Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737 http://hdl.handle.net/11449/211796 |
Resumo: | In this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia. |
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Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#Multisensoriality and synesthesia: possible poetics?consciousnessinteractivitymultisensorialitypoeticspseudo-synesthesiasynesthesiaconsciênciainteratividademultisensorialidadepoéticapseudo sinestesiasinestesiaIn this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia.Pretendo apresentar neste trabalho alguns aspectos da percepção quando esta envolve obras no uso de tecnologias emergentes, tanto para o fazer artístico, como na relação de fruição da obra. Para isto, trago conceitos de modos interativos, bem como multissensoriais, sinestésicos e pseudo sinestésicos. Observo uma problemática sobre a acepção da obra de arte, dentro desta situação poética, em especial quando ela compõe elementos lúdicos, assim como outros elementos de caráter de entretenimento. Encontro apoio para compreender esta problemática, que é de natureza transdisciplinar, em fundamentos de ordem multidisciplinar. Tento, neste discurso, apontar respostas objetivas, embora hipotéticas, uma vez que se referem a uma pesquisa em andamento. Para isto, abordo as relações entre estas figuras, sejam elas a obra, o artista e o interator. Elenco possíveis razões sistêmicas, semióticas e neurocientíficas para um tipo de aproximação entre estas partes que, desde já, coloco como imbricadas. Além disto, demonstro como certas poéticas podem encaminhar à Multisensorialidade sem envolver sinestesia.UNESP, Instituto de ArtesUNESP, Instituto de ArtesEscola de Comunicações e Artes da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leote, Rosangella [UNESP]2021-07-14T10:29:46Z2021-07-14T10:29:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-61application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 12, n. 24, p. 42-61, 2014.1678-53202178-0447http://hdl.handle.net/11449/21179610.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737S1678-53202014000200042S1678-53202014000200042.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporARS (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-29T06:11:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211796Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:23:55.195735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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In this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia. |
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