Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos

Bibliographic Details
Main Author: Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]
Publication Date: 2011
Other Authors: Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
Format: Article
Language: por
Source: Repositório Institucional da UNESP
Download full: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
http://hdl.handle.net/11449/114738
Summary: The life expectancy increase has been augmenting studies on human aging. Among these studies are those that address the interaction between the elderly and the information and communication technologies, which may facilitate the execution of daily activities by elderly people. Therefore, the goal of this article was to investigate the application of constructivist elements in computer courses offered to Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus of Marília, contributing to the digital inclusion of this community. The constructivist elements focused on the role of the teacher as a mediator in the teaching-learning process. It was found that most of these elements are already being applied in this universe, but some changes need to be undertaken in order to expand the opportunities for education and to allow students to have more autonomy for information seeking and use in the web environment.
id UNSP_544f4310c467382d72467231736a89a4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114738
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idososContribuciones de los elementos del constructivismo y de la mediación de información para la inclusión digital de personas mayoresContributions of constructivism elements and of information mediation to the digital inclusion for elderlyTecnologias de Informação e ComunicaçãoInclusão digitalConstrutivismoMediação da InformaçãoAmbiente informacional digitalThe life expectancy increase has been augmenting studies on human aging. Among these studies are those that address the interaction between the elderly and the information and communication technologies, which may facilitate the execution of daily activities by elderly people. Therefore, the goal of this article was to investigate the application of constructivist elements in computer courses offered to Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus of Marília, contributing to the digital inclusion of this community. The constructivist elements focused on the role of the teacher as a mediator in the teaching-learning process. It was found that most of these elements are already being applied in this universe, but some changes need to be undertaken in order to expand the opportunities for education and to allow students to have more autonomy for information seeking and use in the web environment.Com o aumento da expectativa de vida da população mundial, os estudos acerca do envelhecimento humano estão se desenvolvendo de maneira considerável. Dentre esses estudos, destacamos a interação entre os idosos e as tecnologias de informação e comunicação, as quais podem facilitar a realização de atividades cotidianas por esses indivíduos. Nesse sentido, objetivamos investigar a aplicação de elementos construtivistas nos cursos de informática oferecidos para a Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus de Marília, contribuindo para a inclusão digital dessa comunidade. Esses elementos foram refletidos tendo como foco o papel do professor-mediador no processo de ensino-aprendizagem. Verificou-se que a maioria dos elementos construtivistas já está sendo aplicada nesse universo, porém algumas alterações precisam ser realizadas, tendo em vista ampliar as possibilidades de ensino e permitir que os alunos tenham maior autonomia na busca e uso de informações na Web.Con el aumento de la expectativa de vida de la población mundial, los estudios sobre el envejecimiento humano están creciendo considerablemente. Entre estos estudios, se destaca la interacción entre las personas mayores y las tecnologías de la información y de la comunicación, las cuales pueden facilitar la realización de las actividades cotidianas de estas personas. En este sentido, se investiga la aplicación de elementos constructivistas en los cursos de informática ofrecidos por la Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Marília, contribuyendo a la inclusión digital de esta comunidad. Estos elementos se reflejan, centrándose en el papel del profesor-mediador en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Se encontró que la mayoría de los elementos constructivistas son aplicados en este universo, pero algunos cambios deben llevarse a cabo con el fin de ampliar las posibilidades de la enseñanza y permitir a los estudiantes tener una mayor autonomía en la búsqueda y utilización de información en la Web.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciência da Informação, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]2015-02-24T13:57:25Z2015-02-24T13:57:25Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article40-59application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p40Informação & Informação, v. 15, n. 2, p. 40-59, 2011.1981-8920http://hdl.handle.net/11449/11473810.5433/1981-8920.2010v15n2p40ISSN19818920-2011-15-02-40-59.pdf172755060416301673905739276360690000-0002-4216-0374Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-20T06:19:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114738Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-20T06:19:05Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
Contribuciones de los elementos del constructivismo y de la mediación de información para la inclusión digital de personas mayores
Contributions of constructivism elements and of information mediation to the digital inclusion for elderly
title Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
spellingShingle Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]
Tecnologias de Informação e Comunicação
Inclusão digital
Construtivismo
Mediação da Informação
Ambiente informacional digital
title_short Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
title_full Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
title_fullStr Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
title_full_unstemmed Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
title_sort Contribuições de elementos do construtivismo e da mediação da informação para a inclusão digital de idosos
author Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]
author_facet Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
author_role author
author2 Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Vechiato, Fernando Luiz [UNESP]
Vidotti, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de Informação e Comunicação
Inclusão digital
Construtivismo
Mediação da Informação
Ambiente informacional digital
topic Tecnologias de Informação e Comunicação
Inclusão digital
Construtivismo
Mediação da Informação
Ambiente informacional digital
description The life expectancy increase has been augmenting studies on human aging. Among these studies are those that address the interaction between the elderly and the information and communication technologies, which may facilitate the execution of daily activities by elderly people. Therefore, the goal of this article was to investigate the application of constructivist elements in computer courses offered to Universidade Aberta à Terceira Idade – UNATI – UNESP – Campus of Marília, contributing to the digital inclusion of this community. The constructivist elements focused on the role of the teacher as a mediator in the teaching-learning process. It was found that most of these elements are already being applied in this universe, but some changes need to be undertaken in order to expand the opportunities for education and to allow students to have more autonomy for information seeking and use in the web environment.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-02-24T13:57:25Z
2015-02-24T13:57:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
Informação & Informação, v. 15, n. 2, p. 40-59, 2011.
1981-8920
http://hdl.handle.net/11449/114738
10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
ISSN19818920-2011-15-02-40-59.pdf
1727550604163016
7390573927636069
0000-0002-4216-0374
url http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
http://hdl.handle.net/11449/114738
identifier_str_mv Informação & Informação, v. 15, n. 2, p. 40-59, 2011.
1981-8920
10.5433/1981-8920.2010v15n2p40
ISSN19818920-2011-15-02-40-59.pdf
1727550604163016
7390573927636069
0000-0002-4216-0374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Informação & Informação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 40-59
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797790055415152640