spellingShingle A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]
Beckett, Samuel 1906-1989
Velde, Bram van, 1895-1981
Teatro
Atores
Diretores e produtores de teatro
Theater
title_short A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
title_full A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
title_fullStr A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
title_full_unstemmed A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
title_sort A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett
author Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]
author_facet Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramirez, José Manuel Lázaro de Ortecho [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Thiago Antunes de Oliveira [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Beckett, Samuel 1906-1989
Velde, Bram van, 1895-1981
Teatro
Atores
Diretores e produtores de teatro
Theater
topic Beckett, Samuel 1906-1989
Velde, Bram van, 1895-1981
Teatro
Atores
Diretores e produtores de teatro
Theater
description The restriction of movement is a major characteristic in Beckett’s indications to the actors. Confined in chairs, urns, or buried, not being able to sit, to walk or to move, Beckett’s characters require from the actor a constant contact with discomfort, thus, with his own body. We’ll see by wich means his terminology conceived to analyse the paintings of Abraham and Gerardus van Velde, that states a major duality between a “eye/executioner” and a “thing/victim” revealing the impossibility of pictoric representation, could be considered a valid theoretic apparatus to understand his theater. Thereunto, we will apply this model to analyse his dramaturgy and experience as a theater director, focusing in singularities of the actor’s work
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-27
2014-12-02T11:16:51Z
2014-12-02T11:16:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Thiago Antunes de Oliveira. A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett. 2013. 131 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/111033
000738930
000738930.pdf
33004013063P4
identifier_str_mv SANTOS, Thiago Antunes de Oliveira. A coisa e o olho: uma abordagem da direção de atores no teatro de Samuel Beckett. 2013. 131 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2013.
000738930
000738930.pdf
33004013063P4
url http://hdl.handle.net/11449/111033
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 131 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803649860621041664