Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leote, Rosangella [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737
http://hdl.handle.net/11449/211796
Resumo: In this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia.
id UNSP_525cbd08ddcd37a2b10f9ab44b622651
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211796
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#Multisensoriality and synesthesia: possible poetics?consciousnessinteractivitymultisensorialitypoeticspseudo-synesthesiasynesthesiaconsciênciainteratividademultisensorialidadepoéticapseudo sinestesiasinestesiaIn this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia.Pretendo apresentar neste trabalho alguns aspectos da percepção quando esta envolve obras no uso de tecnologias emergentes, tanto para o fazer artístico, como na relação de fruição da obra. Para isto, trago conceitos de modos interativos, bem como multissensoriais, sinestésicos e pseudo sinestésicos. Observo uma problemática sobre a acepção da obra de arte, dentro desta situação poética, em especial quando ela compõe elementos lúdicos, assim como outros elementos de caráter de entretenimento. Encontro apoio para compreender esta problemática, que é de natureza transdisciplinar, em fundamentos de ordem multidisciplinar. Tento, neste discurso, apontar respostas objetivas, embora hipotéticas, uma vez que se referem a uma pesquisa em andamento. Para isto, abordo as relações entre estas figuras, sejam elas a obra, o artista e o interator. Elenco possíveis razões sistêmicas, semióticas e neurocientíficas para um tipo de aproximação entre estas partes que, desde já, coloco como imbricadas. Além disto, demonstro como certas poéticas podem encaminhar à Multisensorialidade sem envolver sinestesia.UNESP, Instituto de ArtesUNESP, Instituto de ArtesEscola de Comunicações e Artes da Universidade de São PauloUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Leote, Rosangella [UNESP]2021-07-14T10:29:46Z2021-07-14T10:29:46Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article42-61application/pdfhttp://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 12, n. 24, p. 42-61, 2014.1678-53202178-0447http://hdl.handle.net/11449/21179610.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737S1678-53202014000200042S1678-53202014000200042.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporARS (São Paulo)info:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-29T06:11:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211796Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:23:55.195735Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
Multisensoriality and synesthesia: possible poetics?
title Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
spellingShingle Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
Leote, Rosangella [UNESP]
consciousness
interactivity
multisensoriality
poetics
pseudo-synesthesia
synesthesia
consciência
interatividade
multisensorialidade
poética
pseudo sinestesia
sinestesia
title_short Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
title_full Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
title_fullStr Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
title_full_unstemmed Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
title_sort Multisensorialidade e sinestesia: poéticas possíveis?#
author Leote, Rosangella [UNESP]
author_facet Leote, Rosangella [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Leote, Rosangella [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv consciousness
interactivity
multisensoriality
poetics
pseudo-synesthesia
synesthesia
consciência
interatividade
multisensorialidade
poética
pseudo sinestesia
sinestesia
topic consciousness
interactivity
multisensoriality
poetics
pseudo-synesthesia
synesthesia
consciência
interatividade
multisensorialidade
poética
pseudo sinestesia
sinestesia
description In this paper, I intend to present some aspects of the human perception, while creating or perceiving art work, that involves the use of emerging technologies. To achieve this, I bring concepts through interactivies modalities, multi-sensoriality, pseudo-synesthesia and synesthetia. My paper focuses on the problem regarding the meaning of the artwork within this poetic situation, especially in the case of composing playful elements or other entertainment features. To understand this problem, that is is transdisciplinary in nature, I find support in multidisciplinary fundaments. My discourse tries to point out objective answers, although hypothetic, since it refers to an ongoing research. For this, I discuss the relationship that exists between the work, the artist and the interactor. Listing possible systemic, semiotic and neuroscientific reasons for this kind of approach between these participating entities, as I consider their relationship intertwined. Moreover, I demonstrate what certain poetic multisensoriality can refer to without involving pseudo-synesthesia.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2021-07-14T10:29:46Z
2021-07-14T10:29:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737
ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 12, n. 24, p. 42-61, 2014.
1678-5320
2178-0447
http://hdl.handle.net/11449/211796
10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737
S1678-53202014000200042
S1678-53202014000200042.pdf
url http://dx.doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737
http://hdl.handle.net/11449/211796
identifier_str_mv ARS (São Paulo). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, v. 12, n. 24, p. 42-61, 2014.
1678-5320
2178-0447
10.11606/issn.2178-0447.ars.2014.96737
S1678-53202014000200042
S1678-53202014000200042.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv ARS (São Paulo)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 42-61
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128642953248768